Tosca (Orm x Lancet) ZZL debuut (filmpje)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lail

Tosca (Orm x Lancet) ZZL debuut (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:17

Meet us:
Tosca is een 11-jarige AES/NRPS merrie met als afstamming Orm (Hamlet x Aldatus) x Lancet x Hurricane. Tosca is fijn gebouwd, meet 1,65m, ik ben 1,71m met lange benen, dus ja, mijn benen steken iets uit.
Afbeelding
Ik rijd Tosca sinds juli 2009 voor de toenmalige eigenaar Boeflover. Ze stond te koop en was nog nooit uitgebracht op wedstrijden, dus heb ik haar in augustus-september 2009 twee keer in het L2 gestart, met dikke punten als resultaat. In november 2009 hebben we M1 gestart, na een winter doortrainen zijn we in maart 2010 Z1 gestart, met winstpunten. De huidige staleigenaar heeft haar gekocht, en toen de wissels bevestigd waren, zijn we in juni 2010 Z2 gestart. In november hebben we onze "laatste" winstpunten (15) in het Z2 gehaald en heb ik haar de afgelopen winter doorgetraind. Alles moest wat flitsender: ze is erg werkwillig wat resulteert in ongehoorzaamheid (voor de hulpen uit lopen ed). De laatste tijd gaat het veel beter, met als resultaat 223 en 219 punten in het Z2 op 6 maart.

Tosca's grootste 'probleem' is dat ze erg snel van het bit af wil lopen en dan gaat duiken. De laatste maanden hebben we daar echter (bijna) geen last meer van. Ze vindt het ook nog lastig om goed door te verzamelen, hier zijn we hard voor aan het trainen, maarja, ze heeft het allemaal zo goed opgepakt in zo'n korte tijd, dus dat kan ik haar echt niet kwalijk nemen!
Vanaf november heb ik niet meer met s&t gereden, omdat ik vind dat een paard op een trens moet kunnen lopen. Een paar weken geleden heb ik haar weer voor het eerst met s&t gereden, en daar liep ze niet zo fijn op als ze op een trens loopt, dus heb ik haar gewoon met trens gestart. De komende tijd ga ik de s&t er weer wat meer bij pakken, hier liep ze altijd heel fijn op, dus dat moet ze maar weer gaan doen. Dit neemt overigens niet weg dat ik voornamelijk met trens zal rijden, simpelweg omdat ze daar fijn genoeg op loopt.
Afijn, afgelopen zondag was dus ons debuut in het ZZL. Voor mij ook de eerste keer, vandaar dat ik graag wil horen wat anderen over ons te melden hebben! Ze liep heel fijn en we hadden 57,03% en 56,13%. Alleen de eerste prijs had winst, dus ik ben dik tevreden! In de eerste proef waren we 5e en in de tweede proef 7e van de 8. In de tweede proef was er een aantal spanningsfouten (dribbelen in stap, daardoor verkeerd aanspringen, daardoor omspringen in de kwart pirouette) waardoor we minder punten hadden.
Tosca's stap is matig, ze weet dat de galop eraan zit te komen, dus begint ze alvast ;) Maar de 5en die we tegenwoordig krijgen zijn al hoger dan de 3en van een paar maanden geleden O:) Verder blijft de rechter sb lastig, ik houd de buitenkant teveel tegen en doe te weinig met mijn buitenbeen waardoor ze kantelt in haar hoofd. Ben me er erg van bewust, maar het blijft gewoon lastig.
Ze moet ook veel meer verzameld lopen, maar voor mijn gevoel (in vergelijking met een paar maanden geleden) doet ze dat al, vandaar dat ik in de proef niet meer vraag (in de training schakel ik wel heel veel, dus ze kan het wel, alleen blijven grotere stukken lastig). Ik vind het daarom ook fijn om de proeven terug te kunnen zien, nu weet ik dat ze simpelweg veel meer moet verzamelen. Dat was ook het grootste commentaar van de jury.

Hier het filmpje van de eerste proef. Het uploaden duurde zo ongelooflijk lang dat ik maar niet aan de tweede ben begonnen :o

lail

Re: Tosca (Orm x Lancet) ZZL debuut (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:19

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:26

Wat ik vooral mis is de lengtebuiging en de lengte in de hals.
Je zou haar echt meer met lengte in de hals moeten rijden,dan wordt het ruggebruik ook beter.
Is misschien moeilijk met wat spanning op wedstrijd, maar als je genoeg kan variëren in de halslengte/hoogte tijdens de training,dan heb je daar in je proef uiteindelijk ook meer profijt van.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:29

Zitten leuke stukken in :) Dat kantelen is echt jammer, probeer daaraan te werken.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:32

Er zitten mooie stukken in je proef!
Misschien zou je in je training het moment van aangaloperen later kunnen doen zodat ze niet goed weet of het nu voor of na de hoek komt. Dan kun je het drippelen van tevoren tegengaan en hou je haar goed bij de les. Is hardop nadenken om te kijken of je dat kan voorkomen ;)
En proberen meer lengte in de hals te krijgen...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:33

Leuk en aansprekend paard om te zien. Over de lengte in de hals is inmiddels wel genoeg gezegd, ik neem aan dat je zelf ook ziet dat een wat opener beeld iets fijner zal zijn. Verder zit je er keurig op, mooi stil in de hand, rustige benen.

Wat mij opvalt in de draf is dat er vaak in de onderdelen nog een gedeelte balans mist. Dat zie je ook heel goed terug na het eerste appuyement en het daarna rechtstellen en de volte. Hij blijft daarin te weinig in balans, met takt, ritme en regelmaat draven. Verder zou ik de wissels iets mooier doorgesprongen en van de grond willen zien, ze zijn nu correct, maar iets teveel terug uit en je rechter pirouette met meer voorbereiding. Probeer beiderzijds de 2e pirouette iets later te rijden en de lijn vanuit de pirouette iets rechter naar de hoefslag terug te rijden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:38

Wat een mooi paard! je zit er ook netjes op.

Het enige puntje dat ik zie is dat het er wat gespannen uitziet, alsof je nog niet helemaal de balans hebt tussen spanning en ontspanning. Dit is namelijk niet meer puur impuls, zo op het oog. Ze is ook erg onrustig met de staart, waar komt dit door? Verder ga ik mee in het 'ietsje meer lengte geven in de hals'. Ze ziet er nu wat opgekropt uit, wat het beeld minder fijn maakt :). In stap je handen niet te erg laten zakken! Wat betreft het aangalopperen zou ik het in de training gewoon op onverwachte momenten doen.

Het ziet er zeker niet verkeerd uit hoor, maar het is ook nog geen beeld van 'wauw, die proef wil ik wel even uitzien!'

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:40

Rij je nou met een trensje? Ik kan het niet goed zien :)
De foto's van het Z1 vind ik er qua halslengte en ontspanning mooier uitzien, maar dat is moeilijk te vergelijken omdat dat foto's zijn en dit een filmpje. Is ze misschien wat afgevallen in de winter?

lail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:43

Kijk hier heb ik wat aan ;)
Er was idd ook commentaar over de lengte in de hals. Dat komt voort uit het feit dat ze snel achter de teugel wil lopen en dan gaat duiken. Zodra ik haar meer teugel geef is ze weg. Nu heb ik voldoende druk in mijn handen om te kunnen rijden. Losrijden gaat met een halflang teugeltje laag en rond, met veel buigingsoefeningen. Dat gaat steeds beter. Zodra ik haar hoger in wil stellen, kropt ze haar hals op. Tijdens de trainingen stel ik haar ook bijna nooit zo hoog in als ze nu loopt, dat doet ze vanzelf wel, maar houd ik haar iets meer door de nek met meer lengte en het neusje eruit. Dat vindt ze echt nog lastig, wat je dan merkt aan de activiteit.
@Somebody_ ik heb ook het idee dat het balansverlies te maken heeft met het weinige aan verzameling? Vooral in die sb na de volte die je bedoelt komt ze aardig terug in tempo/takt/activiteit. Als ik haar meer verzameld houd, blijft ze wel mooi doorlopen...??
@student Tijdens de training blijf ik net zolang stappen totdat ze ontspant en met takt stapt. Dat duurt soms wel 3 rondjes... Ik rijd ook bijna nooit de overgang stap-galop, maar toch weet ze het...

lail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 12:48

Ja ik rijd met trens ;)
Ze voelde in deze proef juist wel redelijk ontspannen, is ook te zien aan de stap met keertwendingen, als ze niet ontspannen is gaat dat in een halve piaffe O:)
Ze is altijd al zo onrustig met dr staart geweest, ook tijdens ontspannen buitenritjes. Ik heb geen idee wat het is, het is een heet paard, als dat de enige vorm van verzet is vind ik het best...
Ze is juist aardig aangekomen in de winter, maar op de foto's stond ze op het land en had ze wel een aardige grasbuik ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:58

Misschien was het de grasbuik dan wel, en het andere licht :)

Miscchien is ze gebaat bij tempowisselingen binnen de gangen, om de takt beter te houden? 3 seconden middendraf, 3 seconden gewoon, 3 seconden middendaf, 5 seconden verzameld etc. Of doe je dat al? :) En halsstrekken tijdens het galopperen bijvoorbeeld? daar heeft mijn paard veel baat bij gehad.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:03

_Arwen_ schreef:
Misschien was het de grasbuik dan wel, en het andere licht :)

Miscchien is ze gebaat bij tempowisselingen binnen de gangen, om de takt beter te houden? 3 seconden middendraf, 3 seconden gewoon, 3 seconden middendaf, 5 seconden verzameld etc. Of doe je dat al? :) En halsstrekken tijdens het galopperen bijvoorbeeld? daar heeft mijn paard veel baat bij gehad.

Ik zou juist uitkijken met 'continu' kleine stukken schakelen. Hierdoor haal je namelijk een paard wat al moeite heeft met balans, nog meer uit balans. Ik zou eerst eens gaan zoeken naar het tempo in de draf(galop lijkt in orde), waarin ze continu in balans en los door het lijf kan lopen. Je mist ook een stukje lossigheid in die draf, waardoor je deze 'taktfouten/balansproblemen' krijgt. Ik zou 'm thuis vaker 'bovenin' instellen, maar dan iets lager dan op dit filmpje, met wat meer lengte in de hals en daarin losser maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:06

Mijn paard is er juist meer van in balans gekomen omdat ze zo haar op haar eigen benen moest lopen en haar evenwicht moest zoeken in de verschillende tempo's. Maar het zal per paard wel verschillen.

lail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 13:09

Ik schakel idd veel, maar niet constant korte stukken. Ik schakel een stukje naar voren, vervolgens terug en blijf net zolang in dat tempo tot ze constant loopt, om vervolgens weer een stukje naar voren te schakelen en dan weer terug. Het terugschakelen doe ik steeds iets verder zodat ze meer moet verzamelen, maar blijf wel net zolang wachten tot ze constant/ontspannen/in balans loopt. De galop was haar moeilijkste gang, dus daar heb ik de afgelopen maanden erg veel aandacht aan besteed, met als gevolg dat ze daarin mooi in balans door blijft springen maar de draf een beetje in het slop is geraakt. Die is nu dus weer aan de beurt ;)
Tijdens het losrijden stel ik haar in principe lang en laag in, maar in de galop gaat ze dan heel erg met het kruis omhoog lopen. Vandaar dat ik haar in galop eigenlijk niet veel laat zakken in de hals. Het gaat wel steeds beter, maar als ze niet los genoeg ik wordt het zo'n stuiterbal met het kruis in de lucht...

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:55

Tips heb ik niet, zijn allemaal eigenlijk al gezegd en van sommige oefeningen weet ik te weinig. Wilde alleen even zeggen dat ik het super van je vind, dat jij aanvoelt dat een trensje nu beter is, dat je dat dan ook gewoon doet op wedstrijd. Ken meer mensen die dat toch gewoon met de S&T gaan rijden voor het plaatje, dan die kiezen voor wat er goed is voor hun paard en dus de combinatie.

Heel veel succes verder!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:36

helaas is mn internetverbinding hier momenteel zo traag dat ik het filmpje niet kan bekijken, dus doe dat nog wel als ik weer terug ben van vakantie.
maar wil nog even kwijt dat ik super trots ben op jullie allebei, dat je in zo'n korte tijd 'mijn' paardje van niks naar zz-licht hebt gereden :D punten komen vanzelf wel, je weet nu iig hoe er gejureerd wordt en wat je nog moet verbeteren.