Doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosy1326

Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:27

Mensen, help, ik kan niet doorzitten!
Heb al vanalles geprobeert, maar ik ga echt stuiteren!

Na 3 jaar pony's te hebben bereden, begon het te lukken. Overgang naar paard = weer stuiteren!

paardemaatje

Re: Doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:30

probeer mee te bewegen met het paard,, denk dat je vastgeplakt zit..
anders een keer zonder zadel proberen, daar leer je snel van ;)

kim_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:32

ik had er ook ontzettend veel moeite mee! wat bij mij erg geholpen heeft is een aantal zitlessen aan de longe. Beugels uit en draven maar! :D in het begin klmapte ik me echt vast aan het zadel om er maar niet af te stuiteren, maar als je goed op je kont gaat zitten en je benen lang maakt, gaat het stukje bij beetje beter!! Na een poosje handen loslaten (begin met 1) en zo uitbouwen. Ik merkte zelf dat ik daarna met mijn beugels weer aan een stuk makkelijker kon gaan zitten !! Hoop dat je hier iets aan hebt, en verder: oefenen, oefenen, oefenen!! :P

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:33

kim_25 schreef:
ik had er ook ontzettend veel moeite mee! wat bij mij erg geholpen heeft is een aantal zitlessen aan de longe. Beugels uit en draven maar! :D in het begin klmapte ik me echt vast aan het zadel om er maar niet af te stuiteren, maar als je goed op je kont gaat zitten en je benen lang maakt, gaat het stukje bij beetje beter!! Na een poosje handen loslaten (begin met 1) en zo uitbouwen. Ik merkte zelf dat ik daarna met mijn beugels weer aan een stuk makkelijker kon gaan zitten !! Hoop dat je hier iets aan hebt, en verder: oefenen, oefenen, oefenen!! :P

Thanx!
Ik moet echt op me 8erwerk gaan zitten, haha!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:35

Overgang van pony naar paard is ook wel even lastig!

Maar idd, goed gaan zitten, jezelf zwaar maken, dus denken dat je heel zwaar vastgeplakt zit, Niet ineens heel raar gaan zitten natuurlijk :')

Verder idd oefenen!

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:37

veel zonder zadel gaan rijden leer je het het beste van

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:40

beesten die kleine pasjes maken zijn veel amkkelijker vind ik:P

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:05

Ik denk dat het vooral véél oefenen is! Een oefening die mij geholpen heeft is rijden zonder je voeten in beugels, je paard rustig laten draven dan is het vaak beter uit te zitten en dit uitbouwen door steeds met wat meer tempo te draven. Soms is het fijn om te beginnen aan de longeerlijn omdat je dan echt kan richten op je zit en niet te veel hoeft bezig te zijn met sturen. Succes ermee!

geitje0650

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:25

Idd veel oefenen zonder zadel. Als je aan het doorzitten bent, ga dan zo op je kont zitten dat je die 'botten' voelt, dat helpt bij mij tenminste heel erg! ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:35

Probeer je zelf niet vast te klemmen of stil te zitten in het zadel.
Ontspan je zoveel mogelijk. Stel je voor dat je met je paard 'meeschuifelt'. Concentreer je op het evenwichtspunt, een stukje onder je navel.
Als je paard draaft, zit je niet stil maar beweegt naar voren. Alleen als je stilstaat zit je stil.
Feitelijk maak je een soort van golfbeweging. (bij lichtrijden is het een circelbeweging)
Probeer vanuit je bekken mee te bewegen met het ritme.
Dat kun je ook in stap of galop oefenen.
Succes.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:59

Op een paard dat niet goed over de rug loopt moet je niet willen doorzitten. Niet fijn voor het paard en niet fijn voor jou. In het andere topic krijg je de tip om les te nemen, dat is ook de enige manier om te leren hoe je een paard correct rijdt. Een keer in de week een manegeles is hiervoor niet voldoende. Kun je niet iets afspreken met de eigenaar van je verzorgpaard?

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:57

Misschien de rede, omdat je van overgang pony-paard gaat en je paard veel ruimer loopt? Probeer je heel goed te ontspannen, en je hakken goed uit te drukken 'blijven denken dat je diep moet zitten'. En als je een lief paard hebt haha, kan je ook een aantal keren zonder beugels rijden.

Linn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:26

Paard aan de longe en dan of zodner zadel, of je beugels eraf.
Teugels los, armen wijd en zitten maar ;)

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:23

Ontspannen, ontspannen, ontspannen.... :-)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:05

Inderdaad ontspannen en proberen je langer te maken :)

verder helpt het ook als je paard over zijn rug loopt. Een weg gedrukte rug zorgt voor extra stuitergevaar :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:15

Is het de draver in je profiel waar je het over hebt? Dan zal die denk ik zonder zadel best wel een beetje hard gaan...of is hij al heel fijn gereden door de eigenaar(es)?
Een leuke oefening is om met het draven en doorzitten een van je handen eens plat achter op de kont van het paard te leggen.
Dan moet je n.l je bekken wel kantelen en ga je mee veren in de beweging van het paard.
Als je nu heel voorzichtig je hand weer terug brengt in "normale" stand dan voel je dat je beter kan blijven zitten.
Maar niets zo fijn als prive les in dit geval...even die persoon aan de kant die direct ingrijpt als je iets fout doet en natuurlijk ook juicht als het goed gaat!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:20

Ik herken je probleem ;) Ik ben er een jaar tussenuit geweest en ben nu nog steeds aan het oefenen mooi stil te zitten in het zadel. Vraag me trouwens ook af en hoeverre je helemaal stil kan zitten. Zonder zadel rijden is een hele goede oefening, maar als het doorzitten nog niet zo goed gaat wel irri voor je paard. Als je je paard een beetje verzameld laat draven en korte stukjes doet in het begin krijg je het vast snel weer onder de knie! Hopelijk geldt dat voor mij ook :D

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:23

Heel veel oefenen! ontspannen en je niet vastklemmen. En zonder zadel gaan oefenen of zonder beugels.

Thats_me_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:24

Ook ik ken je probleem en mijn paard pikt dat echt niet om zonder zadel op hem te zitten. Laat je paard niet te snel draven en wat ook weleens wil helpen is even je zadel vast pakken om het ritme goed aan te voelen. Verder proberen te ontspannen en heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel oefenen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:25

paardemaatje schreef:
probeer mee te bewegen met het paard,, denk dat je vastgeplakt zit..
anders een keer zonder zadel proberen, daar leer je snel van ;)

echt wel!! dat had ik ook een keer gedaan, daarna kon ik het ''als de beste''

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:58

Oefenen oefenen oefenen! Op je kont gaan zitten en jezelf zwaar maken ja!

Aardbei445

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:00

Buikspieren trainen en gewoon heel veel doen! :D

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:00

is het zadel niet te groot? dan is het namelijk ook heel moeilijk om te zitten...
je moet ontspannen proberen te zitten, lekker ontspannen.. benen lang houden, hakken goed uitdrukken..
en schouders los, dat is ook belangrijk.. en verder lekker genieten met rijden.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:07

Ik zou zeggen: beugels uit en draven maar...
Goed je hakken uitdrukken en, als je het nodig hebt, zadel vasthouden.

Of zonder zadel inderdaad, werkt ook goed :)

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:12

EskeGirl schreef:
Ik zou zeggen: beugels uit en draven maar...
Goed je hakken uitdrukken en, als je het nodig hebt, zadel vasthouden.

Of zonder zadel inderdaad, werkt ook goed :)

dat is indd ook een goeie, doe ik ook heel vaak, en is nog leuk ook!
<3