voeten in stijgebeugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ella_14

voeten in stijgebeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:54

Als ik moet aangalloperen dat schieten mijn voeten te ver in de stijgbeugels of uit de stijgbeugels. Gewoon doorzitten tijdens de les gaat goed maar als ik ga doorzitten voor de galop word ik gespannen vooral als er mensen gaan kijken en schieten mijn voeten dus uit te stijgbeugels of te ver in de stijgbeugels zodat ik er geen controle meer heb. Kunnen jullie mij helpen?

Geryon

Re: voeten in stijgebeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:00

Goed je hakken uitdrukken en steun houden, maar aangezien je voeten er onder ook soms uit gaan, ook goed steun houden op de bal van je voet, maar wel met je hakken naar beneden. Daaraan blijven denken als je aangalopeerd. Dus ook met je been naar achteren doen, gewoon je hak laag houden! :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:05

idd benen lang maken en hakken uitdrukken ,,

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:07

Voor voeten die te ver in de beugels gaan, heb je van die toe- clips. Die worden in de endurance ook veel gebruikt.
Tot je je doel bereikt hebt, kun je ook met veiligheidsbeugels rijden, met elastiek of met ijslandse beugels. Dan kan je voet er in ieder geval niet in blijven hangen.....

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:07

Zorgen dat je goed blijft zitten :o Dan is het niet erg dat je voeten er uit schieten!
Misschien je beugels een gaatje korter? Zo kan je je hakken iets gemakkelijker uitdrukken en meer druk op je beugels houden, waardoor je als het goed je voeten op de goede plaats in de beugels houdt.

ik rijd nu zelf met m'n beugels aan de lange kant vanwege een knie-blessure. Vooral als het paard dan niet goed aan je been is heb ik snel de neiging mijn hak op te trekken waardoor mijn voet ook uit de beugel schiet. Misschien is dit bij jou ook zo? Wat dan helpt is misschien een klein tikje, zodat je paard even oplet.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:09

daar had ik eerst ook last van, heb je je voeten niet te ver naar voren liggen? alles moet in 1 lijn liggen he. Goed je hakken uitdrukken, en anders als het niet anders kan zo'n voetdinkie aan je beugel vastdoen zodat je voet er niet in kan schieten?

liefs,

ladylis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:21

Wat ik in het begin deed, is (bij mij was het de rechterkant) mijn rechtervoet vastzetten met een postbode elastiek( zo n dikke) die doe je om je laars heen, voordat je op gaat stijgen, en als je zit, pak je het elastiek vast, 1 x draaien, en aan de punt van je laars vastmaken.

Veel succes!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:31

Niet alles vast gaan maken joh, en je beugels korter doen ook niet. Je moet (zoals je zelf al zegt) leren ontspannen en daardoor ga je langer zitten. Langere benen = meer druk op de bal van je voet en je hakken zijn lager. Hierdoor raak je ze minder snel kwijt.

Daarbij goed oefenen met galoperen zonder beugels, dan is het niet zo erg als je ze een keer verliest. Daar krijg je ook meer zelfvertrouwen van. Ik had er vroeger ook altijd last van, maar inmiddels niet meer. Gewoon door ervaring en ontspanning!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:58

Ontspannen, op je kont gaan zitten, rechtop, hakken uitdrukken. Lekker blijven oefenen en het is niet erg dat je ze verliest. Iedereen moet het leren ;).

FlowingHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:27

Zoals hierboven is gezegt gewoon goed je hakken uitdrukken! (ofwel je tenen naar zijn buik proberen te draaien :)))

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:40

zorgen dat je op je kont gaat zitten, lekker ontspannen.
hakken na beneden, als jij nog niet veel ervaring heb en je kan zoizo niet goed blijven zitten in galop of draf dat je dat ook nog moet leren dan is dit allemaal nog wat moeilijker en ga anders eens zonder beugels rijden want dan moet je wel zitten.

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:43

Misschien een wat late reactie maar misschien nog een idee.

Je hakken naar beneden druk is zeker noodzakelijk, hier door ga je ook rechter op je paard zitten.
Je zou kunnen proberen voor andere rubbers.
Deze heb je in verschillende soorten en ook schuine rubbers zodat je hak al automatisch naar beneden gedrukt word.
Je kan de rubber gewoon verwisselen in de beugels.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 07:50

Jullie geven allemaal leuke oplossingen maar het eigenlijke probleem zit erin dat het mis gaat als er mensen kijken. Dan gaat TS blijkbaar anders zitten en wordt gespannen. Daar moet ze aan werken. Ik zou haar aanraden om een vertrouwd iemand die geen verstand van paarden heeft een paar keer te laten kijken zodat ze leert dat je niet anders moet gaan rijden als er mensen kijken. Juist van iemand zonder affiniteit met paarden kan je heel verrassende feedback krijgen waar je wat mee kan.

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:20

Daar heb ik volledig overheen gelezen.

Maar inderdaad, als je verkrampt tijdens het rijden als mensen komen kijken moet je daar juist mee oefenen.
Tuurlijk de rubbers in de beugels is leuk mee genomen maar daarmee is je probleem niet opgelost.
Wat Anne zegt is heel goed om te doen, probeer dit en je zal zien dat je langzaam over die spanning heen komt!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:00

Als je gespannen gaat zitten dan ga je klemmen met je knieën en trek je de knieën ook automatisch op.
Dus blijf op je kont zitten, hou je knieën ontspannen aan het zadel en druk je knieën uit naar beneden, dan blijven je voeten makkelijker in de beugels.
Om te oefenen kun je de galop beginnen in de verlichte zit, dan steun je al in de beugels. Als het paard dan galoppeert kun je gaan zitten, terwijl je de druk op je beugels blijft houden, denk daarbij aan je knieën, dat je die niet gaat klemmen.