Jong paard maakt "steigertjes"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Jong paard maakt "steigertjes"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 14:13

Ik heb 2 nieuwe bijrijdhafjes, en een daarvan is een 4 jarige merrie. Ze is goed doorgereden, maar nog een beetje schrikkerig buiten. We gingen vandaag naar het bos, net als vorige week. Vorige week ging ze aan het eind (bij de eigenaresse onder het zadel) een beetje apart "hupsen". Ze steigert niet, maar komt net met haar voorbeentjes van de grond, gooit haar hoofd in de lucht en maakt een soort sprongetje. Ze schudt ook met haar hoofd en loopt een beetje te wiebelen/dribbelen. Toen was het aan het eind, dus we dacht dat ze misschien kriebel had van het zweet bij het hoofdstel. Maar nu begon ze er op de heenweg al mee. Ze deed het in het bos ook een hele poos weer niet, en later toch ook weer.

Ik zit zelf aan iets medisch/praktisch te denken. Tanden? Oren? Hoofdstel? Of is het toch een beetje puberaal gedrag?

Het is trouwens verder niet echt gevaarlijk. Ze loopt gewoon door als ik haar aandrijf, en even een keer een schop om duidelijk te maken dat ze moest stoppen hielp ook wel even, maar niet helemaal. Ik zou het ook sneu vinden als ik haar straf en eigenlijk doet haar iets zeer ofzo. Teugels korter of langer had weinig effect.

Bellissima_

Re: Jong paard maakt "steigertjes"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:16

Misschien ziet ze iets engs? Of ze wil naar huis?

Jk_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:09

De haflinger waar ik op rijd, doet dat ook heel vaak.
Gewoon doordrijven, dan houden ze vaak wel op!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 21:49

Oh gelukkig. Ik dacht al aan iets medisch ofzo. Doordrijven hielp idd wel, maar dan deed ze het later toch weer opnieuw...

Naar huis wil ze misschien ook wel, maar ze draait niet om ofzo, en ze vindt het eigenlijk ook wel leuk om het bos in te gaan. Als ze echt naar huis zou willen, dan zou ze denk ik wel gekker doen of terug draaien naar huis. Daarbij deed ze het zowel op de heen- als terugweg.

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:17

het klinkt gewoon als puberen. Voorwaarts oplossen dit probleem, dan is het zo afgelopen! Ben wel consequent, want ze hebben het zo door als je het een keertje wél grappig vind ;)

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:15

Mijn paard doet dit ook, maar alleen als je iets van haar vraagt of als er iets gebeurt wat ze niet leuk vind of niet snapt(bijvoorbeeld als iemand haar inhaalt) meestal 'schop' ik haar naar voren wanneer ze dit doet, en ik moet zeggen dat het wel steeds minder word

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:30

dit krijg je wel vaker de meesten worden zadel mak gemaakt en dan alles heel erg goed en een paar maanden verder beginnen de streken van een pony pas echt (hoeft natuurlijk niet ),
het kan een reden zijn dat de pony nergens last van heeft, maar kan ook gewoon klierderig wezen, dat de pony zijn zin wil maar meestal moest je een jonge pony/paard een iets hoger tempo aannemen dan normaal want dan kunnen ze minder goed denken en zo kunnen ze ook mindere dingen gaan uit halen, omdat ze wel door moeten lopen.
je moet natuurlijk niet gaan scheuren want dat is ook niet goed, en ook zekers niet been geven en aan de teugels gaan trekken,dan kan je beter nog de teugels na voren doen.
dit hoeft het natuurlijk niet te wezen maar zie wel vaka bij jonge paarden dat ze met iets meer tempo moeten gereden worden, dan halen ze niet van alles in het hooft.
en vooral niet dingen toe staan, als ze het in de gaten hebben van owh ik moet het zo doen dan ben je vaak nog verder weg van huis.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:33

Rijden rijden rijden.
Naar voren dus, niet toelaten, lekker voorwaarts blijven dan kan ze ook niet gaan steigeren. ;)