bekken kantelen = holle rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nrkee

bekken kantelen = holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:16

Hoi Bokkers,

Ik heb hele erge moeite met mijn bekken kantelen.. Ik heb een hele holle rug en als ik mijn bekken kantel trekt die nog holler.. Ook krijg ik pijn in mijn nek en schouders.
Ik heb jaren al met een slechte houding gereden wat zich uiteindelijk uitte in rugpijn/bokkend paard. Ik heb altijd de neiging om voorover te vallen/ op t kroppen.
Ik rijd al 9 jr, maar wil nu af van die slechte houding dus heb besloten samen met mijn instructrice om helemaal overnieuw te beginnen bij de basis!!

Wat ik er al gedaan heb tot nu toe om het te verbeteren:
* Tegen een muur oefenen met het kantelen van je bekken.(beetje door je knieen zakken, zorgen dat je hele rug de muur raakt; zo kantel je ook je bekken) Op deze manier lukt het me wel,maar zodra ik op het paard zit lukt het niet meer.
* 1 tot 3 per week zitles van een professional. Vorige week heb ik 3x les gehad, deze week 1x. Het varieert per week maar ik neem zo vaak mogelijk les als we allebei kunnen. Onder deze zitles versta ik:
30 tot 45 minuten aan de longeerlijn, op een paard dat lekker ontspannen in de rug is, zonder teugels& beugels rondstappen en ronddraven. Ondertussen doen we ook oefeningen zoals achterom kijken, lichtrijden zonder beugels, handen in de lucht etc. (= spierpijn!! :+ :+ )

Heeft er iemand nog tips hoe je bijv. makkelijker of beter je bekken kantelt?
Het probleem is eigenlijk dat ik het principe van bekken kantelen wel snap, maar als ik het toepas trekt mijn rug nog holler en als ik mijn rug dan recht maak dan kantel ik mijn bekken niet meer..
Uiteraard ga ik gewoon door met de zitlessen maar ik wil gewoon graag op dit gebied wat sneller vooruit zodat ik kan beginnen met aan de rest van mijn houding te werken..

Of is het gewoon onmogelijk om als je een holle rug hebt je bekken op de juiste manier te kantelen?

Alvast bedankt... Groetjes

Rintah

Re: bekken kantelen = holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:21

je (lage) buikspieren aanspannen. ik had ook een holle rug maar met hulp van oefeningen van de fysio is dit nu al een heel stuk minder. ga eens naar een fysiotherapeut. die kan je oefeningen leren waardoor je je bekkenpositie verbetert en dat dan vervolgens ook langer vol kan houden als 5minuten.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:22

Ik heb hetzelfde probleem als jou. Heb ook een holle rug en daarintegen ook nog eens gezegend met een enorme billenpartij.
In stap kan ik prima mijn bekken kantelen, maar zodra ik in draf ga is het niet om aan te zien.
Hoop dat er een beetje goeie tips voorbij komen

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:22

Met bekken kantelen wordt juist bedoeld dat je je onderrug bol moet maken en zeker niet hol moet trekken. Ik heb zelf Bechterew dus een stijve rug en met name mijn onderrug, maar ik kantel mijn bekken wel naar achter, zodat mijn onderrug bol wordt. Dat kan voor jou best pijnlijk zijn in het begin, maar als de spieren en pezen wat beginnen op te rekken merk je vanzelf dat het veel prettiger zit. Je onderrug wordt soepeler. Paardrijden kan in deze zin echt therapeutisch werken ;-)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:23

Ik krijg de indruk dat je je bekken naar voren kantelt, dus je rug nog holler trekt.
Je moet je bekken naar achteren kantelen.
Probeer het gevoel eens te krijgen als je je buik intrekt, met je buikspieren ahw je navel naar binnen trekt, en op je broekzakken gaat zitten.
Lukt dat wel?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:24

In draf proberen je zo weinig mogelijk uit het zadel te laten werpen en heel bewust rechtop blijven zitten. Inderdaad, niet je kont naar achter steken, maar bewust blijven proberen je onderrug bol te maken en zo het lichtrijden op te vangen. Als je je weinig uit het zadel laat werpen en zelf niet probeert je paard lichtrijdend vooruit te 'pompen', gaat het een stuk beter.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:25

beetje oneerbiedig gezegd maar je moet proberen je ........ naar je navel toe te brengen zeg maar ;)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:29

Als je plat op de grond gaat liggen moetje proberen je onderrug tegen de grond aan te drukken, dus je heupen/bekken kantelen en je buikspieren aantrekken, dan voel je je onderrug rechter komen.
Ik heb er veel baat bij gehad, ook de bilspieren aantrekken, gewoon als je staat.

_O- Mar_Nimbus ik zat al een manier te bedenken hoe ik dat toch eens "netjes" kon brengen maar je bent me voor :evaw: !

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:29

Je zou eens contact op kunnen nemen met Hobby hier op bokt. Zij is cesar therapeut en geeft ook zitlessen, zowel op de grond als te paard. Ik weet natuurlijk niet wat voor achtergrond jouw zitlesinstructeur heeft maar ik vond het lessen bij iemand die cesar therapeut is een verademing. Zij weet namelijk precies hoe je lijf in elkaar zit en kan je daarom heel goed uitleggen hoe je een bepaalde houding kunt aannemen, zeker ook bekeken vanuit de functionaliteiten van jouw lijf. Haar website: www.equilibritas.nl

Wat ik zelf ook leuk vind is Pilates, daarmee word je je heel bewust van je lijf en leer je alle stukjes goed aan te sturen. En je word er lekker soepel van. :)

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 16-03-11 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:34

Het bekkentype dat je hebt, bepaalt hoe goed je jouw bekken kan kantelen. Iemand met bijvoorbeeld een horizontaal bekken (holle rug, veel bil) zal altijd meer moeite hebben met het naar achteren kantelen van het bekken en zal dan nog steeds een holling van de onderrug behouden. Een goede coördinatie van de onderste buikspieren is dan erg belangrijk. Het naar voren vallen geeft vaak ook zwakte van de onderste buikspieren aan (het lichaam compenseert door de houding met de onderste rugspieren over te nemen).
Ongeacht het bekkentype leer ik iedere ruiter om het bekken vanuit middenstand te gebruiken voor het opvangen van de bewegingen van het paard. Krampachtig een bekken achterover proberen te kantelen om de holle rug te verminderen veroorzaakt vaak meer lichamelijke klachten en rijtechnische problemen.
Ik denk dat het voor jou belangrijk is om een goede coördinatie te leren tussen de juiste spiergroepen en om met deze spiergroepen de bewegingen van het paard goed op te vangen. Daarnaast zal er gekeken moeten worden naar jouw lichamelijke mogelijkheden en beperkingen om te voorkomen dat er klachten ontstaan tijdens het paardrijden. Mocht je meer willen weten, dan mag je me altijd een pb sturen.

Zie net dat Ir111 mijn naam noemt :)

Nachthengst

Re: bekken kantelen = holle rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:04

Ik heb juist een bolle rug!
En daar heb ik juist heel veel last van.

Maar de tip van Hobby vond ik wel erg goed! (die kloppen ook!(:)