Vandaag (op mijn verjaardag
) hadden Rhodesia (Caruso X Dutchboy) en ik onze eerste wedstrijd!!Ik was echt ontzettend zenuwachtig met alle opluchtings-tranen van dien..
Ik heb mij een week geleden in een opwelling ingeschreven omdat het zo goed ging met rijden. In de week die daar opvolgende sloeg het helaas weer een beetje om. Ze wilde opeens niet meer ontspannen naar beneden komen, en begon wat te gooien met haar hoofd.
Misschien is er een verband tussen mijn spanning en haar gedrag. Het is een zeer sensibel paard en misschien ook wel een beetje een ADHD'er
Wat achtergrond info:
Ik heb Rhodesia nu al sinds eind januari 2010 (wat gaat de tijd weer snel). Rhodesia is op 4 jarige leeftijd ingereden, maar daarna is ze om bepaalde redenen stil komen te staan. Ze is toen jaren niet onder het zadel geweest. Eind 2009 is ze verkocht. Er is toen wel weer op haar gereden als ik het goed begrijp. Eind 2010 heb ik haar dus gekocht. Ze stond toen al een tijdje op een handelstal waar ze weer nauwelijks gereden werd. Mijn proefrijden ging ze als een speer door de bak. Er zat echt geen rem op. Nou goed, paardje toch gekocht, en eigenlijk zijn we dit afgelopen jaar vooral bezig geweest met tempocontrole. Ze kan nu redelijk mooi een gelijkmatig basis tempo aanhouden, wat eigenlijk onder haar eigen tempo ligt. De grootste verbetering is haar galop. In het begin had ze echt geen balans, haar kin legde ze helemaal op haar borst en dan maakte ze galopsprongen alsof ze koprollen wilde gaan maken. Nu zijn overgangen naar draf nog steeds moeilijk, maar ik ben al lang blij dat ze rustig galoppeerd zonder erg te gaan duiken.
Verder zijn problemen die we hebben:
-Aanleuning! dit is wel weer echt iets van de laatste tijd het is zeer wisseld, dan duikt ze weer achter de teugel en dan drukt ze dr rug weer weg.
-Balans
Rhodesia is een echte merrie met zeer wisselende buien. Als ze fijn loopt geeft ze je een echt Anky gevoel, maar ze kan ontzettend tegendraads zijn..
Ik weet dat het er soms onrustig uitziet, maar ik probeer echt mijn handen zo stil mogelijk te houden. Ik moet ook mijn kuiten veel beter aangesloten moet houden, juist bij zo'n druk paard..
De punten die we hadden waren 165 en 161. De filmpjes zijn fragmenten van de proeven.
Graag tips, maar hou het netjes!
Citaat:
De filmpjes doen het niet!! ik ga er morgen even aan zitten om te kijken hoe ik die filmpjes erop krijg!!