Bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Chanel

Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:27

Ik weet niet of het hier hoord, ik zit niet vaak op bokt. Mocht het fout staan aub eventjes melden waar het wel hoort.

Ik heb sinds zaterdag officieel een nieuw paard. Ik reed haar voor ik haar kocht ongeveer 1x per week 5 weken lang.
Ze is bijna 4 ( 2 april 2007 ) en pakt het rijden erg goed op. Ik denk dat ze ongeveer een half jaar onder het zadel is.

Alleen we hebben nog een klein probleempje in de aanleuning. Natuurlijk kan dit niet meteen goed gaan, maar voor extra tips vraag ik jullie eventjes om hulp.

De eerste 10 minuutjes komt ze nog wat omhoog met haar hoofd, heel normaal en niet erg. Ik rijd veel overgangen enzovoort. Na een minuut of 10 komt ze goed na benenen als ik licht contact houd, maar het probleem is dat ze te ver naar benenen komt en te diep gaat lopen. Ik probeer het neusje er zo goed mogenlijk uit te rijden, maar echt goed lukt dit nog niet.

Ik rijd haar met een enkelgebroken bit. Dit heb ik gedaan omdat ze daar mee ook is ingereden en het gewent is. Is het een oplossing om misschien met een dubbelgebroken bit te gaan rijden? Maandag krijg ik weer les, morgen ga ik in een bak rijden waar de eigenaar meer ervaring heeft met jongeren paarden. Aan alle 2 ga ik het ook eventjes na vragen, maar eerst wil ik jullie advies eventjes horen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:32

Enkelgebroken heeft een notenkrakereffect als er druk op de teugels komt. Niet elk paard heeft daar last van, maar ik vind zelf een dubbelgebroken vriendelijker. Die prikt niet in het gehemelte bij teugeldruk. Je zou dus een simpel dubbelgebroken trensje kunnen proberen, bijv met een "olijfje" als tussenstukje.

Maar eigenlijk denk ik dat dit gewoon een probleem is van een jong paard: nog weinig zelfhouding, niet volledig in balans en nog wennende aan het ruitergewicht. Dan komen ze er vaak wat achter. Blijf haar iig goed naar voren rijden, probeer haar naar de hand toe te rijden en geef veel afwisseling.

Ook training aan de dubbele longe kan goed helpen voor balans bij een jonkie. Kortom, ga rustig zo door, verwacht niet teveel en dan komt het met de juiste rijwijze vanzelf goed! Succes!

spendy

Re: Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 21:41

Besef eerst dat je een jong paard hebt. Je jong paard moet jou eerst leren kennen en spieren kweken. Je moet niet meteen zwaardere dingen beginnen vragen. Ik zie jou hier meteen al over aanleuning bezig maar heeft je paard al wel perfecte stelling en buiging. Het is fout eerst over aanleuning te denken en pas daarna aan de rest. Alles moet eerst perfect ( of toch zo goed als) zijn vooraleer je daaraan begint te denken. En niet dat jou paardje dit niet kan, maar het zou mij verbazen van een paard van 4 jaar.

Voor een jong paard begin je best met een dubbelgebroken bitje. Anders begin je meteen je paard zijn mond hard te maken waardoor het later op geen ander bit meer gaat reageren.

Kim_Chanel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 21:50

spendy schreef:
Besef eerst dat je een jong paard hebt. Je jong paard moet jou eerst leren kennen en spieren kweken. Je moet niet meteen zwaardere dingen beginnen vragen. Ik zie jou hier meteen al over aanleuning bezig maar heeft je paard al wel perfecte stelling en buiging. Het is fout eerst over aanleuning te denken en pas daarna aan de rest. Alles moet eerst perfect ( of toch zo goed als) zijn vooraleer je daaraan begint te denken. En niet dat jou paardje dit niet kan, maar het zou mij verbazen van een paard van 4 jaar.

Voor een jong paard begin je best met een dubbelgebroken bitje. Anders begin je meteen je paard zijn mond hard te maken waardoor het later op geen ander bit meer gaat reageren.

Ik ben ook zeker niet alleen met de aanleuning bezig hoor! Ik maak me alleen zorgen erover dat ze te diep komt. Ik wil niet dat ze straks er niet meer uit te rijden is. Ze heeft wel meer problemen met de aanleuning, maar idd andere dingen zijn nu belangrijker. Dat weet ik ook.
Ik wilde alleen eventjes weten of ik niet beter een ander bit kan kopen. Ik denk dat ik morgen ofzo maar eventjes na de winkel ga. :)