Tosca is een 11-jarige AES/NRPS merrie met als afstamming Orm (Hamlet x Aldatus) x Lancet x Hurricane. Tosca is fijn gebouwd, meet 1,65m, ik ben 1,71m met lange benen, dus ja, mijn benen steken iets uit.

Ik rijd Tosca sinds juli 2009 voor de toenmalige eigenaar Boeflover. Ze stond te koop en was nog nooit uitgebracht op wedstrijden, dus heb ik haar in augustus-september 2009 twee keer in het L2 gestart, met dikke punten als resultaat. In november 2009 hebben we M1 gestart, na een winter doortrainen zijn we in maart 2010 Z1 gestart, met winstpunten. De huidige staleigenaar heeft haar gekocht, en toen de wissels bevestigd waren, zijn we in juni 2010 Z2 gestart. In november hebben we onze "laatste" winstpunten (15) in het Z2 gehaald en heb ik haar de afgelopen winter doorgetraind. Alles moest wat flitsender: ze is erg werkwillig wat resulteert in ongehoorzaamheid (voor de hulpen uit lopen ed). De laatste tijd gaat het veel beter, met als resultaat 223 en 219 punten in het Z2 op 6 maart.
Tosca's grootste 'probleem' is dat ze erg snel van het bit af wil lopen en dan gaat duiken. De laatste maanden hebben we daar echter (bijna) geen last meer van. Ze vindt het ook nog lastig om goed door te verzamelen, hier zijn we hard voor aan het trainen, maarja, ze heeft het allemaal zo goed opgepakt in zo'n korte tijd, dus dat kan ik haar echt niet kwalijk nemen!
Vanaf november heb ik niet meer met s&t gereden, omdat ik vind dat een paard op een trens moet kunnen lopen. Een paar weken geleden heb ik haar weer voor het eerst met s&t gereden, en daar liep ze niet zo fijn op als ze op een trens loopt, dus heb ik haar gewoon met trens gestart. De komende tijd ga ik de s&t er weer wat meer bij pakken, hier liep ze altijd heel fijn op, dus dat moet ze maar weer gaan doen. Dit neemt overigens niet weg dat ik voornamelijk met trens zal rijden, simpelweg omdat ze daar fijn genoeg op loopt.
Afijn, afgelopen zondag was dus ons debuut in het ZZL. Voor mij ook de eerste keer, vandaar dat ik graag wil horen wat anderen over ons te melden hebben! Ze liep heel fijn en we hadden 57,03% en 56,13%. Alleen de eerste prijs had winst, dus ik ben dik tevreden! In de eerste proef waren we 5e en in de tweede proef 7e van de 8. In de tweede proef was er een aantal spanningsfouten (dribbelen in stap, daardoor verkeerd aanspringen, daardoor omspringen in de kwart pirouette) waardoor we minder punten hadden.
Tosca's stap is matig, ze weet dat de galop eraan zit te komen, dus begint ze alvast

Ze moet ook veel meer verzameld lopen, maar voor mijn gevoel (in vergelijking met een paar maanden geleden) doet ze dat al, vandaar dat ik in de proef niet meer vraag (in de training schakel ik wel heel veel, dus ze kan het wel, alleen blijven grotere stukken lastig). Ik vind het daarom ook fijn om de proeven terug te kunnen zien, nu weet ik dat ze simpelweg veel meer moet verzamelen. Dat was ook het grootste commentaar van de jury.
Hier het filmpje van de eerste proef. Het uploaden duurde zo ongelooflijk lang dat ik maar niet aan de tweede ben begonnen