Rhodesia, eerste wedstrijd(B), Wat vinden jullie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nachtmar

Rhodesia, eerste wedstrijd(B), Wat vinden jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 19:36

Hallo iedereen!

Vandaag (op mijn verjaardag :o ) hadden Rhodesia (Caruso X Dutchboy) en ik onze eerste wedstrijd!!
Ik was echt ontzettend zenuwachtig met alle opluchtings-tranen van dien..

Ik heb mij een week geleden in een opwelling ingeschreven omdat het zo goed ging met rijden. In de week die daar opvolgende sloeg het helaas weer een beetje om. Ze wilde opeens niet meer ontspannen naar beneden komen, en begon wat te gooien met haar hoofd.
Misschien is er een verband tussen mijn spanning en haar gedrag. Het is een zeer sensibel paard en misschien ook wel een beetje een ADHD'er :+

Wat achtergrond info:

Ik heb Rhodesia nu al sinds eind januari 2010 (wat gaat de tijd weer snel). Rhodesia is op 4 jarige leeftijd ingereden, maar daarna is ze om bepaalde redenen stil komen te staan. Ze is toen jaren niet onder het zadel geweest. Eind 2009 is ze verkocht. Er is toen wel weer op haar gereden als ik het goed begrijp. Eind 2010 heb ik haar dus gekocht. Ze stond toen al een tijdje op een handelstal waar ze weer nauwelijks gereden werd. Mijn proefrijden ging ze als een speer door de bak. Er zat echt geen rem op. Nou goed, paardje toch gekocht, en eigenlijk zijn we dit afgelopen jaar vooral bezig geweest met tempocontrole. Ze kan nu redelijk mooi een gelijkmatig basis tempo aanhouden, wat eigenlijk onder haar eigen tempo ligt. De grootste verbetering is haar galop. In het begin had ze echt geen balans, haar kin legde ze helemaal op haar borst en dan maakte ze galopsprongen alsof ze koprollen wilde gaan maken. Nu zijn overgangen naar draf nog steeds moeilijk, maar ik ben al lang blij dat ze rustig galoppeerd zonder erg te gaan duiken.

Verder zijn problemen die we hebben:
-Aanleuning! dit is wel weer echt iets van de laatste tijd het is zeer wisseld, dan duikt ze weer achter de teugel en dan drukt ze dr rug weer weg.
-Balans

Rhodesia is een echte merrie met zeer wisselende buien. Als ze fijn loopt geeft ze je een echt Anky gevoel, maar ze kan ontzettend tegendraads zijn..
Ik weet dat het er soms onrustig uitziet, maar ik probeer echt mijn handen zo stil mogelijk te houden. Ik moet ook mijn kuiten veel beter aangesloten moet houden, juist bij zo'n druk paard..

De punten die we hadden waren 165 en 161. De filmpjes zijn fragmenten van de proeven.

Graag tips, maar hou het netjes!

Citaat:

De filmpjes doen het niet!! ik ga er morgen even aan zitten om te kijken hoe ik die filmpjes erop krijg!!
Laatst bijgewerkt door Leo op 14-03-11 15:40, in het totaal 6 keer bewerkt
Reden: Links naar filmpjes in de openingspost gezet.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:22

nachtmar schreef:

heei dagmar,
ik heb even de linkjes aangepast.
nu kunnen de filmpjes wel aangeklikt worden... dan ga je naar je hyves, maar makkelijker zou zijn om ze op youtube te kijken :P

edit:
zo heb nu alle filmpjes bekeken.. ik vind rhodesia er goed uit zien!
ik vind je basis tempo wat gehaast, maar dat zal natuurlijk ook wel een beetje van de spanning komen, want de galop is elke keer een heel fijn tempo! :D
het lijkt of ze totaal niet weet wat ze met contact van de teugels aan moet... dan loopt ze netjes, dan loop ze te sterren kijken, of bijna met der neus tussen der knieen _O-
ook dat zal een deel spanning zijn.
mag ik vragen hoe je er aan werkt om een constantere aanleuning te krijgen? of hoe je daar van je instructie aan moet werken ? ik ben erg benieuwd :j
zoals je zelf al aangaf heeft ze weinig balans. dat zie je op een filmpje heel duidelijk waar je op de volte moet aanspringen. daar doe je dat nog snel op het moment dat je nog op de hoefslag is, zodat ze tegen de bakrand kan "aanhangen". dat heb ik met andante ook een beetje gehad in het begin... tijdens het trainen veel op de binnen hoefslag rijden zodat ze leert om niet te steunen aan de bakrand maar op eigen benen te lopen. echt opvangen op twee teugels en tussen twee benen. op het moment dat ze meer balans heeft zal ze in de aanleuning namelijk ook veel rustiger zijn. tempo heb je dus al veel beter, nu meer balans en dan komt de hoofdhouding later ook wel.... verder vind ik wel dat je der heel vriendelijk rijdt, ondanks dat ze zo bewegelijk is met der hoofd en maar met je handhouding is zover ik kan zien niet mis mee, inderdaad heel rustig... toppie! :)

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 10:58

Ik ben de filmpjes op dit moment op youtube aan het downloaden, dus ze staan er straks op :)!

@wonderworst: Bedankt voor je reactie! Hoe is het verder met jou en Andante?
Bij ons is de aanleuning idd echt nog niet in orde. Op mijn formulieren van de jury stond ook 'aanleuning verdient veel aandacht'. Dat onrustige gedrag met haar hoofd is gek genoeg wel een beetje iets van de laatste tijd. Eerst deed ze andere dingen; bijv. extreem met haar achterhand naar binnenlopen of gewoon helemaal scheef langs de hoefslag gaan, protesteren door weg te rennen enz. Nu doet ze dat allemaal niet meer, maar nu is ze weer heel onrustig in mijn hand. Ik probeer me er verder niets van aan te trekken en mijn hand gewoon stil te houden. Als ze achter de loodlijn kruipt geef ik kuit bij, en als ze voor de loodlijn gaat, of haar rug wegdrukt combineer ik kuit met met een gesloten hand. Wanneer ze naar beneden komt open ik zo snel mogelijk. In de training ben ik meer met tempo controle en lengtebuiging/balans bezig geweest als aanleuning, omdat dit eerst niet echt een probleem vormde. De onrustige aanleuning geeft denk ik gewoon aan dat ze nog moeite heeft met haar balans. Ze kan ook vrij weining hebben in haar mond, want het onrustige gebeurt vooral in een hoek, bij stelling geven en bij overgangen/ophoudingen. Dit hangt natuurlijk ook allemaal weer samen met balans. We gaan er in iedergeval aan werken :)

Leo

Re: Rhodesia, eerste wedstrijd(B), Wat vinden jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:43

Ik heb de links naar de filmpjes in de openingspost gezet, maar ik zie dat ze nog steeds niet zichtbaar zijn.
Daarom zet ik hier een tijdelijk slotje. Nachtmar, je mag me een PB sturen met de links naar de filmpjes op Youtube, dan zet ik die in dit topic en heropen ik het weer. :)

Ondertussen heb ik de reacties die niet over het rijtechnische gaan alvast verwijderd. :)