met buitenrijden erg actief

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

met buitenrijden erg actief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:00

hoi allemaal even een vraagje om iets op te kunnen lossen

mijn bijrijdpaardje is met buiten rijden erg maar dan ook heel er blij en voorwaarts,
opzich is dat niet zo erg maar ze is zo voorwaarts dat ze haar passen niet meer afmaakt, en dus gaat lopen drammen
als ik het op probeer te lossen met bij iedere keer een kleine ophouding kropt ze zich helemaal op (niet achter de LL)
een volte heeft ook erg weinig nut want daar word ze alleen maar drukker van
ze is opzich wel goed tegen te houden maar dan krijg je dus het opkroppen en ik wil eigenlijk gewoon lekker met een ''los'' teugeltje kunnen rijden,
als je eenmaal op de terugweg bent kun je haar met uistappen wel helemaal loslaten en dan gaat ze ook mooi stofzuigen,
alleen ze blijft erg loperig/rennerig
iemand een goede tip om haar wat relaxter te maken

edit; ze is ook niet bang of zenuwachtig ze ontspant redelijk maar wil gewoon erg graag lopen

stoer

Re: met buitenrijden erg actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:06

Hmm ik denk dat sommige paarden gewoon zo zijn, en dat je dat moet respecteren,
Ik heb ook een paard gehad dat buiten echt de trein moest halen, hij was buiten zo blij.
Na een uurtje of 2,5 ging hij meestal pas wat relaxter lopen, maar zelfs dan was hij nog amper bij te houden :D

Wat doet ze dan als je haar eest eens een flink stuk laat draven op haar eigen sneltreintempo?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:09

haha dat gaat dan nog ook tot we thuis zijn zo door :D
op dat tempo
o denk ze dan ik zou maar langzamer moeten lopen

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:33

Misschien helpt het tegen het drammerige als je probeert vooral op je zit terug te rijden, dus langzamer lichtrijden, je bovenlichaam wat naar achter houden. Mijn verzorgpony moet ik bijdrijven buiten, dus veel ervaring heb ik er niet mee. Maar wie weet helpt het. :P

PommeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:33

Is ze altijd zo met buiten rijden?
Of ben je net weer begonnen buiten te rijden na de winter?
Misschien dat ze daarom wat frisser/blijer is joepieee we gaan weer lekker buitenrijden.
Mijn vorige paardje had dat ook na de winter :brr:

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:51

hmm ik ben indd net weer begonnen buiten te rijden maar de eerste 3 a 4 keer was ze juist niet erg vrolijk buiten en liep ze een beetje onregelmatig op het harde enz maar daarna was ze dus indd zo vreselijk actief
ook met mijn zit terugrijden probeer ik zoveel mogelijk maar daar geeft ze totaal geen gehoor aan bijv met galloperen in de berm steeds harder harder harder harder enz wil ik her terugrjden met men zit loopt ze gewoon door namelijk ik moet soms in de teugels hangen := en dan echt hangen met mijne volle gewicht en dat is niet weinig haha ben lang namelijk om haar terug te krijgen ik heb ook altijd de slof om namelijk (gewoon lekker los ''voordat ik heel bokt over me heen krijg'') als een soort noodrem want anders wil ze alleen maar heel hard galloperen haha maar met stappen draven reageert ze wel heel lichtjes op het bit |o

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:53

Als je het vervelend vindt, kun je altijd even longeren voor je gaat? :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 22:56

dat helpt niet _-:(
ik heb haar zelfs 1 keertje een vol uur door de bak gejaagd in volle galop 8)7 !!! sorry voor bokt voordat ik dadelijk een reltopic krijg 8)7 #)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 23:15

Vaker gaan. Als je elke dag buiten rijdt dan gaat de lol er op een gegeven moment meestal wel af voor ze. :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 23:24

haha ja das nou ook weer niet de bedoeling he :+

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:37

ik lees even mee.
Mijn paardje is ook zo overdeven voorwaarts buiten (weer na een poos lusteloos te zijn geweest)
Maar daarbij ook nog eens overdreven schrikkerig.
achter elke boom kan zomaar iets achter vandaan springen, en op de heide is een mens wat op een km afstand loopt al eng.
mountainbikers dat zijn echte enge dingen en daar moet je op z`n inst toch voor in rengalop weg en het liefst bokkend.

op zich is ze goed terug te nemen en wanneer iets van voren nadert er redelijk langs te sturen.
Maar echt ontspannend rijden is het niet.
gister ruim 2 uur weggeweest en daarvan bij elkaar zeker een uur gegaloppeert. veel overgangen gereden dit hielp wel iets
stap harder zachter draf harder zachter harder harder zacht
en galop ook in 4 verschillende snelheden en als belonig even fkink hard!

iemand anders nog tips?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:19

Ik loop hier ook tegen aan. Gaat er iemand met een rustig paard mee, dan ontspant mijn paard ook. Maar komen we op vreemd terrein en we draaien om om terug te gaan, dan stopt hij niet met galloperen tot hij de stal ziet (ook al is dit op een beste afstand), dan pas krijg ik controle weer terug. Ik laat hem maar gaan, want in de teugels hangen of op zit terug vragen werkt nog niet echt.
Dus ik probeer nu eerst te oefenen met 1 of meerdere paarden die mee gaan, zodat ik daarna de ontspanning ook krijg als we alleen gaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 10:42

ponylies schreef:
dat helpt niet _-:(
ik heb haar zelfs 1 keertje een vol uur door de bak gejaagd in volle galop 8)7 !!! sorry voor bokt voordat ik dadelijk een reltopic krijg 8)7 #)

Je hebt je paard toen een uur lang opgefokt. Daar worden ze niet rustiger van hè ;)

Het verschilt per paard wat de oplossing is. Hoe oud is je paard?

Je paard wilt graag hard, dus als jij continu vraagt of ze langzamer wilt, voelt ze zich onbegrepen.

Als ze harder wilt kun je gewoon moeilijke oefeningen vragen. Een volte, paar pasjes wijken, tussen de bomen door (= goed opletten op hoog tempo!).
Ze mag dus wel harder, maar dat betekent wel harder werken.

Doordat je haar vraagt na te denken (oefeningen uitvoeren, oppassen op de bomen ed) zal ze ook minder rennerig worden. Bij al deze oefeningen ook af en toe aansporen. Zo ga je met haar mee, maar blijft het gecontroleerd.

Ik heb mijn paard gewoon zo vaak laten crossen als het kon. Die had binnen no-time door dat ze echt wel genoeg tijd kreeg om te rennen, dus luisterde ze ook als ik een keer zachter wou.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:12

nou kijk het probleem is niet dat ze niet te houden is ze is wel redelijk terug te rijden ze slaat ook niet op hol of wat dan ook
ze is ook niet schrikkerig of bang ik zal indd de tip van sassol eens gaan proberen
ik ben gisteren ook naar buiten geweest en toen heb ik haar op de heenweg naar het bos al zeker een halfuur laten galloperen in de berm is het bos ook een halfuur en terug de hele weg !(behalve het laaste kwartier uitgestapt natuurlijk :j)! en dan echt indd in volle rengalop is best leuk maar dan wil ze alleen maar rennen en rennen enz
het paard (arabierXwelsh met erg veel arabierenbloed is 7) en onvermoeibaar :j
ik heb haar zelf doorgereden enz

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:19

Heeey, dat probleem ken ik ook :D
Ik heb een kruising volbloed x draver merrie van ook 7 jaar.
Die kan zich ook zo nerveus maken dat ze echt gevaarlijk word. Als ik haar dan bv wil tegenhouden, gaat ze met haar poep extreem scheef lopen om toch maar vooruit te kunnen. (En dan tussen prikkeldraad of een rij bomen). Ik rijd haar ook wel 1x om de zoveel maanden eens met een slofteugel, gewoon om te kunnen zeggen : 'hier is de grens, als ik zeg HO dan is het ook HO'. Die van mij is ook onvermoeibaar, en als er rustige paarden bijzijn dan loop ik 1 km op kop als ik ze laat wandelen op haar tempo.
Ik probeer haar ook gewoon rustig wat aan 'de teugel' te rijden en haar wat bezig te houden, idd pasje wijken, ...
Soms helpt dit en soms ook niet, ik zou ook wel wat meer moeten gaan buitenrijden maar ik heb er de laatste tijd zoveel tijd niet meer voor.
Longeren voor het rijden heb ik nog nooit geprobeerd omdat ze daar alleen maar opgefokter van word.
Ik heb ook al geprobeerd haar gewoon eens lekker te laten uitrazen, maar dan is er achteraf helemaal geen land meer mee te bezeilen. Als ik haar dan wil laten stoppen, gaat ze los op haar achterbenen staan.
En dat vind ik ook niet bepaald veilig, ik denk ook wel dat het iets is waar je mee moet leren omgaan.
Die van mij gaat nooit een rustig paardje worden, en als ik alleen ga lukt het ook wel beter, omdat ze dan haar eigen tempo mag volgen. Ik weet niet of je altijd alleen gaat of met meerdere?
In ieder geval, ik blijf hier ook even volgen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 13:28

ik ga altijd alleen ja nou gelukkig word die van mij niet gevaarlijk
poeh dat hoop ik iniedergeval

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:56

ponylies schreef:
haha ja das nou ook weer niet de bedoeling he :+

Nou zo gek is het ook weer niet. Als je elke keer na het rijden gewoon een klein rondje doet buiten, alleen uitstappen of een ontspannen draf. De ene keer ga je links, de andere keer rechts. Als je dat vaak doet dan wordt het zo normaal voor d'r. :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:41

Ik heb het ook, mensen vinden dat ik strenger moet zijn maar hij is gewoon voorwaarts, zodra ik een lang stuk gedraafd heb is hij rustiger dan weet hij gewoon dat het wel gaat gebeuren.

lieskehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:14

ik heb dit probleem ook hoor,
maar bij mij ligt het probleem bij mijn eigen, want rijdt te weinig buiten
wil nu 1 keer per week naar buiten gaan in mijn eentje.
zodat ze beetje kan wennen en lekker rustig wordt.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:20

mijn welsh-k was dat ook , in het begin zo erg dat ik haar niet eens kon houden en elke keer weer af moest stappen om thuis te komen , zonder een harde galop ;)
Toen heeft mams een thiedeman teugel voor mij gekocht. En dat helpt super :D
En geloof me , mijn mams is ABSOLUUT NIET voor hulpteugels , maar deze is echt super goed :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 17:35

oke ik zal het eens proberen indd
ik heb nu altijd buiten voor de veiligheid een slofteugel eraan ja

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:15

Weet niet of je er iets aan hebt, maar mijn paard kan ook wel eens flink door drammen in draf. Wanneer ik zorg dat bij het aandraven ik er gelijk erboven op zit geeft ze het vaak al snel op. Met er boven op zitten bedoel ik dan, wanneer ik merk dat ze versnelt neem ik haar gelijk terug, desnoods terug in stap. Ik blijf telkens aandraven, net zo lang dat ze op een normaal tempo en relaxed gaat lopen.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:19

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paardje, alleen gebeurt dit als ze andere paarden ziet. Ze gaat dan zo ontzettend lopen drammen dat de onspanning gelijk weg valt. Voltes, op zit terug rijden, ophoudingen, etc. ik heb het allemaal geprobeerd maar ben tot nu nog niet op een oplossing gekomen. Ik heb het geluk dat het heel weinig gebeurt maar het blijft vervelend..

skippy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:19

Misschien moet je haar gewoon even lekker op haar tempo een poos laten draven of gallopperen, zodat ze haar energie wat kwijt raakt

chantaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:27

misschien helpt het als je voor het buiten rijden even gaat longeren, dan is de ergste energie eruit en kunnen jullie beiden misschien wat meer ontspannen ?