King AladinZ, oefendressuur L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

line_king

King AladinZ, oefendressuur L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:07

Beste bokkers,
Dit weekend oefendressuur gehad met mijn lieve King. Voor de 1e maal in de L1 (belgisch, weet niet goed hoe dit overeenkomt met nederlandse normen). Zelf was ik behoorlijk tevreden op het struikelen op het einde na (hij moest beslaan worden, hoefsmid is hem vergeten...)
King is een 17 jaar oude sBs ruin, volbloedje, vroeger gebruikt als jachtpaard; sinds 3 jaar onder mijn hoede vooral dressuur (moeilijk met zo'n lange slungel hoor :) ) en recreatie.
Ik rijd al 13 jaar waarvan slechts 3 jaar met eigen paard (deze jongen dus) daarvoor altijd manegeruiter geweest en ben nu volop veel slechte gewoontes aan het afleren!
Ik post dit topic omdat ik graag wat verder commentaar zou hebben op het rijtechnische.

Commentaar van de jury:

- Eerste S: 2e boog te klein
- Middendraf: sneller ipv strekken (klopt, maar ik weet niet wat eraan te doen :S)
- Halthouden B-E niet vierkant
- Middengalop mocht meer
- Rechtergalop niet genoeg voorwaarts (bewuste keuze, anders had ik een 'tegen de hand' bij de overgang; is natuurlijk valsspelen he...)

Ik ben uiteindelijk 4e van de 8 geworden...
Zo: dit is het filmpje:

Optiwolk

Re: King AladinZ, oefendressuur L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:09

Als je bij de LRV rijdt, zijn de proeven wel hetzelfde denk ik ^^

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 14:13

Optiwolk schreef:
Als je bij de LRV rijdt, zijn de proeven wel hetzelfde denk ik ^^

Het was onderling op de manege, dus ik weet niet waar de proef vandaan komt...

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:00

je paard mag wel wat actiever lopen, en ook meer oprichting in de hals.
Het ziet er nu nogal ehm makkelijk en braafjes uit!
Je zit wel mooi stil op je paard!
maar je handhouding mag wel iets hoger.

Wat bedoeld jou jury precies met sneller ipv. strekken, het lijkt mij namelijk eerder andersom!

edit: heb alleen het begin van je filmpje gezien

succes nog
Laatst bijgewerkt door daisy_tanja op 15-03-11 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:01

Hoi,
Het geeft een heel ontspannen beeld, maar voor mij is het wat te suf, er mag meer pit bij!

Ik denk dat je een diesel van een paard in handen hebt en die moet je oppompen :P
Stap-draf draf-gallop, constant overgangen maken en schakelen daarmee maak je je paard niet alleen sterker maar ook heter (en je middendraf zou dan ook beter komen)!

Voor de middendraf:
Eerst je paard rechtmaken en terugrijden,
Handen openen en been.
Zo kan het paard meer lengte pakken en word de gang ruimer.
Ook daarna weer terugrijden, zo laat je het verschil van arbeids naar middengang goed zien.

Eigenlijk hetzelfde principe als middenstap daar geef je ook ruimte met je handen waardoor de passen gaan verruimen.

Heel veel succes!
Laatst bijgewerkt door doei op 15-03-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:01

Het ziet er heel vriendelijk uit, eigenlijk bijna te vriendelijk! :) Probeer je paard meer aan het werk te zetten, meer voorwaarts dus. Daarbij vind ik ook dat je wat meer aan de buiging mag werken, paard meer aan je binnenbeen houden bij wendingen. Misschien dat je door het rijden van veel tempowisselingen wat meer ruimte krijgt in de beweging van je paard en dus ook met de middendraf. :) Succes!!

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 16:59

daisy_tanja schreef:
je paard mag wel wat actiever lopen, en ook meer oprichting in de hals.
Het ziet er nu nogal ehm makkelijk en braafjes uit!
Je zit wel mooi stil op je paard!
maar je handhouding mag wel iets hoger.

Wat bedoeld jou jury precies met sneller ipv. strekken, het lijkt mij namelijk eerder andersom!

edit: heb alleen het begin van je filmpje gezien

succes nog

ja, ik deed sneller en het moest strekken zijn he ;)
ivm met de actie denk ik idd dat ik op safe gespeeld heb, king is anders wel een hittepitje en heb hem die ochtend nog goed aan het werk gezet en met de proef alles zo zachtjes mogelijk gevraagd...
volgende keer probeer ik wat meer actie te laten zien!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:23

Ik vind het niet gek dat hij struikelde, hij loopt zo erg onder zijn tempo, soms lijkt het gewoon alsof jullie bijna gaan stappen. Doe je dit bewust? Of waarom wordt hij zo onder zijn tempo gereden? De middendraf noem ik eerder een basistempo. In de galop ook, hij moet echt veel meer voorwaarts. Hij gebruikt nu totaal zijn achterhand niet en sloft onwijs. Ik zou hem echt voorwaarts gaan rijden en voor zijn achterhand echt veel oefeningen rijden van tempowisselingen (terug nemen tot je bijna gaat stappen en dan weer actief naar voren en andersom) en overgangen stap/draf/galop. Verder vind ik je handen soms wat ontrustig, dat zie je vooral terug als je binnen komt in stap.

Bedoel dit niet om te zeuren :D Maar hij moet echt actiever worden, zeker zijn achterhand.

Vind het wel een erg leuk paardje om te zien! En het plaatje ziet er keurig uit!

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:26

daisy_tanja schreef:

Op dit niveau ziet de jury liever een duidelijk verschil, dat je paard echt een passen voorwaarts gaat en zo dus goed op je been reageert, dan bijna geen verschil, dat je bijna niet ziet dat hij goed reageerd op je been en goed voorwaarts gaat en alleen wat gaat strekken.

Ze vragen immers ook geen uitgestrekte draf, maar enkele passen naar voren.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 20:32

en ik die maar weken heb geoefend op kalmte en controle, beetje té bijkbaar :-)

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:53

Ok, blijkt hier gedaan te zijn: bij deze allemaal bedankt voor de reacties! Ik ga ermee aan de slag!