"ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

"ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:19

Het gaat eindelijk weer de goede kant op na een winterperiode waar het bar slecht ging, paard ging er steeds vandoor, bokken, zigzaggen etc. En ik lag er continue naast en op gegeven moment toch aardig angstig weer. :+
Maar met 3 keer in de week lessen over de angst heen gezet en nu gaat het weer heerlijk.

ZZ en ik rijden nu M1 en pakken af en toe de M2 oefeningen mee, want ja je moet vooruit trainen natuurlijk :j
We oefenen vooral de losgelatenheid en het in aanleuning zijn.

Gisteren had ik wedstrijd en vooral de eerste proef vond ik hem heerlijk gaan. Been was gelijk naar voren en hij deed de oefeningen lekker vlot. :)
Tweede proef was wat zwakker, we werden beide moe.

Aandachtspunten:
Mijn altijd klapperende pootjes, daar ben ik mij erg van bewust ;)
Middendraf zie je niet op de video.
Middengalop recht houden.
Eerste proef ging galop aanspringen even goed fout, ik gaf verkeerde hulpen, moet ik niet doen :Y)

proefje 15

proefje 16

Maar ja, hoe maak ik nou van die 6-en 7-en :\

monica08

Re: "ZZ" wedstrijd (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:26

Zo, heb een paar minuten gekeken maar vind het geen fijn beeld :n Paard lijkt wel dood voor je been, middendraf is er niet en de arbeidsdraf mag ook actiever imo.
Is hij zo moeilijk uit te zitten? vind jou beenhouding echt ontzettend storend en zo te zien heeft dat ook een grote werking op je paard.
Wel een mooi paard om te zien :)
Denk als je meer met je houding bezig gaat, dat het totaalbeeld rustiger wordt en dat je dan van die 6 wel een 7 kan maken.

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:32

Ik weet inderdaad dat je zelf al aangeeft dat het moeilijk is om je benen stil te houden (ik weet zelf hoe moeilijk het is :o ), maar ik vindt het inderdaad een heel storend plaatje geven . En ook je handhouding is daarbij niet geheel stil. Om 7 en 8-en te rijden, dien je echt verschil te laten zien in de overgangen. Ik vind het nu hier en daar nog wat braaf gereden (echt een 6-jes proef). Je basistempo mag actiever. Succes met verder trainen.

The_Stig

Re: "ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:35

Ik vind het onbegrijpelijk dat je met deze manier van rijden in het M1 bent gekomen. Denk dat je mazzel hebt dat het paard dit allemaal pikt. Misschien niet zo'n leuke reactie, maar kan er helaas niets anders van maken...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:36

Allereerst, een leuk aansprekend paard!
Maar zoals je zelf al opnoemt is je beenligging niet om over naar huis te schrijven.
Is hij zo moeilijk voor het been dat jij er onrustig van wordt met je benen? Het zorgt voor een ontzettend onrustig beeld.
Zit hij wel lekker? Je butst nogal in draf en dat maakt het beeld er ook niet mooier op. Dat in combinatie met je beenligging zorgt er volgens mij ook tijdens de overgang naar galop voor dat je hulpen slecht doorkomen en dus even fout gaat. Je handen gaan ook helemaal mee tijdens het butsen in het zadel en dat heeft weer zijn weerslag op de aanleuning.
Als hij verder wel redelijk makkelijk uit te zitten is, zou ik eens zitlessen aan de longeerlijn overwegen.
Dat komt zowel je beenligging als zit vast ten goede en dan ziet het algehele plaatje er snel mooier uit :)

Ik kan het niet goed zien op de filmpjes, maar rij je met sporen?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-03-11 10:39, in het totaal 3 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:37

wat een prachtig paard!
Je benen zijn inderdaad een probleem...(ik denk als ik je op mijn paard zet dat je er binnen twee seconden af ligt met zulke onrustige benen)

mirjamalvaro

Re: "ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:43

Euh degene die denken dat ZZ een super makkelijk braaf paard is.... kom hem maar eens uitproberen. Alleen wel eerst een contract tekenen dat wij niet verantwoordelijk zijn voor gebroken botten :D :D

En ja ben in het M1 terecht gekomen, goed he ;)
Zelfs al 16 punten :Y)

Voor degene die wel normaal kunnen reageren :P
Ik heb inderdaad grote moeite met mijn benen, altijd al gehad. Tenminste met doorzitten, met lichtrijden kan ik ze goed stil houden.
Paard is ook goed op het been, dus daarom zit ik niet zo achterlijk :n
Ik moet denk ik gewoon nog dieper zitten, nog langer maken. Maar het is zooo moeilijk. En denk wel dat ZZ een paard is die niet zo makkelijk uit te zitten is met zijn grote ruime gangen. Maar daar kan hij niets aan doen :(:)
Ik heb al hele veel gedaan voor mijn benen btw.
- zitlessen (van meerdere mensen)
- vastbinden aan singel (kreeg ik alleen maar au van in knieën, die zijn niet goed namelijk :+ )
- Elke dag iemand langs de kant die het steeds zei.
- puur alleen op benen letten
- steeds maar 2-3 passen doorzitten en dan weer lichtrijden
- etc.

Maar zo te lezen zijn het echt mijn benen die puntenaantal drastisch naar beneden brengen :j

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:44

Sorry,maar ik ben na een paar minuten gestopt met kijken omdat ik me ook
erg irriteer aan jouw benen en handen.
Het rare is dat je tijdens het schouderbinnenwaarts wel je binnen been stil houdt :?
En dan vervolgens na de s.b gelijk weer met je binnen been begint te "klapperen".
Mischien is zitles wat voor je want ik denk als je je je benen en handen stil houdt dan worden
die 6jes vanzelf 7-tjes :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:45

Krijg je ook jurycommentaar op je benen en zit?
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar en wat je instructeur/trice voor tips geeft?

en niet om je aan te vallen maar heeft je paard geen last van je benen?
Ik zou er als ruiter al horendol van worden, laat staan als paard :P

Edit: Ah, niet met sporen dus, goede beslissing! :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-03-11 10:46, in het totaal 3 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:45

Cayenne schreef:
Ik kan het niet goed zien op de filmpjes, maar rij je met sporen?

He niet stiekem editten :Y)
Nee ik rij NIET met sporen. En ben ik ook niet van plan tot dat ik mijn been stil kan houden :)
Rij dus zonder sporen, zonder zweep.

Citaat:
Het rare is dat je tijdens het schouderbinnenwaarts wel je binnen been stil houdt :?

Dat heb ik nou ook nooit begrepen :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:46

mirjamalvaro schreef:
- vastbinden aan singel (kreeg ik alleen maar au van in knieën, die zijn niet goed namelijk :+ )
- etc.

Maar zo te lezen zijn het echt mijn benen die puntenaantal drastisch naar beneden brengen :j

15 kilo eraf en gegarandeerd dat je makkelijker zit ;-)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:47

Cayenne schreef:
Krijg je ook jurycommentaar op je benen en zit?
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar en wat je instructeur/trice voor tips geeft?

en niet om je aan te vallen maar heeft je paard geen last van je benen?
Ik zou er als ruiter al horendol van worden, laat staan als paard :P

Houding en zit is meestal een 6, soms een 7 en soms een 5.
Gisteren had ik eerste proef een 6 zonder commentaar
2e proef een 5 benen stil, meer zit + kuit hulp

Instructrice en ik zijn bezig met het laten ontspannen van ZZ zijn rugspieren, zodat ik beter kan zitten.
Nu zit ik in de les wel een stuk beter dan met wedstrijd (onbewuste spanning?)
Benen lang houden, subtieler zijn met hulpen etc, zijn we mee bezig in les :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:47

Wat een braaf paard heb je onder je kont!
Je benen is idd het eerste wat opvalt. Wat mij echter ook opvalt is dat zodra je een schouder binnenwaarts inzet je binnenbeen wel stil kan liggen en alleen je buitenbeen onrustig is. Je kan het dus wel!

De vraag over zitlessen eruit gehaald, zag later dat je daar al mee bezig bent geweest.
Heb je ook al eens een ander zadel geprobeerd?
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 14-03-11 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:47

Wiebelende benen komen heel veel voor en er zijn verschillende oorzaken voor.
De TS heeft ronde bovenbenen, dat is al een oorzaak en ze zit met de knie ook nog boven het rondste punt van de romp van het paard, dat is ook een aanleiding voor wiebelende benen.
Strakke lendenen bij jezelf, een een rondgeribt of groot bewegend paard of stoelzit kunnen dit ook veroorzaken.
Ik heb er zelf tegenwoordig ook last van, op mijn vorige paard had ik het niet.
Het is een heel vervelend probleem, het is inderdaad geen mooi gezicht maar het is erg moeilijk om op te lossen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:49

listiglistje schreef:
mirjamalvaro schreef:
- etc.

Ook leuk gezegd, maar ben al (hoe lang is het onderhand al ?? ) 3 jaar bezig met afvallen en het lukt niet :Y)
Doe nu 3 keer in de week fitness
Helemaal geen snoep meer
Tussendoor steeds op de Wii
en natuurlijk 5 keer in de week ZZ trainen.

Afspraak met de dokter moet nog gemaakt worden :brr:

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:49

buiten het grote verhaal van de benen om, vindt ik het er wel leuk uit zien :j
en ook een mooi paard!

heb je al eens geprobeerd zonder zadel te rijden? en dan moet je wel stil en ontspannen blijven zitten namelijk :D

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:49

Ik heb er zelf ook een beetje last van, inderdaad erg lastig hoor..
Wat voor punten had je eigenlijk bij deze proeven, of heb ik daar overheen gelezen?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:53

Ik kan me voorstellen dat je paard niet lekker zit, maar je benen storen mij ook heel erg. Je hebt een erg leuk paard en volgens mij kun je er ook heel veel mee. Misschien eens gaan kijken wat je anders doet in de sb waardoor je wel je been stil kunt houden? Want dit is echt zonde van het plaatje.

listiglistje, dat vind ik wel een beetje kort door de bocht ;)

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:53

hi, ten eerste heb je een leuk paard onder je kont!

zoals de gene al voor mij zeiden, je benen. in de draf klapperen ze, probeer ze stil aan te leggen, en probeer ze in de galop ook stil te houden, en niet heen en weer .
Dat stoort enorm, goed dat je er mee aan de slag gaat, want het is nodig.
En je handen, ik weet niet wat je in de galop doet, met je handen, maar probeer die stil te houden, nu beweegt zijn hoofd heen en weer, terwijl dit niet nodig is.
En vooral het zitten, ik denk dat als je al meer kunt gaan zitten, je benen ook veel stiller zullen gaan liggen, het lijkt nu alsof je op je bovenbeen zit, probeer dus op je zitbeenknobbels te gaan zitten.

Verder vind ik het allemaal moeizaam gaan, ik mis de power! en de schwung door de baan heen.
Hij lijkt veels te weinig voor het been, en ik vind hem een beetje stug in het lichaam. (daar mis ik dus die schwung) en kun je moeilijker gaan zitten ;)

edit; spellingsfout :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:54

Leuk paard heb je, aansprekend typje.
Ik denk dat je grootste probleem in je zit zit. Kijk maar eens bij het eerste filmpje. Je paard is donker en de omgeving is relatief donker. En alles wat wit is beweegt heel onrustig, evenals dus inderdaad je onderbenen.
Jij hebt qua zit gewoon de pech dat je heel stevige bovenbenen hebt en niet heel lang bent. Dat maakt het lastiger om vanuit he heup al goed en stabiel te gaan zitten. Met wat stevigere benen moet je eigenlijk je been van achter naar voren in het zadel schuiven in plaats van er bovenop ter gaan zitten. Anders ligt je bovenbeen niet goed en dat gaat vreselijk doorwerken.

Dus tja, waarom geen zevens... Het algemene beeld is er gewoon niet naar. Er moet veel meer rust in de tent komen. Doe je nog wel eens zitles aan de longe? Dat zou kunnen helpen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:55

Arielle_ 177 en 180
karin, dat heb ik vaker gehoord dat ik mijn korte been tegen heb helaas.
Laura, zonder zadel rijden, in de zomer eens gedaan. Maar dat doe ik voorlopig nog niet met dat gekke beest :P Zonder beugels vaak zat trouwens, helpt ook niet :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:58

Sonja schreef:
Leuk paard heb je, aansprekend typje.
Ik denk dat je grootste probleem in je zit zit. Kijk maar eens bij het eerste filmpje. Je paard is donker en de omgeving is relatief donker. En alles wat wit is beweegt heel onrustig, evenals dus inderdaad je onderbenen.
Jij hebt qua zit gewoon de pech dat je heel stevige bovenbenen hebt en niet heel lang bent. Dat maakt het lastiger om vanuit he heup al goed en stabiel te gaan zitten. Met wat stevigere benen moet je eigenlijk je been van achter naar voren in het zadel schuiven in plaats van er bovenop ter gaan zitten. Anders ligt je bovenbeen niet goed en dat gaat vreselijk doorwerken.

Dus tja, waarom geen zevens... Het algemene beeld is er gewoon niet naar. Er moet veel meer rust in de tent komen. Doe je nog wel eens zitles aan de longe? Dat zou kunnen helpen.

bedoel je als ik erop ga zitten, dat ik dan eerst mijn bovenbeen naar achteren moet verplaatsen?
Dus niet gewoon gaan zitten?
Kan ik eens proberen dan :j

Zitles aan de longe doe ik niet meer, zeker niet met dit paard. Geen zin om weer in het ziekenhuis te komen. :P
Had wel iemand die centered riding les geeft gemaild, maar helaas nooit antwoord op gekregen.
Dus ik modder weer lekker verder aan.

Sorry als ik niet op iedereen reageer, gaat nogal hard hier _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:58

Misschien dan op een ander paard proberen dat wat rustiger is?
Of desnoods aan een longeerlijn?

Is het trouwens nog steeds verplicht om in de M2 met sporen te rijden?
Want ik denk dat je dan wel een probleem gaat krijgen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-03-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:58

mirjamalvaro schreef:
listiglistje schreef:

Ook leuk gezegd, maar ben al (hoe lang is het onderhand al ?? ) 3 jaar bezig met afvallen en het lukt niet :Y)
Doe nu 3 keer in de week fitness
Helemaal geen snoep meer
Tussendoor steeds op de Wii
en natuurlijk 5 keer in de week ZZ trainen.

Afspraak met de dokter moet nog gemaakt worden :brr:

lichaamsbeweging hoeft niet te helpen bij het afvallen maar de aanpassingen van porties over dagverdeling wel..
ik vind het een heel leuk paard om naar te kijken.. maar zoals anderen het allemaal al zeggen je benen klapperen inderdaad... nou ga ik hier niet nog een schepje bovenop doen want dat is wel genoeg gedaan..
gewoon goed blijven oefenen.. ik had hetzelfde probleem en na jaren oefenen is het mij ook gelukt ;)
succes nog..

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:59

Allereerst een leuk paard heb je onder je billen :D
En respect dat je je proef uit je hoofd rijd!

Benen heb ik ook last van, op elk ander paard kan ik ze goed stil houden behalve op Doek.
In de 2e proef heeft ie her en der een inkakmomentje.

Succes! en hoe jij je figuren afwerkt en hoeken rijd kan ik nog wat van leren :+