Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

XThisIsMeX schreef:Laura_x_ schreef:Bedoel je dat als je je paard bijvoorbeeld in draf op de volte zit, dat hij zich ineens erg sterk maakt en naar links gaat (de volte uit) ?
Dit deed mijn paard namelijk ook.
Ja dit bedoel ik inderdaad. alleen mijn paard doet het ook in stap
svdijk86 schreef:Zweepje op zijn schouder houden als hij niet reageert op je buitenteugel en buitenbeen?
Linkerhand los (en opzij zetten) en op de rechterschouder tikje geven als hij weg probeert te wandelen,
het paard zoekt meestal de "vrijheid" aan de kant van de minste weerstand.. in dit geval
is dat dus linksaf slaan. Op de rechtervolte is het omgekeerde wereld.
Zo extreem als jij het vermeld heb ik het nog niet meegemaakt.. ja mijn paard
wil bij de voltes als ik links stelling vraag zich weleens sterk maken en naar rechts
proberen te wandelen maar ze heeft het nooit voor elkaar gekregen..
(loopt weleens door de teugel heen maar is prima te sturen op kuitdruk, dit heb
ik er vanaf dag 1 ingepeperd (heb haar nu 2 maanden) reageert ze niet op kuitdruk
dan leg ik mijn spoor eraan. Ze wil nog weleens flink aangalloperen dan maar dat
vind ik niet zo erg.. zolang ze het gevecht "ik wil rechtsom" maar niet wint.)
Linksom viel mijn paard naar binnen en rechtsom wandelde ze over de schouder weg
toen ik haar net had. Dat is er inmiddels al uit. (mijn paard is overigens ook al een
paar jaar onder het zadel maar is door de vorige eigenaar recreatief gereden en kent
dus ook niet veel.. is bijna 7.. dus dat zegt weinig)
Met rechtrichten ben ik ver gekomen in ieder geval

XThisIsMeX schreef:Ik weet niet of hij extreem linksgebogen is, denk het niet, de achterhand van mijn paard valt eerder naar binnen als naar buiten.
Ik rij linksom niet anders als rechtsom, maar linksom doet hij dit niet zo erg omdat hij deze kant makkelijker vindt, ook aan de longe.
Maar daar heb je wel begeleiding

MarissaM schreef:mijn pony breekt ook wel eens uit de volte haha als ik rechtsom een volte moet maken breekt ie dus door mijn linkerbeen en buitenteugel ,,, idd zoals al werd gezegt neem ik een klein zweepje aan de linkerkant
zodra ie over de schouder weg wil lopen tik ik met de zweep even op zijn schouder en haal mijn rechter binnen hand iets van de hals af .... 9 van de 10 keer gaat het goed

) 
Citaat:Maar dat is toch alleen symptoombestrijding. Waarom los je de oorzaak niet op?
de oorzaak ligt bij mij op dat moment wanneer ie uitbreekt
ik heb moeite met mijn linkerhand gesloten(heb nog niet zoveel gevoel en controle met links ) te houden en houd dan te veel druk op rechts waardoor de buitenteugel hem juist ruimte geeft om die kant op te gaan svdijk86 schreef:Laura_x_
TS gaf aan dat haar paard 6,5 is. Vandaar dat ik over leeftijd begon hihi.
Maar ik gaf geen commentaar over dat je wel of niet lief bent geweest. Ik kom
niet met mijn hooivork aangerend om je in je bil te prikken![]()
Ieder zo zijn eigen methode.. en zolang er geen bloed bij te pas is gekomen zal
het paard vast een beurs kontje hebben gehad maar zal de schade wel mee hebben
gevallen. Ik vind het wat anders dan dat een paard open ligt door sporen terwijl
de ruiter afstapt en zegt "zo.. dat ging lekker vandaag!"
DAN sta ik wel (bijna) met een zweep klaar (of iig een grote mond hihi)
Wat ik bedoelde is als het paard uitbreekt over de schouder en je tikt hem op de
schouder waar hij weg loopt en je geeft aan de kant waar je heen wil de vrijheid
om een keuze te maken tussen straf en belonen gaan ze toch vaak de "beloning"kant op.
![]()
Hoe vaker het paard doordramt opzij te gaan en het tikje wil niet dan wordt het tikje
echt wel stapsgewijs wat harder.. maar omtrekken en trappen/slaan/schreeuwen vind
ik gewoon niet de eerste mogelijkheid op een probleem. Dat kan altijd nog.
Maar goed.. dat is imo.