sneller soepel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessy_luna

sneller soepel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:03

hallo ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niks vinden

ik rijd nu al een lange tijd met les op B/L niveau op mijn verzorg pony nu bijna 2 jaar.
Het gaat nu al heel goed met nageeflijk rijden en een pasje wijken, maar ze word pas na een tijdje half uur of 3 kwartier lekker soepel in haar rug (dan laat ze meer los met nageeflijkheid)
nu zou ik graag haar wat eerder laten ontspannen, wat zijn leuke oefeningen om te doen om haar eerder soepel te krijgen?
ook heeft dit vaak te maken met het weer, mooi weer dan loopt ze eerder lekker, slecht weer (harde wind) loopt ze wat later ontspannen.
maar dat moet ik gewoon veel oefenen volgens mijn instructrise.

Dus wie heeft er leuke los makende oefeningen die ik kan doen?

Groetjes Randi

LSP89

Re: sneller soepel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:07

slangenvolte, veel gebroken lijnen, grote volte kleiner maken en weer groter..
bedenk van alles:)
door 'n S van hand veranderen van E naar B.. bijvoorbeeld :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:12

Slangenvoltes tot ze je neus uitkomen ;) Echt waar! Geen enkele lange zijde alleen maar rechtuit rijden, maar voltes, wendingen, gebroken lijnen, links- (en rechts-)omkeert, etc. Alle figuren die je maar kan bedenken, en zorgen dat je ze netjes op je zit en kuit rijdt natuurlijk!

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:14

daar heb ik eigenlijk allemaal niet aangedacht! dat doe ik eigenlijk alleen als ze soepel is
bedankt! ik moet mezelf daar even meer op controleren (ik ben vaak zo aan het opletten dat ik het vergeet)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:17

Voltes met stelling, voltes verkleinen door langzaam naar binnen te wijken, daarna weer vergroten.
Oja paarden worden erg los van de galop.
Verder als je paard niet hangt op het bit, kun je tempowisselingen gebruiken. Mijn paard zoekt dan vrijwel meteen de hand op zodra ik been geef voor een middendrafje. (het van achter naar voren principe).

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:19

mijn instructrise zegt dat mijn pony dat ook doet maar ik rijd al zo lang op alleen haar dat ik het verschil niet zo goed meer weet dusja, ik ga morgen direct goed oefenen

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 06:20

Hoi Randi.

Het probleem wat je omschrijft lijkt erg veel op wat ik met mijn paard had. Pas na 3 kwartier begon hij een beetje soepel te worden. Geeft die van jou wel sneller na? Dat duurde vroeger bij mij net zo lang.
We zijn daarin nu ontzettend verbeterd dus ik hoop dat ik jou ook kan helpen.
Ik werk een heel programma af bij het loswerken, een instructrice heeft me daar een paar jaar geleden mee geholpen. Omdat hij nu veel sneller los is heb ik het programma aanzienlijk in kunnen korten.
Na wat losstappen en draven aan de lange teugel begin ik in stap op de grote volte. Dan vraag ik wat stelling naar binnen (waarbij het paard nageeflijk is) en dan naar buiten, en weer naar binnen. Steeds ongeveer een halve volte goed. Dan ga ik “wijken” op de volte, zijn achterhand maakt een grotere cirkel dan de voorhand. Dit doe ik om hem wat losser in de schouder te krijgen. Dan verander ik van hand en doe hetzelfde op de andere hand. Dan draaf ik aan en ga een paar maal de hoefslag rond met stelling naar binnen en weer naar buiten op de lange zijde. Hierbij zorg ik dat zijn lichaam recht blijft. Dan doe ik hetzelfde ritueel in draf wat ik eerder in stap deed. Dan een paar rondjes lekker rechtuit en een paar keer van hand veranderen. Dan aangalopperen en weer hetzelfde, stelling naar binnen en naar buiten op de volte. In galop wijk ik niet op de volte maar rij hem juist een stukje met de achterhand naar binnen.
Dit was mijn loswerkprogramma, dan was hij los en ging ik aan de oefeningen beginnen. Tegenwoordig is hij veel sneller los en werk ik het programma sneller af.
Denk eraan dat je bezig bent de buitenkant te rekken. Dit gaat het beste als je paard nageeflijk is en hou de buitenteugel er goed bij. Een paard geeft makkelijker na als hij links of rechts ingebogen is.
Veel succes met oefenen. Als je dit programma afwerkt hoef je je voorlopig in elk geval niet te vervelen. :)
Ik weet niet waar je woont, maar als je wilt kan ik je er ook mee komen helpen. (lesgeven)
In elk geval veel succes en plezier!

Linn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:52

Wat ook een leuke is om ze lekker te laten inbuigen, 8-tjes rijden.
Dus volte links, volte rechts etc.
Maak deze ook eens wat groter, maak ze weer wat kleiner.
En als de africhting wat verder is kan je hem eens een volte traver laten lopen, een schouderbinnenwaarts, dan eens de volte wat kleiner maken door naar binnen te wijken, wat groter door naar buiten te wijken.
Zo kan je leuk bezig zijn met enkel voltes.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:54

Figuren rijden en tempowisselingen/overgangen.
Links en rechts inbuigen.
Sommige paarden/pony's komen ook fijn los door de galop.
Die kun je ook eens vrij snel meepakken als je een beetje warm gestapt en gedraafd bent.

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:37

heel erg bedankt allemaal!

@motje11 ja het nageeflijke komt pas na een half uurtje (soms sneller) maar ik denk dat ik heel veel heb aan dat schema van jou

ook galop dat merk ik wel maar ze wil in draf ook al sneller,
ook trekt (niet hard trouwens) ze de laatste tijd, dan maakt ze zich helemaal rond is dit goed? of juist niet