probleem met galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marysa12

probleem met galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 21:39

heey allemaal!

eigelijk zie ik er heel erg tegen op om maandag weer naar de les te gaan en dat is natuurlijk niet helemaal normaal :) zins een paar weken rijd ik weer op de manege en de eerste lessen ging alles goed ook galoperen natuurlijk. maar nadat het een keer niet goed was gegaan met galoperen (eraf geplurt) was mijn zelfvertrouwen weer 0% deze maandag weer geprobeert. geheel stress al bang voordat hij galopererde en je raad het al hij ging er vandoor . wat ik doe is vooral knijpen met mijn bovenbenen en ik merk dat ik het contact verlies en begin te bonken in het zadel . ik gan dan in me beugels staan en dan begin in dus heel erg te bewegen met mijn benen waardoor ik alleen maar meer aandrijf. zijn er manieren op dit tegen te gaan? misschien truckjes voor mijn stress of voor mijn houding of misschien voor de controle? echt alles is welkom want ik zie echt tegen het galoperen op! ( als het niet duidelijk is ik heb echt me best gedaan!) dankjewel alvast! groetjes marysa :o

Sassol

Re: probleem met galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:35

De volgende keer dat je opstapt moet het om ontspanning gaan. Dus als jij en je paard nog niet kunnen ontspannen in galop, moet je niet galopperen.
Als je galoppeert een paar pasjes en weer terug nemen, belonen en even niks vragen.
Elke ervaring moet een goeie zijn, dus je moet niet teveel willen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:21

idd niet te veel uitproberen.
hou het vooral rustig, vraag eventueel longelessen, is mssn net iets duurder, maar is echt een veel betere manier om je zit te verbeteren, en vooral ook om meer gerustheid in het rijden te herwinnen.

sanne_marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:44

Zelf vind ik het ook vaak wel fijn om eerst een tijdje door te zitten in draf, voordat ik aangaloppeer. Dan kan ik al een beetje wennen aan het het ontspannen zitten, wat je in galop moet doen. Terwijl je nog niet in galop hoeft te gaan. Hiervoor is het wel handig dat je goed je tempo kunt bepalen.
Veel (manege)paarden denken bij doorzitten dat ze meteen mogen galoperen, en willen ze dus versnellen. Probeer dit doorzitten dan dus in een lekker rustig drafje.

In galop raadden ze mij altijd aan om gewoon als een zak aardappelen te gaan zitten. Lekker log, dan blijf je meer plakken aan je paard :)

Enne elk paard rijdt heel anders. Zo kan het zijn dat jou paard niet lekker zit (net lekker aanvoelt) in de galop, dan is het lastig lekker te blijven zitten. Als je het galoperen op een ander paard probeerd, kan dit heel anders aanvoelen en meer ontspannen rijden.

Soms moet je ook even een drempel over om (weer) nieuwe dingen op te pakken, maar doe dit dan wel het liefst bij mensen en paarden die je vertrouwd.

marysa12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 11:23

oke dankjullie wel! ik heb aan mijn tante gevraagt om weer galop les te krijgen aan de longe ! maandag middag dus galop les bij me tante en s avonds les! ben benieuwd of ik me kan onspannen ! gr

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:01

misschien is het een idee om een keer buiten de les rustig te galloperen aan de longeerlijn. Dan heb je net wat extra zekerheid