Ontspanoefeningen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuusBN

Ontspanoefeningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:50

Afgelopen vrijdag ben ik een paardje gaan rijden dat misschien op 1 dag mijn droompaard word...

Even wat info:
Merrie
15 jaar
heel de winter stil gestaan
verkeerd zadel
madam is echt een hittepetit!
voor bij schouders een beetje vast
vind het moeilijk te ontspannen; in stap heel de tijd hupsen wanneer ik de teugels oppak, en wanneer ik de leugels helemaal losgooi stapt ze zó ontzettend snel en is ze echt zoekende naar leiding van de teugels.

Nu neem ik zaterdag een beter passend zadel mee, dus daar hoop ik wat spanning weg te nemen, maar naast figuren rijden en overgangen weten jullie misschien nog meer oefeningen die ik kan doen om haar wat losser en ontspannender te maken? Vrijdag stond ze compleet in het zweet van alleen stappen...

Het is namelijk echt een heel leuk paard, maar als ik haar voordat ik ga rijden altijd moet gaan longeren omdat ze anders bijna niet te houden is.... :S Ben ik bang dat ik op een dag met tegenzin ga...

di_angelo

Re: Ontspanoefeningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:37

misschien handig om toch te beginnen met longeren, je geeft aan haar sinds vrijdag pas te rijden. misschien is zij wel heel erg gespannen. er komt iemand nieuw en die wil meteen dat zij heel ontspannen loopt. bouw eerst even rustig een band op en kijk hoe het daarna gaat. beter zadel is al een goede start.

kayleigh02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:53

Met di angelo eens dat het wel handig is om eerst een band op te bouwen. En na een winter stli staan, is het toch niet zo vreemd dat ze een beetje heet is??
Een goed passend zadel kan ook een héél groot verschil maken.

Maar neem de tijd zou ik zeggen.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:56

Ja snap ik, maar het gaat er hier om dat ik niet dat paars koop om vervolgens over drie maanden te denken : Dat had ik beter niet kunnen doen...
daar doe ik mezelf maar ook het paard geen plezier mee natuurlijk!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:27

Misschien gewoon eens beginnen met grondwerk en longeren en rustig stappen? Zo kunnen jullie elkaar beter leren kennen en ben jij misschien wat minder gespannen.

Thats_me_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:31

Ik zou dr ook eerst even een paar keer longeren. Ze moet weer in het ritme komen en heeft een lange tijd stil gestaan en is niet meer de jongste. Daarna lekker rustig rond proberen te rijden. Gaat ze in de draf ook harder? Proberen onder je uit te lopen? ga dan zelf je ritme van het lichtrijden aanpassen, dus minder snel. Dit vraagt wat oefening maar vaak past je paard zich snel aan.
Succes ermee.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:34

Staat ze verder wel goed in het voer? Of heeft ze een hele winter stil gestaan op weet ik hoeveel kilo krachtvoer? :+ Hoe is ze na een poosje rijden?

[edit]Ben al slaperig, dingen gevraagd die in de OP stonden.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 09:58

thnnxxxx
Dat lichtrijden ga ik morgen meteen proberen...!

tos2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:47

Ik zou beginnen met rustig haar te longeren en dit telkens een stapje uitbouwen.