teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daaaaaaaaag

teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 22:47

Hallow,

Mss een rare vraag maar hoe houden jullie je teugels? ik hield ze eerst zoals rood maar sinds dat ik zo als groen rij reageert hij 100x beter op het bit.. graag jullie mening en ervaring..

Afbeelding

Kiichi

Re: teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:49

Vanuit mijn les moest ik altijd op de rode manier rijden, maar zelf neig ik naar groen of iets er tussen in. Ik vind deze manier veel ontspannender dan dat ik krampachtig mijn handen bij elkaar moet houden. Omdat ik zelf dan meer ontspan, heb ik het idee dat mijn paard ook meer ontspant. Ik weet niet precies welke manier beter is

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:54

Rood is juist, het moet als het ware een soort van rechthoek vormen (breedte van de mond = breedte van de handen)
Ter correctie mag je uiteraard je handen houden waar nodig is, maar keer uiteindelijk steeds weer naar de correcte juiste plaats.
Hou wel in gedachte dat het handenwerk moet als motto hebben : "minder is meer" dus hoe minder je met de handen werkt hoe beter.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 01:06

Bedoel je je handen meer uit elkaar zetten?

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:24

ik rij rood en soms als het nodig is, groen

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:46

Ik rij groen,
heb ook het idee dat paard er beter op reageert

edit: interessante vraag dit, mag best bij discussies

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:58

Groen bij inrijden/warmrijden/vwnw, paarden kunnen dan beter door de hand zakken en
"ontspannen". Trainen en normaal rijden hoort bij rood te zijn. Als het paard GOED losgereden
is zal het bij rood stil zijn in de hoofd-halshouding en zelf de hals dragen en heb je minder druk
want je gebruikt je handen minder en loopt het paard juist fijner :)

Kwestie van aanleren, bij groen kan het paard je hand makkelijker ontzien of juist hangen!
Rood is de plek van een constante aanleuning zonder waslijntjes en gehang. Loopt het paard niet
fijn op de rode lijn heb je een trainingspunt!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 18-03-11 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tos2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:00

Tijdens het inrijden (warmrijden) groen, dan rijd ik hem wat ronder, vwnw, en als ik hem oppak heb ik de teugels zoals het rode.
Tijdens het uitdraven/stappen weer groen.