Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kel_Corky schreef:Gewoon keihard op de rem zetten en ontzettend boos worden.
Misschien dat jij er eerst langs loopt en als hij dan weer weg rent dat jij er dan even op gaat om hem te corrigeren
EskeGirl schreef:Ik kan je niet erg helpen met dit probleem, maar ik zou geen hulpteugel gaan gebruiken.
Dat is alleen maar symptoom bestrijding, en je moet dit bij de wortel aanpakken.
Edit: heeft hij niet ergens pijn?
Laat hem eens helemaal controleren, ook zijn tuig. Als dat allemaal in orde is, kan je verder kijken...
aeolusnr1 schreef:Shetters zijn eigenwijs, het zijn eigenlijk ook niet echt rijponies, maar tja je zou ze wel beter kunnen opleren dat zeker wel.
Het paardje gebruikt gewoon de vrijheid die hij krijgt, dus de fout zit niet bij het paard, maar bij de begeleider/ruiter.
Brendaaaa schreef:aeolusnr1 schreef:Shetters zijn eigenwijs, het zijn eigenlijk ook niet echt rijponies, maar tja je zou ze wel beter kunnen opleren dat zeker wel.
Het paardje gebruikt gewoon de vrijheid die hij krijgt, dus de fout zit niet bij het paard, maar bij de begeleider/ruiter.
Hoezo het zijn geen rijponies? Het zijn net zoveel of zo weinig rijpony's als elke andere pony hoor! Dat vind ik nergens over gaan.
aeolusnr1 schreef:voor je comentaar geeft, lees dan heel de tekst.
En elk paardenras heeft zijn beperkingen en mogelijkheden, zo is dat ook met auto's en met fietsen en met .........zovele andere dingen.
Maar het onbestuurbaar zijn, is een heel andere kwestie, das een gebrek aan goede opleiding, en een tekort van de ruiter.
En hulpteugels zijn hier ook niet de oplossing, hulpteugels komen waar de rijtechnische kennis stopt.
Catty67 schreef:Hoe ervaren zijn die meisjes van 11 ?
Weten ze wel dat hem bv op een volte moeten trekken als hij "aan de haal" gaat ?
Shetlanders kunnen natuurlijk geweldig eigenwijze donderstralen zijn (prachtig vind ik dat overigens), die meiden moeten hem wel laten voelen wie de baas is
JosineS schreef:Een eigenwijze pony moet je eigenwijs behandelen, oftewel een hele consequente ruiter die hem duidelijk kan maken wat wel en niet. Hele goede en consequente ruiters die weten wat ze moeten doen in zo'n geval en die dus niet te groot zijn, die zijn volgens mij erg schaars. Als je voor de veiligheid van de bijrijders wilt zorgen zou ik ze aan de longe laten rijden. Mocht hij dan weg sprinten kan je het in de hand houden en zelf corrigeren.
daniella74 schreef:Wat je zou kunnen doen om ongelukken te voorkomen is een touwtje spannen van het zadel naar het kopstuk. Je kan for the time being prima even een strotouwtje gebruiken om te kijken hoe het werkt. Je spant het touwtje zo dat hij wel gewoon zijn hoofd kan bewegen maar wel zo strak dat hij niet zijn hoofd naar beneden kan doen om te "duiken". Werkt dat goed kan je altijd overwegen het touwtje te vervangen door de hulpteugel-variant het grastouwtje. In Engeland is dit een hele normale hulpteugel voor shetjes etc.
Je kan ook een Thiedemanteugel proberen te vinden in zijn maat.
Brendaaaa schreef:aeolusnr1 schreef:voor je comentaar geeft, lees dan heel de tekst.
En elk paardenras heeft zijn beperkingen en mogelijkheden, zo is dat ook met auto's en met fietsen en met .........zovele andere dingen.
Maar het onbestuurbaar zijn, is een heel andere kwestie, das een gebrek aan goede opleiding, en een tekort van de ruiter.
En hulpteugels zijn hier ook niet de oplossing, hulpteugels komen waar de rijtechnische kennis stopt.
Ik heb de hele tekst gelezen, maar zie nog steeds geen enkele zinvolle onderbouwing van je uitspraak. Shetters zijn prima rijpony's. Het probleem van het niet ver komen in de dressuursport zit er puur in dat de ruitertjes vaak niet zo ervaren en oud zijn!!
En ook met je laatste uitspraak ben ik het niet eens. Hulpteugels hoeven helemaal niet te komen waar de rijtechnische kennis stopt, dat is echt nonsens. Snap eigenlijk niet dat jij dit soort uitspraken doet als ik naar je profiel kijk. Lijkt me dat je wel wat kennis hebt!
HeleneDas schreef:daniella74 schreef:Wat je zou kunnen doen om ongelukken te voorkomen is een touwtje spannen van het zadel naar het kopstuk. Je kan for the time being prima even een strotouwtje gebruiken om te kijken hoe het werkt. Je spant het touwtje zo dat hij wel gewoon zijn hoofd kan bewegen maar wel zo strak dat hij niet zijn hoofd naar beneden kan doen om te "duiken". Werkt dat goed kan je altijd overwegen het touwtje te vervangen door de hulpteugel-variant het grastouwtje. In Engeland is dit een hele normale hulpteugel voor shetjes etc.
Je kan ook een Thiedemanteugel proberen te vinden in zijn maat.
Zn hoofd naar beneden doet hij niet echt, maar meer zn hals naar voren strekken!
Bedankt
HeleneDas schreef:Woensdag gaat iemand met meer ervaring helpen, ik laat jullie weten hoe het ging!