Hoe "zit" je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knoesje

Hoe "zit" je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:08

Bij mijn zoektocht naar een eigen paard kom ik altijd allerlei beschrijvingen van het dier tegen.
Over de kleur, over de bouw, het karakter, het nivo van opleiding etc.
Wat ik echt bijna NOOIT tegenkom, is hoe het paard zit, als je erop rijdt.
Terwijl paarden dus heel verschillend kunnen zitten en ik duidelijk mijn voorkeuren heb.
De eén zit als een luie stoel, de andere als een kruk.
Toch wel belangrijk te weten bij de aanschaf!

Waarom heeft bijna niemand het hier ooit over?
En wat veroorzaakt de verschillen in zit?

jessie201

Re: Hoe "zit" je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:21

Hoi Knoesje,

Ik ken dat probleem wel hoor!
na 15 jaar niet meer te hebben gereden en mijn zoons alle twee op paardrijden gingen heb ik het ook maar weer opgepakt. Blijft toch kriebelen. Maar na een paar lessen op de manegepaarden, jeetje wat een verschil qua paard. Dus tja dat werd het dan ook weer niet. Ben nogal lang dus kreeg ik vaak de grootste paarden toegewezen. En ja toen begon ook onze zoektocht naar een paard of pony voor ons. Heb verschillende paarden gereden maar werdt uiteindelijk helemaal verliefd op een Quarter Horse "wauw wat rijdt hij lekker". En het belangrijkste is hij heeft ook een heeeeeel mooi karakter. Ik zou zeggen ga veel kijken en rijden want het ene paard is het andere paard niet. Maar in ieder geval veel suc6 met je zoektocht.

groetjes jes

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:23

Omdat je er na verloop van tijd aan went en het imo geen eerste reden van afwijzing is. Op élk paard kun je léren rijden...

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:24

Ja nu je het zegt, ik rijd regelmatig op 3 verschillende paarden en alle 3 zitten ze heel anders. Ligt aan de bouw en gangen van het paard en natuurlijk zijn karakter! En of ie soepel gereden is of niet..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:27

Mijn paard zit volgens mij bijrijdster als een kruk, terwijl ik er (na jaren trainen) zonder moeite een uur op kan doorzitten.... Iedereen een eigen mening. Daarop zou ik een paard zeker niet "afkeuren"

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:27

Hoe een paard zit?
Bedoel je niet looplust? Wel niet willen werken, traag, flegmatiek, of juist sensibel en loperig?

Hoe een paard zit, tsjah.. dat is toch aan de ruiter in hoeverre die zich aan wil passen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:29

Mijn vriendin is haar pony gewend. Nou daar kan je beter op blijven doorzitten dan lichtrijden. Zoals het bij sommige paarden moeilijk is om door te zitten is het bij hem moeilijk om te lichtrijden.
Daarom vind ze mijnes heel verrot zitten. Ik vind haar juist wel lekker zitten. Dus het verschilt aan wat je gewend bent.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:30

Mijn paard zit heel lekker. Ze heeft vloeiende gangen, dus niet echt stuiterig, maar ze heeft geen vlakke gang, dus ik had eerst wel moeite met haar uit zitten. Mijn vriendin vindt mijn paard echter vreselijk zitten, maar haar pony zit zó anders, die vind ik houterig en te vlak zitten, haha. Persoonlijke smaak, maar ik vind mijn paard heerlijk rijden. :j Gewoon lekker soepel ofzo. :P

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:33

Janine 1990, Ik bedoel echt, hoe het voelt als je erop rijdt.
Ik heb altijd manege-paarden gereden en gemerkt dat geen paard hetzelfde voelt onder je kont.
Op sommige paarden voelt het stoterig en de andere voelt alsof je één met hem bent.
Is het dan toch persoonlijk?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:38

Mijn oude merrie een tuigpaard gooide hoog op in alle gangen, nu heb ik een paard met vrij vlakke gangen wat enorm wennen was. Maar zoals hierboven al gezegd: je went daar zo snel aan dat je al snel niet meer beter weet. Zodra je eenmaal aan de manier van hun gangen gewend bent zal dat ook soepeler gaan met rijden

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:42

Mijn huidige paard (Andalusier) heb ik er op uitgezocht 8-)
Ondanks dat ik er nog niet op gereden heb, kan ik nu al zien dat ze heel fijn zit zowel in draf als galop
Ik hou van comfortabel :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:42

Yv_ schreef:
Omdat je er na verloop van tijd aan went en het imo geen eerste reden van afwijzing is. Op élk paard kun je léren rijden...

Ben ik het niet helemaal mee eens, ik kon mijn vorige paard echt niet lang uitzitten in de draf, zat echt verschrikkelijk. Had niet met mijn rijden te maken, meer met zijn gang, het was echt een houten paard wat dat betreft...

Paard wat ik nu heb zit goddelijk, je zit als op golven, zo heerlijk bewegen doet ze onder je, toppie!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:48

Omdat dat gevoel kan veranderen en voor iedereen anders is. Een paard dat nu tegen de hand is en zijn rug vast zit, zit heel waarscheinlijk als een kruk, als jij dit paard goed los krijgt en netjes over de rug weet te rijden zit ie misschien wel heerlijk?

Ik zit heerlijk op m'n paardje als ze goed (goed in de zin van ontspannen, nageefelijk, actief) loopt, laat ik haar als een berggeit rond lopen kan ik haar ook niet uit zitten..

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:51

@Unamie, hoe kun je zien, dat ze lekker zit?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:03

Tja ik denk dat 't ook een kwestie van gewenning is. Het paard dat ik nu rijd vond ik echt niet prettig rijden. Heel houterig zeg maar. Maar na een tijdje gereden te hebben, ben ik er grotendeels aan gewend en kan ik haar veel beter uitzitten. Je moet gewoon leren aanvoelen hoe het paard onder je beweegt en je daarop instellen.
Het is wel een punt waar je naar kan kijken bij de aanschaf van een paard, maar 't moet niet bepalend zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:11

Knoesje schreef:
Janine 1990, Ik bedoel echt, hoe het voelt als je erop rijdt.
Ik heb altijd manege-paarden gereden en gemerkt dat geen paard hetzelfde voelt onder je kont.
Op sommige paarden voelt het stoterig en de andere voelt alsof je één met hem bent.
Is het dan toch persoonlijk?

Oké.
Ik heb een paard gereden, waarvan ik me goed kan herinneren dat het niet lekker zat.
Achteraf denk ik dat het beter had gezeten als ik wist wat er verkeerd was aan mijn zit. Dus daarover oordelen vind ik lastig.
In de afgelopen 2 jaar twee verschillende paarden gereden, dus echt veel ervaring heb ik ook niet.
Maar van wat ik me kan herinneren, is het voor mij puur een kwestie van wennen en aanpassen.
Het enige dat ik niet lekker vind zitten is een paard dat stijf is :P
Maar dat is na verloop van tijd door trainen wel er uit te krijgen over het algemeen.

Ik durf zo dus niet te zeggen of het persoonlijk is, aangezien ik zelf niet de middelen heb om een eigen paard te houden, neem ik ook alles aan wat mij enigszins leuk lijkt. Voor mij is echter de klik en het plezier belangrijker.
Maar mocht ik eens een ander paard te rijden krijgen, dan zal ik hier eens aan terug denken. En voelen!

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:17

Ligt eraan wat je gewend bent, denk ik.
ik heb zelf een ijsje, van de week op een grote fries gezeten, kon m echt niet uitzitten in draf, wat gooide dat dier hoog op vergeleken met wat ik gewend ben, en wat een lange passen maakte ze. Zal vast wel wennen, maar geef mij maar die kleine dribbel pasjes van mijn ijsco.
Andersom ook, meisje wat normaal op die fries rijdt vindt mijn ijsje helemaal niet fijn, kon zij niet uitzitten, dus is wel heel persoonlijk wat je fijn vindt en elk paard is verschillend.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:25

Leuk toppic! Zit inderdaad veeeel verschil in, de ene voelt als een "danser" de ander voelt juist weer heel vlak aan of juist weer stug.....
Heeft het niet te maken met een antal factoren?
- stijle kootstand of doorgezakt.
- Hoog opgooien
- Flexibiliteit

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:26

ja klopt. Sommige mensen zeggen hij zit zo en andere mensen zeggen hij zit zo. Het licht er gewoon aan hoe je het vind zitten! Je eigen mening dus!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:29

Bij quarters en paints staat het er met regelmaat wel bij hoor, in bewoordingen als 'heeft zalige jog' .

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:43

Er zijn natuurlijk paarden die makkelijk zitten

Nu heb ik een drussuur paard met heel veel beweging van 1.80
als je hem voor het eerst rijd denkje kom ik nog benede of hoe zit ik dit uit
Na verloop van tijd en toch wel veel training om zijn rug los te laten
heb ik nu met de uitgestrekte draf echt van heerlijk wat een gevoel
het geeft echt zo veel pouwer dat het echt genieten is (ook venwege het publiek)
en daar moet je in het begin dus eerst even door heen

Ook is het wel leuk dat als er een jong iemand op stijgt en vraagt van hoe zit je dit uit

dus bedenk wat wil ik

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:44

Ik snap je wel :j wanneer ik eerst mijn bijrijd-Fries rijdt, en daarna mijn eigen KWPNpaard lijkt het net of die kreupel is :+ Maar dat komt door haar kleine, korte bouw en kleine gangen.

deborah28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:48

het ligt inderdaad aan de bouw, het ene paard zit heel anders dan een ander paard.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:16

Knoesje schreef:
@Unamie, hoe kun je zien, dat ze lekker zit?

Aan de kootvering en de rug blijft helemaal stil in dag en galop
De Meeste Anda's zitten heel fijn ,zeker als de rugspieren lekker los zijn

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:23

Ik denk dat iedereen dat anders ervaart. Meerdere vriendinnen van mij vonden het heel moeilijk om goed door te zitten op mijn draver. Ik had daar totaal geen moeite mee. Maar daar had ik dan ook op geoefend.

Janine1990 schreef:
Bedoel je niet looplust? Wel niet willen werken, traag, flegmatiek, of juist sensibel en loperig?

Ik vind looplust zoals Janine beschrijft, dan ook veel belangrijker bij de aankoop van een paard dan een subjectieve mening over hoe een paard zit.