Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Veulen84 schreef:Heb je een filmpje? Het is vrij moeilijk om te bepalen zo op de tekst waarom ze het doet.
Het zou goed kunnen dat het zadel voor haar niet ideaal ligt, maar ze kan ook last van d'r gewrichten hebben. Of misschien ben jij de gene die het 'veroorzaakt' bv omdat je zadel voor je paard wel past, maar voor jou niet.
liljebo schreef:Wegdrukken van de rug, stijfheid in benen/achterhand klinkt mij toch echt als (rug)problemen in de oren, wat niet vreemd zou zijn gezien haar verleden. Het vastzitten, wat bij haar werd geconstateerd, kan oa daardoor worden veroorzaakt. Behandeling is dan slechts een tijdelijke oplossing.
Maar ook een beenprobleem kan dit soort problemen in de hand werken, bv spat. Paard gaat dan compenseren in zijn lijf en krijgt meer problemen in het lijf.
Het beeld van een verergering na rust, past hier ook in.
Ik heb helaas twee keer te maken gehad met dergelijke problemen.
Een merrie die later ernstig kissing spines bleek te hebben (onder andere) en een merrie met een vergroeiing in de sprong en gevolgen door compensatie.
Beide paarden lieten alleen wat spanning zien, totdat ze een tijd op rust kwamen. Daarna kwamen de problemen eigenlijk pas goed aan de oppervlakte.
Mensen met artrose hebben de minste last als ze op de goede wijze in beweging blijven. Overbelasting of juist niets doen, geeft een fikse verergering.
Dus... ik denk bij je verhaal niet aan een zadelprobleem maar aan een rug of been probleem.
En dat kan alleen worden opgespoord door terdege onderzoek en foto's
ennuh ja... ik had ook een da die als zeer goed bekend stond en training adviseerde. Maar ook een da ziet niet alles aan de buitenkant.
Ga op je gevoel af. Als je voelt dat er iets niet goed zit, is dat meestal ook zo.
Wat houterige gangen wijzen overigens niet zelden ook op rugproblemen.
svdijk86 schreef:Maakt ze met dubbele longe wel haar rug "bol" en zet ze dan wel goed onder?
Het KAN een rijtechnisch probleem zijn.. en ook aan het zadel liggen inderdaad..
Het kan ook met haar algehele bespiering te maken hebben..
Mijn paard bijvoorbeeld heeft een wat diepe rug. vwnw rijden is belangrijker dan
mooi aan de teugel wandelen. De achterhand gaan we later wel aan werken. Eerst
moet die rug los. Mijn paard heeft wat meer kniegang voor dan achter.. maar is
zeker niet houterig..
Het is een lastig verhaal meis
liljebo schreef:Kijken hoe ze onbelast loopt, is altijd goed.
Mbt de rug... Mijn merrie had zeer ernstig kissing spines. IN feite was haar hele rug naar de knoppen. Ze liep niet kreupel en ze droeg haar staart niet scheef. Maar ze had geen 'schwung' in haar rug en was stijf vanuit de achterhand. Ze zat ook niet zo gemakkelijk.
In dit geval voelde de da het al door de huid heen, maar voor duidelijkheid heb je gewoon foto's nodig.
Persoonlijk zou ik dan ook een goed onderzoek incl foto's aanraden. Dan heb je meteen duidelijkheid
Een fysio, chiropraktor etc kan wel aangeven waar het paard vast zit (net als de da) maar kan de oorzaak niet met zekerheid zeggen omdat hij/zij nu eenmaal niet in het paard kan kijken.
Ik denk dat ik zelf, in jouw situatie, eerst graag zekerheid over die rug zou willen hebben. Maar dat heeft er wellicht ook mee te maken dat ik slechte ervaringen heb op dit gebied.