Eigenwijs!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosalie00

Eigenwijs!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 12:04

Hallo allemaal.
Mijn merrie van 16 jaar is erg eigenwijs...Als ik haar wil poetsen op de wasplaats doet ze niks als naar voren lopen. (Daar staat ook een hooibaal)
Als ik haar terug duw, en mijn zadel erop wil leggen doet ze het rustig nog een keer, en nog een keer....
Omdat ik hiervoor een een behoorlijk dominant paard heb gehad, ben ik hiervoor bestwel bang geworden.Alleen ik wil natuurlijk niet dat ze mij de baas word.
Ze heeft ook stalbenen, en de hoefsmid was er afgelopen weekend. Hij tilde de voorbenen op dat was geen probleem. Maar toen hij de achterbenen op tilde, sloeg ze naar achteren en werd heel onrustig. Ze wist ook precies wat de hoefsmid ging doen, dus het was moeilijk om haar rustig te krijgen. De hoefsmid is zelf heel erg rustig.
Als ik haar achterbenen uit wil krabben slaat ze ook naar achteren.Gezien mijn vorige paard durf ik dat ook niet meer...heb al aardig wat klappen gehad van mijn vorige paard.

Het is soms zo vervelend om bang ervoor te zijn. Je wilt graag maar die angst houd je tegen. Ook met rijden. Ik ben er meerdere malen van mijn vorige paard afgevallen. En zit er nu vaak met knikkende knieen op bang om er weer afgegooit te worden....ik baal hier ontzettend van.

Heeft iemand een idee? Zal het bij de hoefsmid door de stalbenen komen....? OF is het om gemeen te zijn....
Verder is ze erg braaf ook me rijden....

Groetjes Rosalie

midgie

Re: Eigenwijs!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:50

Zoek goede begeleiding zodat je over je onzekerheid kan gaan komen, het probleem ligt bij jou en niet bij het paard en het is ook niet verstandig een paard vast te zetten voor een hooi baal, dat is net als een kind een snoeptrommel voor houden en hem gauw weg trekken.
Ga eens iemand zoeken die jou kan helpen met b.v freestyle , daar krijg kun je een hoop van de lichaams taal leren van paarden en dat kan jou helpen wat meer met zekerheid met je paard leren om gaan

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:53

Ik zag in je andere topic dat je merrie ook al 2 weken last heeft van dunne mest. Ik zou de dierenarts erbij halen en haar van top tot teen laten onderzoeken. Stalbenen geven (volgens mij) aan dat je paard meer beweging nodig heeft. Het lopen bij poetsen en opzadelen zou kunnen duiden op problemen met de rug, maar als er hooi voor haar neus ligt waar ze net niet bij mag dan kan ik me voorstellen dat ze wat gaat lopen. Het trappen met de achterbenen zou kunnen voortkomen uit spierpijn. Ik weet niet of het zo is, maar ik krijg de indruk dat je paard niet lekker in haar vel zit en lichamelijk eens helemaal goed onderzocht moet worden. Daarna kan je gaan werken om je zelfvertrouwen terug te krijgen en een vertrouwensband op te bouwen met je paard. Hiervoor kan je denk ik het beste hulp in roepen van iemand die veel verstand van en ervaring met paarden heeft. Niet alleen als instructrice/instructeur om les van te hebben bij het rijden, maar die je ook verder kan helpen met grondwerk, een goede leider voor je paard zijn e.d. Want jij moet van je spanning die je bij vervelende ervaringen met je vorige paard hebt gekregen af zien te komen zodat je echt verder kan met dit paard. Succes! :)

rosalie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 13:32

Hallo Hallo

Ik krijg nu inderdaad hulp van een vrouw om weer meer zekerheid voor mezelf op te bouwen. Ze loopt overdag de hele dag in de wei en word gereden en krijgt wel voldoende beweging de stalbenen zijn al een stuk minder geworden met toen ik haar kreeg. En misschien is het toch verstandig om de dierenarts er even bij te laten komen. Verder toont ze niet aan dat ze pijn heeft in de rug bijv, bij rijden etc. Maar je weet het natuurlijk nooit...Ik kan niet in haar kijken. Ik krijg les, en er helpt mij nou iemand met haar opzadelen etc...om mijn onzekerheid en mijn spanning weg te krijgen zodat ik weer vertrouwen krijg...In ieder geval heel erg bedankt...
Ik laat het nog even weten...!!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:02

Miss ergens anders neerzetten? Sowiezo niet bij de hooibaal!
En verder oefenen in achterhoeven uitkrabben! En belonen als ze het goed doet! Mijn vz-paard deet dat ook altijd, maar dan zette hij z'n voor EN achterhoeven hardstikke stijf op de grond, en dan ging hij nog op je leunen ook, heeeeeeel irritant!!!

En sorry dat je moet oefenen enz., hij moet het leren!

Suc6!

P.S. Doet 'ie het ook in de wei ofzo? Dat 'ie aan het grazen is, terwijl jij de achtervoeten optilt? Dat deed mijn vz-paard toen heel makkelijk (alleen is had toen geen hoevenkrabber bij me:'()!
Of lijd hem gewoon af, met eten, of iemand anders die iets doet ofzo...

rosalie00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:03

Ja dat kan ik ook nog proberen kijken of ze het in de wei ook doet. Ik kan haar wel ergens anders opzadelen. Maar er ligt ook hooi in de stallen...dus dan gaat ze daar natuurlijk naartoe... Ze houd gewoon van eten en wil de hele dag wel eten....haha
Ze kan de achterbenen niet hoog op tillen een klein stukje...Da komt denk ik door de stal benen....Hopelijk nu z meer beweging krijgt gaat dat over...

Tonidressuur

Re: Eigenwijs!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:01

Grondwerk, met goede begeleiding!!! En dan kom je er wel, dat je eerst terug je vertrouwen terugkrijgt én dat je terug duidelijk stelt wat je grenzen zijn!

Veel succes!