Onbestuurbaar zijn!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Onbestuurbaar zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:35

Hoihoi!

Even vooraf info

Diesel
Shetlander
28 mei word hij 5 jaar
1.5 jaar ohz & half jaar voor de kar

Er rijden 2 meisjes van 11 op, allebei gevorderd en kunnen gewoon best goed rijden.
De ene rijd er nu ong. 4 maantjes op, met allemaal tegenslagen, maar laatst lekker buitengereden en sinds 3x ging het echt top & ik was echt trots en zij ook!
Sinds vorige rijd er een ander meisje op, ze had daarvoor al een paar keer gereden & is een vriendinnetje van de andere. Zij kan ook goed rijden en het ging nog steeds goed!
Gister ging het ook goed, eerst reed het ''nieuwe'' meisje erop, toen ging de andere, en ook de andere kant, hij begon alweer te klooien, stoppen & weer draaien. Gelukkig kan ik haar er goed in begeleiden want ik zie precies wat mn pony wilt doen!

Toen ging hij ines in volle galop dwars door het draad, ze viel eraf en nu is der hele hand dik, blauw en geschaafd, ze had super veel pijn.
Op zulke momenten krijgt hij ineens een waas voor zn ogen lijkt het wel. Niemand kan hem dan nog houden, want hij is ook echt heel sterk. Een vriendin van mij rijd er wel is op ( ze is best klein ) en die kan echt goed rijden, ook wedstrijden en veel ervaring, ook zij kan hem dan niet houden.

Ik ben toch verantwoordelijk voor de verzorgmeisjes & ik wil geen ongelukken.
Les volgen ze al bij iemand, maar iemand die Diesel niet kent, kan eigenlijk niet helpen, ik zie al ( doordat ik er zelf opgereden heb ''vroeger'' ) wat hij wilt doen. en meestal zijn we het dan voor. Nu gaat een stalgenoot helpen en die heeft mij ook geholpen en kent diesel dus heel goed!
Maar op zulke momenten is hij niet te houden,

Wat kunnen we hier aan doen?
Is er niet een HULPteugeltje die zorgt dat hij niet zo sterk kan worden en zodat de ruiter hem makkelijk kan sturen?
Ik zou echt niet weten hoe dit op te lossen is...

Ik hoop dat iemand met de oplossing komt!

Kel_Corky

Re: Onbestuurbaar zijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:38

Gewoon keihard op de rem zetten en ontzettend boos worden.
Misschien dat jij er eerst langs loopt en als hij dan weer weg rent dat jij er dan even op gaat om hem te corrigeren

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:38

Ik kan je niet erg helpen met dit probleem, maar ik zou geen hulpteugel gaan gebruiken.
Dat is alleen maar symptoom bestrijding, en je moet dit bij de wortel aanpakken.

Edit: heeft hij niet ergens pijn?
Laat hem eens helemaal controleren, ook zijn tuig. Als dat allemaal in orde is, kan je verder kijken...

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:41

Kel_Corky schreef:
Gewoon keihard op de rem zetten en ontzettend boos worden.
Misschien dat jij er eerst langs loopt en als hij dan weer weg rent dat jij er dan even op gaat om hem te corrigeren

ik ga er niet op met mn 55 kg en 1.72, dat heeft gewoon geen nut omdat ik echt te groot ben & te zwaar.
En remmen op zo'n moment lukt niet, want hij rukt gwn zn hoofd naar voren en dan naar beneden, niemand die hem dan nog stopt! En boze stem, een schreeuw, werkt ook niet echt. klap met de zweep= nog harder!
Laatst bijgewerkt door HeleneDas op 17-03-11 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:43

EskeGirl schreef:
Ik kan je niet erg helpen met dit probleem, maar ik zou geen hulpteugel gaan gebruiken.
Dat is alleen maar symptoom bestrijding, en je moet dit bij de wortel aanpakken.

Edit: heeft hij niet ergens pijn?
Laat hem eens helemaal controleren, ook zijn tuig. Als dat allemaal in orde is, kan je verder kijken...

Pijn heeft hij niet, hij is gewoon eigenwijs.( er is ook naar zn mond en rug etc. gekeken ) maar iedereen zegt; wat een eigenwijze pony. En ook heel vaak als ik hem losgooi kan hij het doen, gwn door het draad, of met longeren bijv dus tuig is het ook niet! ( met longeren kan ik hem wel gwn houden eigenlijk, dus we rijden ook wel vaak aan de longe )

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:30

Shetters zijn eigenwijs, het zijn eigenlijk ook niet echt rijponies, maar tja je zou ze wel beter kunnen opleren dat zeker wel.
Het paardje gebruikt gewoon de vrijheid die hij krijgt, dus de fout zit niet bij het paard, maar bij de begeleider/ruiter.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:49

aeolusnr1 schreef:
Shetters zijn eigenwijs, het zijn eigenlijk ook niet echt rijponies, maar tja je zou ze wel beter kunnen opleren dat zeker wel.
Het paardje gebruikt gewoon de vrijheid die hij krijgt, dus de fout zit niet bij het paard, maar bij de begeleider/ruiter.

Hoezo het zijn geen rijponies? Het zijn net zoveel of zo weinig rijpony's als elke andere pony hoor! Dat vind ik nergens over gaan.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:56

Misschien af en toe toch een hulpteugeltje gebruiken? Zodat je hem af en toe toch evne opzn plaats kan zetten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:57

voor je comentaar geeft, lees dan heel de tekst.
En elk paardenras heeft zijn beperkingen en mogelijkheden, zo is dat ook met auto's en met fietsen en met .........zovele andere dingen.
Maar het onbestuurbaar zijn, is een heel andere kwestie, das een gebrek aan goede opleiding, en een tekort van de ruiter.
En hulpteugels zijn hier ook niet de oplossing, hulpteugels komen waar de rijtechnische kennis stopt.

Brendaaaa schreef:
aeolusnr1 schreef:

Hoezo het zijn geen rijponies? Het zijn net zoveel of zo weinig rijpony's als elke andere pony hoor! Dat vind ik nergens over gaan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:55

aeolusnr1 schreef:
En elk paardenras heeft zijn beperkingen en mogelijkheden, zo is dat ook met auto's en met fietsen en met .........zovele andere dingen.
Maar het onbestuurbaar zijn, is een heel andere kwestie, das een gebrek aan goede opleiding, en een tekort van de ruiter.
En hulpteugels zijn hier ook niet de oplossing, hulpteugels komen waar de rijtechnische kennis stopt.

Ik heb de hele tekst gelezen, maar zie nog steeds geen enkele zinvolle onderbouwing van je uitspraak. Shetters zijn prima rijpony's. Het probleem van het niet ver komen in de dressuursport zit er puur in dat de ruitertjes vaak niet zo ervaren en oud zijn!!

En ook met je laatste uitspraak ben ik het niet eens. Hulpteugels hoeven helemaal niet te komen waar de rijtechnische kennis stopt, dat is echt nonsens. Snap eigenlijk niet dat jij dit soort uitspraken doet als ik naar je profiel kijk. Lijkt me dat je wel wat kennis hebt!

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:19

Hoe ervaren zijn die meisjes van 11 ?
Weten ze wel dat hem bv op een volte moeten trekken als hij "aan de haal" gaat ?

Shetlanders kunnen natuurlijk geweldig eigenwijze donderstralen zijn (prachtig vind ik dat overigens), die meiden moeten hem wel laten voelen wie de baas is ;)

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:50

Op de volte zetten is inderdaad wel een goed idee,
ik denk alleen niet dat die kinderen van 11 sterk genoeg hier voor zijn.

Misschien kan je hem het beste met rijden aan de longe houden.

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:56

Ja, dat is een lastig probleem.

WAt vooral bij grote paarden helpt is de hals voor de romp weghalen naar binnen halen. Maarja meisjes van 11 lukt dat misschien niet.

Wat ze gebruikten bij de manege waar ik een tijdje les heb gegeven was een touwtje van de singel tussen de benen door naar het bit ( dit met een bitstukje bevestigen) en dan het hoofd naar beneden halen. Maar of dit helpt?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:03

Wat je zou kunnen doen om ongelukken te voorkomen is een touwtje spannen van het zadel naar het kopstuk. Je kan for the time being prima even een strotouwtje gebruiken om te kijken hoe het werkt. Je spant het touwtje zo dat hij wel gewoon zijn hoofd kan bewegen maar wel zo strak dat hij niet zijn hoofd naar beneden kan doen om te "duiken". Werkt dat goed kan je altijd overwegen het touwtje te vervangen door de hulpteugel-variant het grastouwtje. In Engeland is dit een hele normale hulpteugel voor shetjes etc.

Je kan ook een Thiedemanteugel proberen te vinden in zijn maat.
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 21-03-11 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:04

Een eigenwijze pony moet je eigenwijs behandelen, oftewel een hele consequente ruiter die hem duidelijk kan maken wat wel en niet. Hele goede en consequente ruiters die weten wat ze moeten doen in zo'n geval en die dus niet te groot zijn, die zijn volgens mij erg schaars. Als je voor de veiligheid van de bijrijders wilt zorgen zou ik ze aan de longe laten rijden. Mocht hij dan weg sprinten kan je het in de hand houden en zelf corrigeren.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:25

Catty67 schreef:
Hoe ervaren zijn die meisjes van 11 ?
Weten ze wel dat hem bv op een volte moeten trekken als hij "aan de haal" gaat ?

Shetlanders kunnen natuurlijk geweldig eigenwijze donderstralen zijn (prachtig vind ik dat overigens), die meiden moeten hem wel laten voelen wie de baas is ;)

Op de volte zetten was idd onze eerste oplossing, maar denk maar niet dat dat gaat lukken. Hij is heel sterk maar dan ook echt sterk. Het zijn natuurlijk meisjes van de manege dus geen dressuur ruiters etc.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:26

JosineS schreef:
Een eigenwijze pony moet je eigenwijs behandelen, oftewel een hele consequente ruiter die hem duidelijk kan maken wat wel en niet. Hele goede en consequente ruiters die weten wat ze moeten doen in zo'n geval en die dus niet te groot zijn, die zijn volgens mij erg schaars. Als je voor de veiligheid van de bijrijders wilt zorgen zou ik ze aan de longe laten rijden. Mocht hij dan weg sprinten kan je het in de hand houden en zelf corrigeren.

Aan de longe doen we wel is, maar ik heb hun juist omdat ik dan zelf niet kan! dus ik ben er 9 van de 10 keer niet. Ze blijven consequent en doorzetten, het ging juist veel beter maar nu weer een hele stap terug

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:27

daniella74 schreef:
Wat je zou kunnen doen om ongelukken te voorkomen is een touwtje spannen van het zadel naar het kopstuk. Je kan for the time being prima even een strotouwtje gebruiken om te kijken hoe het werkt. Je spant het touwtje zo dat hij wel gewoon zijn hoofd kan bewegen maar wel zo strak dat hij niet zijn hoofd naar beneden kan doen om te "duiken". Werkt dat goed kan je altijd overwegen het touwtje te vervangen door de hulpteugel-variant het grastouwtje. In Engeland is dit een hele normale hulpteugel voor shetjes etc.

Zn hoofd naar beneden doet hij niet echt, maar meer zn hals naar voren strekken!
Bedankt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:28

Brendaaaa schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ik heb de hele tekst gelezen, maar zie nog steeds geen enkele zinvolle onderbouwing van je uitspraak. Shetters zijn prima rijpony's. Het probleem van het niet ver komen in de dressuursport zit er puur in dat de ruitertjes vaak niet zo ervaren en oud zijn!!

En ook met je laatste uitspraak ben ik het niet eens. Hulpteugels hoeven helemaal niet te komen waar de rijtechnische kennis stopt, dat is echt nonsens. Snap eigenlijk niet dat jij dit soort uitspraken doet als ik naar je profiel kijk. Lijkt me dat je wel wat kennis hebt!

Het kunnen inderdaad prima rij pony's zijn. Shet van onze stal hobbeld zo weg met kindjes van 3 op zn rug zonder 1x iets te doen ;)
Hij hoeft echt geen dressuur pony te worden maar gwn lekker ontspannen & normaal kunnen rijden

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 16:28

Woensdag gaat iemand met meer ervaring helpen, ik laat jullie weten hoe het ging! :)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:49

HeleneDas schreef:
daniella74 schreef:

Zn hoofd naar beneden doet hij niet echt, maar meer zn hals naar voren strekken!
Bedankt

Daar helpt het touwtje dus ook tegen.

Catty67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:52

HeleneDas schreef:
Woensdag gaat iemand met meer ervaring helpen, ik laat jullie weten hoe het ging! :)

Ja, ben heel erg benieuwd wat dan de bevindingen zijn.
Als ik geen fulltime baan zou hebben had ik ook wel willen helpen (ik woon in Eemnes, dus waarschijnlijk redelijk in de buurt), maar die meisjes komen natuurlijk vooral 's-middags na schooltijd ?