Paard met artrose: hoe kan ik hem het beste rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martijnhorse

Paard met artrose: hoe kan ik hem het beste rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 21:20

hoi allemaal ik heb een vraag ik rijd op twee maneges in de week.
en mag soms ook nog op het paard van mijn oom rijden, maar die heeft iets van artrose ik weet niet prescies wat dat is ( volgens mij een soort reuma )
maar daar heeft hij vooral in de voorbenen last van dus moet ik hem daar zoveel mogelijk ontlasten door mijn oom zei dat ik ( hem meer op de achterhand te rijden ).
en moet ik hem zowiezo bijna altijd aan de teugel hebben, zo dat hij ( volgens mij) niet verkrampt gaat als hij verkrampt gaat lopen krijg je volgens mij dat zijn hals en rug vast gaat zitten.
ik weet er niet zoveel van dus meschien zeg ik wel dingen die niet kloppen maar heeft iemand tips voor mij bij het rijden vind het namelijk moeilijk om goed op hem te rijden zodat hij geen last heeft van mij.
groetjes Martijn
Laatst bijgewerkt door Elles op 15-03-11 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. 'Iemand tips' geeft niet aan waar je vraag over gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:05

Artrose is slijtage van de gewrichten.
Neem bij het rijden genoeg tijd op warm te rijden. Normaal is ong. 10 min. neem voor artrose paard zeker 15 min, want de gewrichtsvloeistof (synova) is korrelig als die koud is en smeert dan slecht tot niet. De gewrichtsvlakken kunnen dan bij inspanning over elkaar schuren en dat is pijnlijk.
Op de achterhand rijden/verzamelen, etc. merk je het makkelijkst aan hoe licht en snel het paard op je hulpen reageerd/kan reageren. Hoe beter paard lijf bij elkaar en in balans heeft hoe makkelijker dat namelijk gaat. Trainen hiervan kan je bij een artrosepaard beste door overgangen te rijden, veel voltes en bochten belasten de gewrichten meer en kan pijnlijk worden. Combi van vrije beweging (paddock/wei en liefst dag en nacht om gewrichtsvloeistof vloeibaar(der) te houden), goede bespiering (om gewrichten bij elkaar te houden en te ontlasten) en dekens waar nodig (meer tegen vocht dan kou trouwens) helpen zo'n paard om te blijven functioneren.

Martijnhorse

Re: Paard met artrose: hoe kan ik hem het beste rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 19:18

ok dankje

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:38

Wij hebben vandaag een anderhalf jarige op de foto gezet tenminste de knie al wat al een jaar dik is, vorig jaar hebben we haar ookal op de foto gezet en toen was er niet veel aan de hand alleen dat het gewricht een stuk te snel was gegroeit en een maand boxrust, zo gezegd zo gedaan, een half jaar later toch weer even de veearts laten komen, hij zei dat we maar eerst moesten afwachten tot ze 3 is, ze is nu anderhalf jaar en vandaag op de foto's bleek dat het gewricht nu onregelmatig is en dat is ook een vorm van atrose, het is te bestrijden omdat ze nog jong is, 2maanden boxrust en een hele vracht aan antibiotica en medicijnen.
Doen we dat niet was ze waarschijnlijk niet meer geschikt voor de sport, wij blij dat we toch niet hebben gewacht tot ze 3 was!!
Maar het toch te bestrijden, alleen bij jonge beesten dan, en dit is ook geen slijtage maar een groeistoornis. ik ben van mening datals een paard atrose heeft en is niet te bestrijden en heeft er last van, om niet te rijden en het paard lekker paard te laten en van het mooie weer te laten genieten. Helemaal niet belasten, dus niet rijden

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:51

inderdaad eerst kijken of het paard geen pijn heeft, waarom zou je er anders op willen rijden als hij er geen plezier aan heeft.
vooral in de winter zal artrose zijn door de kou dus in de winter zou ik grondwerk met hem doen.
in de zomer kijken wanneer hij pijn aangeeft en dat dan dus niet doen, rustig opbouwen en goed kijken naar de reacties van je paard. pijn geven ze vaak wel aan.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:59

Een paard met Artrose op rust zetten, is niet de beste oplossing. Door beweging (rijden of grondwerk) blijven ze soepel en het gewrichtvloeistof ook. Rust Roest!! Je moet de hoeveelheid en soort beweging aan passsen aan het paard en goed kijken wat het nog aankan. Mijn paard met artrose krijgt gemiddeld 4 tot 5 keer per week beweging. Dit varieert van rijden en longeren tot wandelen in een stevig tempo. Je ziet dat hij soepeler wordt na een tijdje (10 minuten). Als hij een week op rust staat, duurt het veel langer voordat hij weer soepel is.

Martijnhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 09:58

ok bedankt

Mondesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:40

Ook ik ben van mening dat je je paardje niet op rust moet zetten. Mijn paard met Artrose heeft zo zijn goeie en slechte periodes. Ik voel het altijd meteen al als ik op haar aan het instappen ben of ze goed aanvoelt of niet. Voelt ze goed, ga ik lekker dressuurmatig met haar rijden, gewoon op M niveau is nog goed te doen. Voelt ze weer een periode slechter, ga ik veel met haar stappen en pas ik het werk weer aan. Maar aanvoelen per dag is het beste. Er zijn natuurlijk allemaal middeltjes om de artrose te remmen of de pijn te verzachten, maar je moet zelf nagaan of je dat wilt en wat je dan wilt gebruiken. Ik gebruik Glucohorse en smeer op dagen van zware arbeid haar gewricht in met voltaren emulgel.
Hoop dat je iets kunt met deze info, succes met je paardje

Martijnhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 17:06

hey dankje ik dacht al kan ik nou niks meer met em doen maar gelukkig is dat dus niet het geval:)

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:36

ik zal het allemaal gewoon wat rustiger aan gaan doen, of dat je alles een beetje langer moet gaan op bouwen,

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:52

Cybalia schreef:
Wij hebben vandaag een anderhalf jarige op de foto gezet tenminste de knie al wat al een jaar dik is, vorig jaar hebben we haar ookal op de foto gezet en toen was er niet veel aan de hand alleen dat het gewricht een stuk te snel was gegroeit en een maand boxrust, zo gezegd zo gedaan, een half jaar later toch weer even de veearts laten komen, hij zei dat we maar eerst moesten afwachten tot ze 3 is, ze is nu anderhalf jaar en vandaag op de foto's bleek dat het gewricht nu onregelmatig is en dat is ook een vorm van atrose, het is te bestrijden omdat ze nog jong is, 2maanden boxrust en een hele vracht aan antibiotica en medicijnen.
Doen we dat niet was ze waarschijnlijk niet meer geschikt voor de sport, wij blij dat we toch niet hebben gewacht tot ze 3 was!!
Maar het toch te bestrijden, alleen bij jonge beesten dan, en dit is ook geen slijtage maar een groeistoornis. ik ben van mening datals een paard atrose heeft en is niet te bestrijden en heeft er last van, om niet te rijden en het paard lekker paard te laten en van het mooie weer te laten genieten. Helemaal niet belasten, dus niet rijden

Deze jonge merrie is trouwens zondag aan verkeerde voorgeschreven medicijnen (overdosis) helaas overleden.

Martijnhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 12:20

ohh dat is echt verschrikkelijk sterkte

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 15:58

Ja zeker dankje

trust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:27

Hallo,

Een paard met arthrose heeft altijd pijn!
ik zou hem zo min mogelijk ontlasten.
Is er al gekeken met een foto hoe erg het is?

Sterkte!

Groetjes van Diane(trust5)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:01

Altijd heel goed warm stappen. Ik weet niet hoe erg hij er last van heeft, maar anders is lange stapritjes in het bos misschien een idee? Rust roest, maar te veel en te zware training is ook niet goed. Rustig opbouwen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:03

Martijnhorse schreef:
hoi allemaal ik heb een vraag ik rijd op twee maneges in de week.
en mag soms ook nog op het paard van mijn oom rijden, maar die heeft iets van artrose ik weet niet prescies wat dat is ( volgens mij een soort reuma )
maar daar heeft hij vooral in de voorbenen last van dus moet ik hem daar zoveel mogelijk ontlasten door mijn oom zei dat ik ( hem meer op de achterhand te rijden ).
en moet ik hem zowiezo bijna altijd aan de teugel hebben, zo dat hij ( volgens mij) niet verkrampt gaat als hij verkrampt gaat lopen krijg je volgens mij dat zijn hals en rug vast gaat zitten.
ik weet er niet zoveel van dus meschien zeg ik wel dingen die niet kloppen maar heeft iemand tips voor mij bij het rijden vind het namelijk moeilijk om goed op hem te rijden zodat hij geen last heeft van mij.
groetjes Martijn

Mijn advies....niet rijden....als je niet weet wat op de achterhand is en aan de teugel...niet rijden...en ik ben overigens helemaal tegen het rijden van paarden die pijn hebben en verkrampen na een "gezellig" ritje...vraag je oom te investeren in glucosamine en kijk of dat een beetje verlichting brengt.

mijkemeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:12

Artrose bij een paard is het zelfde als reuma bij de mens.
Als een mens veel pijn in zijn bewegingen heeft wil hij/zij het ook rustig aan doen en dit werkt het zelfde als bij een paard.
Wel in beweging blijven maar met mate.
Helemaal stil zetten is inderdaad niet goed, zo word het beestje volledig stijf en gaat de conditie en gezondheid achteruit.
Bekijk het iedere dag wat aan en ga op het gevoel van je paardje af.

Nogmaals alles gewoon met mate ondernemen en dan zijn jullie beide gelukkig.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 06:12

Ik heb er ook meerdere meegemaakt met artrose, pijn is pijn, en deze pijn is moeilijk te bestrijden, je kan het paard erop laten behandelen als het lichte artrose is, maar als mijn paard artrose krijgt, dan stop ik met rijden, er zijn vele andere dingen waarmee je plezier kan hebben van je paard.

Melody1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:16

Paard lekker zo veel mogelijk buiten laten lopen eventueel glucosemine geven. en dan na tijdje als je het spul goed geeft weer kijken of die onder zadel weer aan kan en anders lekker laten lopen in het land.

beweeg is toch het beste voor een paard met atrose.