Paard bang om te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thyra89

Paard bang om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:17

Hallo bokkers!

Ik heb geen idee of dit hier goed staat! Maar dan moet iemand het maar even verplaatsen naar de goeie plek :D

Ik heb een probleem!
Ik heb een lieve fries die ik verzorg, van inmiddels 12 jaar.
De eigenaar heeft haar nu een half jaartje ongeveer denk ik.
Hiervoor is ze behoorlijk hard gereden. Dus ze heeft niet echt een leuke ervaring met rijden.
Nu is het zelfs zo erg geworden dat ik niet eens met het zadel aan kan komen lopen!
Dan rent ze gelijk ver de wei in, met haar oren in haar nek.
En ik kan dan ook niet meer dichtbij haar komen.
Als dat wel lukt legt ze gelijk haar oren in haar nek en probeert te happen en trappen.

Ze staat 24 uur per dag lekker in de wei en als ik haar gewoon lekker kom poetsen, dan is er niks aan de hand, dat vindt ze allemaal heerlijk.
Maar zodra ik met het zadel of het hoofdstel aan kom lopen kan ik niks meer met haar bereiken! :?
Iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen??

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:18

Niet meteen met het zadel aan komen maar vertrouwen opbouwen en langzaam laten wennen. En voordat je het zadel pakt, je paard vast zetten ipv hopen dat ze stil blijft staan in de wei?

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:20

StillAngel schreef:
Niet meteen met het zadel aan komen maar vertrouwen opbouwen en langzaam laten wennen. En voordat je het zadel pakt, je paard vast zetten ipv hopen dat ze stil blijft staan in de wei?

Dat vast zetten heb ik al geprobeerd, maar dan werd ze helemaal gek |o Dan probeerde ze te steigeren.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:20

Al wel eens aan 'grondwerk' gedacht? :P

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:22

StillAngel schreef:
Al wel eens aan 'grondwerk' gedacht? :P

Jaa, dat ga ik morgen maar weer is proberen, hopelijk dat ze me dan wat meer leert vertrouwen.

Heb je toevallig nog tips wat ik voor grondwerk met haar zou kunnen doen?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:23

Niet meer met zadel en hoofdstel aan komen lopen. Heel veel vertrouwen winnen op de grond, gaan wandelen, leiderschapsoefeningen doen en haar ook met rust laten als ze dat aangeeft. Nergens onder druk zetten. Na een tijd met haar in de bak gaan aan het halster en eens kijken of je op haar rug mag leunen vanaf een krukje oid. (samen met iemand anders, niet alleen). Helemaal van voren af aan beginnen alsof ze nog nooit is ingereden. Veel geduld en liefde hebben en niet te snel willen, goed letten op haar reacties. Wordt het te gevaarlijk voor je, iemand erbij roepen met veel kennis van getraumatiseerde paarden.
Wat erg toch dat mensen paarden zo verkloten.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:26

Fransje_70 schreef:
Niet meer met zadel en hoofdstel aan komen lopen. Met haar in de bak gaan aan het halster en eens kijken of je op haar rug mag leunen vanaf een krukje oid. (samen met iemand anders, niet alleen). Helemaal van voren af aan beginnen alsof ze nog nooit is ingereden. Veel geduld en liefde hebben en niet te snel willen, goed letten op haar reacties. Wordt het te gevaarlijk voor je, iemand erbij roepen met veel kennis van getraumatiseerde paarden.
Wat erg toch dat mensen paarden zo verkloten.

Het probleem is dat de bak waar ik af en toe rijd 10 minuten lopen is.
Maar dat op haar rug leunen is wel een goed idee vanaf een krukje.

Ja, ik snap het ook niet waarom mensen dit doen |o
Het is verder echt een heel lief paard! Maar ze is gewoon verkloot door de vorige eigenaar! :n

Independant

Re: Paard bang om te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:38

Probeer rustig aan te beginnen met longeren, of ga een lekker stuk wandelen op deze manier kan het paard wennen aan je stem en het vertrouwen weer terug krijgen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:14

Grondwerk en idd weer van nul af starten
Opnieuw zadelmak maken
longewerk, dubbele lijnen, hangen, opstijgen, stil blijven staan , stappen, draven galoperen, stoppen , achterwaarts, en dan pas onder de man.

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 00:39

Helaas, je zult helemaal opnieuw moeten beginnen :\
en heel veel tijd nemen...

Eerst maar een met een dekje beginnen voordat je met
een krukje en op het paard leunen gaat stunten :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 06:01

Past het zadel wel? Een te smal zadel kan veel pijn doen en deze reactie bij het paard veroorzaken.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:05

Ik sluit me aan bij bovenstaande en de vraag die bij me opkomt: Heb je wel al op haar gereden en past het huidige zadel.
Daarnaast zou ik naast grondwerk toch ook met het zadel aan de slag gaan, daar heeft ze tenslotte een nare ervaring mee, grondwerk met een zadel op de rug??
En dan zorgen dat het zadel niet mee gaat naar het land, maar dat je ze haalt, opzadelt en vervolgens naar de plek gaat waar je wilt oefenen.
Succes!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:06

janouk schreef:
Past het zadel wel? Een te smal zadel kan veel pijn doen en deze reactie bij het paard veroorzaken.

precies wat ik wou zeggen.

eerst zekerweten of het zadel past en dan weer verder kijken.

Bey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:08

Ik zou het heel rustig weer oppakken. Veel grondwerk inderdaad. Rustig het vertrouwen weer opbouwen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:36

Ik zou het zadel eens gewoon tussen neus en lippen door ergens neerleggen (waar ze het helemaal niet ziet) en er dan met haar toevallig langslopen. Ze is er nu zo ontzettend bang voor, dat het voorwerp op zich (zonder dat je er iets mee doet) weer helemaal vertrouwd voor haar moet raken. Dus niet mee aan komen lopen, maar juist het zadel ergens neerleggen en zelf met haar mee lopen. Dan ben je bij haar en leert ze dat ze jou kan vertrouwen. Niet te dichtbij gaan, gewoon een beetje zodat ze het ziet. Je kunt steeds (elke dag) weer iets dichterbij gaan.

Verder lekker grondwerk doen, probeer haar eens een dekje op te doen, of een leren halster. Zo worden die normale rij-dingen weer langzaam normaal voor haar. Ze moet jou leren vertrouwen en jij moet haar het rijden weer leren vertrouwen. Neem de tijd en ga stapje voor stapje met haar mee naar die "enge" dingen toe. Ik denk dat het nog wel even duurt voor je er weer op kunt, maar er zijn genoeg dingen om te doen, en intussen oefenen met het leren vertrouwen van zadel en hoofdstel (eerst van afstand).

Succes!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:37

deflin schreef:
janouk schreef:

precies wat ik wou zeggen.

eerst zekerweten of het zadel past en dan weer verder kijken.

Maar als ze niet eens met het zadel in de buurt kan komen, kun je het ook niet passen! Het lijkt me zaak om haar eerst te laten wennen aan het zadel op zich, en zodra ze zich dan weer ietwat comfortabel voelt met het zadel op haar rug, moet je het idd eerst laten checken/opvullen etc voordat je er op gaat. Maar nu een zadel passen bij een panisch paard, dat lijkt me niet handig.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 14:43

Helaas begint ze nu al te dreigen als ik de wei in kom lopen :(
Ze gooit haar oren in haar nek en maakt hap bewegingen.
En als ik dan toch dichterbij probeer te komen begint ze te steigeren en te trappen! :\
Ik weet nu echt even niet meer wat ik nu met haar moet :n

Ik ben niet snel van het opgeven, maar wat moet ik als ze niet eens toelaat dat ik in haar buurt kom?

Als er een hek tussen zit (dus als zij in de wei staat en ik daar nog buiten) is er niks aan de hand. Dan is ze hartstikke lief en komt ze zelfs een knuffel halen.
Iemand daar tips voor wat ik nu zou kunnen doen?

Ik ben bang dat er iemand achter haar aan heeft gezeten in de wei omdat ze niet luisterde, misschien met een zweep ofzo. (ik ben helaas niet de enige verzorger).

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:50

Heb je eraan gedacht dat dit misschien ook een andere oorzaak kan zijn dan een "bang paard"

b.v. dominantie of dat je lichaams taal niet goed is etc

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:51

ik zou weer helemaal opnieuw beginnen met haar dus vanuit de stal beginnen.alsof je een groen paard hebt.
als je daar wat verder mee bent zal ik ik er even een osteopaat bij halen want misschien heeft het zadel nooit goed gelegen en heeft ze gewoon ergens iets vastzitten,daarna gewoon beginnen met alleen een shabrak en zo voort

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 14:52

herhalen schreef:
Heb je eraan gedacht dat dit misschien ook een andere oorzaak kan zijn dan een "bang paard"

b.v. dominantie of dat je lichaams taal niet goed is etc

Het is geen dominantie dat zie ik aan der.. En bij de eigenaar doet ze opeens precies het zelfde. Het is dus niet alleen bij mij

herhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:02

Niet om banketstaaf te doen maar ik zou goede begeleidig zoeken die jou en het paard verder op weg kunnen helpen met elkaar. Iemand die kan zien waarom en jou kan helpen om het op te lossen.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:21

Ik lees hier dat veel mensen zeggen dat je opnieuw moet beginnen alsof je een groen paard hebt.
Daar ben ik het niet mee eens.
Want het IS geen groen paard. Het is een paard met een zeer negatieve ervaring, die je daarop moet desensitiseren. En dat lukt je alleen maar als je de associatie die het paard nu met het zadel heeft kunt ombuigen. Het lukt je namelijk niet om de associatie weg te halen door het paard langdurig niet meer in de situatie te brengen. Al doe je het een jaar niet meer met het zadel...zodra het paard het weer ziet is deze associatie en de reactie weer terug.

Ik heb zelf een paard dat zeven jaar geleden, toen ik haar kocht zich liet vallen als ik het zadel op de rug wilde leggen.
Binnen een week kon ik er normaal op rijden. En dat was niet, omdat ik het snel, snel wilde en persé zsm wilde rijden, maar omdat door juist te handelen de negatieve associatie heel snel weg was bij het paard en ik daar vanaf dag 1 intensief mee bezig ben geweest.
En het paard juist daardoor in no time echt vertrouwen in mij had.

Kijk...als je nu van alles met haar gaat doen, wat verschillende mensen voorstellen...(en wat op zich prima dingen zijn), dat zal haar inderdaad vertrouwen in jou kunnen geven. Maar zodra je na een tijd dan weer met het zadel aankomt, zal blijken dat de nare associatie met het zadel niet weg is. En dan kan het vertrouwen in jou daardoor weer een knauw krijgen.

Daarom kun je beter aan beide dingen tegelijk werken.

Ik zou het zo doen:
Je haalt het paard op, zonder dat ze het zadel etc. heeft kunnen zien. Je vraagt een ervaren helper om het paard vast te houden. Je komt met het zadel aanlopen en je blijft in een ruime cirkel. linksom, rechtsom om het paard heenlopen met het zadel op je arm. Het paard wordt waarschijnlijk angstig en nerveus en zal reageren. De helper doet niets anders dan het paard vasthouden en zorgen dat ze zich niet lostrekt. Jij blijft onverbiddelijk met het zadel rondom lopen en rinkelt ook nog eens een beetje met de singel. Jullie zeggen niks....maar doen dit gewoon.
Op een gegeven moment zal het paard zich minder druk maken en daarna echt rustig gaan staan. Ze heeft ontdekt dat er geen escape is en dat de situatie niet verandert door haar gedrag. Kortom...haar drukke gedrag heeft geen succes. Op het moment dat ze dus rustig wordt, loop jij weg met het zadel en leg je die uit zicht en kom je terug met een appel of wortel. Zo leer je het paard dat als ze rustig is, het goed is. Je gaat het gewenste gedrag bevestigen en het ongewenste gedrag zal (langzaam) uitdoven.

Het beste is als je dit ieder uur een keer doet. Ik wil wedden dat aan het einde van de dag het paard niet meer gestresst wordt van jou met het zadel op de arm.

Als dit goed bevestigd is, doe je de volgende stap. Met helper op dezelfde manier. Je komt aanlopen met het zadel en legt het dichtbij (maar wel buiten bereik) het paard neer en doet er niks mee. Als je paard rustig wordt...belonen met een stuk appel en het zadel wegnemen.

Gaat dit goed: volgende stap. Zadel meenemen met los dekje en neerleggen en het dekje zonder iets te zeggen op de rug van het paard leggen en er weer af. Dus: op, af, op, af etc.. Je zegt niks. Ook niet als het paard heen en weer beweegt. Je moppert niet, je stelt niet gerust, je zucht niet...niets... Je beweegt strak naast het paard mee in de onrust die het heeft en ondertussen doe je het dekje op en af. Zo leert ze weer dat haar onrust niet helpt om dat dekje weg te krijgen. Zodra het paard het dekje een aantal keren bereidwillig op en af laat leggen, neem je het weg en gaat er weer een stuk appel of wortel in. Braaf!
Ook dit doe je een aantal keren per dag. Hoe vaker je dit soort dingen herhaalt met korte tussenpozen, des te sneller is het dier van de stress af.
En zo bouw je het uit. Na het dekje hetzelfde ritueel met het zadel. Daarna met de singel: onder de buik "trekken" en weer los, "trekken" en weer los, net zo lang tot het prima is, belonen en weghalen. Daarna echt aansingelen...en noem maar op. Soms gaat het zo goed dat je zelfs een stap kunt overslaan. Soms heb je terugval, dan doe je een stap terug. Enz. enz. enz.

En op deze manier bouw je tegelijkertijd aan een vertrouwensband met evenwichtig en consequent leiderschap van jouw kant en aan het probleem van het paard. Daarnaast kun je natuurlijk nog allemaal andere dingen met het paard doen (poetsen, voeten optillen, oefeningen op de grond in de bak etc.) om die band nog meer uit te bouwen.

Als je dit lastig vindt om dit alleen (met een helper) te doen (wat ik me goed kan voorstellen, als je nog niet zoveel ervaring hebt), zoek dan een ervaren iemand (die het bovenstaande verhaal goed begrijpt en ook kan toepassen) die jou daar mee helpt.
Laatst bijgewerkt door _Hyperion_ op 18-03-11 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:23

Ik sluit me aan bij bovenstaande tips. Echter: heeft ze ook geen pijn in haar rug?

Hierdoor assosieert ze het zadel ook met rijden en pijn. Ook wanneer ze pijnvrij zal ze het zadel voorlopig met pijn associeren. Maar dan zou je kunnen wandelen en andere leuke dingen doen met het zadel erop zonder te gaan rijden. (mits het zadel ook goed past!!)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 01:05

Neem les, laat je begeleiden door een instructeur/trainer, neem privéles.
Het is niet het paard dat deze toestand zo maakt, maar echt jij maakt het paard zo.
Neem het me niet kwalijk, ik wil je zeker niet beledigen, maar leer omgaan met dit paard, begrijp de taal van het paard, en daal zelf af op het niveau van je paard, maar blijf wel de leider, laat dat ook zien, wees eerlijk, duidelijk, en supper consequent.
Zoek de fout bij jezelf.

thyra89 schreef:
Helaas begint ze nu al te dreigen als ik de wei in kom lopen :(
Ze gooit haar oren in haar nek en maakt hap bewegingen.
En als ik dan toch dichterbij probeer te komen begint ze te steigeren en te trappen! :\
Ik weet nu echt even niet meer wat ik nu met haar moet :n

Ik ben niet snel van het opgeven, maar wat moet ik als ze niet eens toelaat dat ik in haar buurt kom?

Als er een hek tussen zit (dus als zij in de wei staat en ik daar nog buiten) is er niks aan de hand. Dan is ze hartstikke lief en komt ze zelfs een knuffel halen.
Iemand daar tips voor wat ik nu zou kunnen doen?

Ik ben bang dat er iemand achter haar aan heeft gezeten in de wei omdat ze niet luisterde, misschien met een zweep ofzo. (ik ben helaas niet de enige verzorger).

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 02:52

Haha die neemt je gigantisch in de zeik, en het werkt ook nog.
Dit paard heeft nu geleerd dat ze door zo te reageren niet aan het werk hoeft.
Dat kan inderdaad ooit geweest zijn omdat het zadel niet lekker zat, of omdat het beleren te snel ging, hoe dan ook weet dit paard nu dat zo reageren werkt.