gespannen en trekken in het begin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

odilia

gespannen en trekken in het begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 19:39

Hallo Bokkers,

Ik heb een probleempje met mijn paard.
Als ik opstap en eerst instap is ze rustig en relaxt maar de eerste stukken draf en galopje word ze heel heet/gespannen, trekt heel erg aan de teugels en beweegd haar hoofd alle mogelijk kanten op. Na even doorrijden en ik haar goed aan het werk zet ontspant ze zich weer en loopt dan ook netjes aan de teugel maar soms ook te diep. Rij overgens alleen met haar buiten, heb geen bak of stuk gras waarop ik kan rijden in de omgeving dus moet het met de zandpaden doen.

Hoe kan ik voorkomen dat deze periode ontstaat? Zet haar het liefst niet meteen aan het werk,ze moet ten slotte ook eerst losstappen en draven.

Niceee

Re: gespannen en trekken in het begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 21:47

Misschien eerst heel goed loswerken in stap, voordat je gaat aandraven en galopperen. Dus veel voltes, slangenvoltes en stelling vragen naar beide kanten. En dan pas als ze echt helemaal 'los laat' en ontspant rustig aandraven en dan weer loswerken in draf. Waarschijnlijk zal ze dan steeds sneller ontspannen en zullen de 'trekmomenten' steeds korter worden en uiteindelijk zelfs verdwijnen. Het belangrijkste is denk ik dat je niet gelijk teveel van je paard vraagt, maar haar eest heel goed los rijdt tot ze volledig ontspant. Heel veel succes.

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:42

en kijk eens neer het tuig, zit het zadel nog helemaal goed? en het bit? misschien dat ze in de stap geen last heeft, mar in de draf dat haar tuig ergens knelt o.i.d dat ze zo reageerd.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:12

Is het een jong dier, ik ben er op dit moment één aan het inrijden en die stap rustig, maar zodra ze in draf gaat wordt ze wel onrustiger en wil ze hard lopen.
Maak ophoudingen en hou vooral niet vast van voren, kalmeer je paard door te praten.
Het los stappen, tja wat heeft een paard nodig: vanuit de stal in rengalop vertrekken is niet verstandig, maar na een minuut of 2 kun je best al aandraven. Of probeer de energie om te zetten in werk, want ondanks dat je geen bak hebt, kun je wel inbuigen en schouder voor laten lopen en proberen overgangen en schijnovergangen te rijden.

Succes!

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 13:00

het is een ouder paard, nu ongeveer 13 jaar maar wel nu 2 jaar onder het zadel.

Inderdaad kan ik vanaf het begin haar wat meer aan het werk te houden zover mogelijk is, overgangen ben ik zelf eerlijk gezegd wat laks in dus daarmee kan ik beter dus wat meer aan het werk.
Bedankt voor de adviezen, ga hiermee zeker wat doen!!