Te dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjoukjee22

Te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:48

Ik train een paard dat ENORM te dik is.
Ik longeer haar ongeveer 2x per week (meer kan niet ivm school) en rij dan op zaterdag.
Maar ze wordt niet echt slanker ofzo.
Moet ik haar nu minder gaan voeren of niet of moet ik meer gaan trainen?
Ze heeft ook totaal geen conditie, dus ik kan ook niet heel erg lang trainen.

Miss weten jullie een trainingschema ofzo?

al vast bedankt!
Laatst bijgewerkt door sjoukjee22 op 13-03-11 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:50

Conditie moet je opbouwen, en je wordt niet slanker van 2 keer per week wat laten hobbelen.

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:52

Saaams schreef:
Conditie moet je opbouwen, en je wordt niet slanker van 2 keer per week wat laten hobbelen.

Ik train dan 2x een half uur met bijzet

Vonnie84

Re: Te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:55

Wat krijgt het paard nu aan voer? En hoe oud/groot is het paard?

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:58

Van een bijzet word die niet slanker hoor :=
3x per week is gewoon niet erg veel beweging en dan ook niet gegoeg om al dat vet snel te laten 'verdwijnen'. Resultaat zul je daar pas echt na langere tijd van krijgen.
Wat krijgt die te eten?

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 14:59

@ Vonnie84, Ik weet niet precies wat ze krijgt, want ze is niet van mij en staat ergens anders. Maar ik dacht 's morgens een kilo sportbrok en dan de hele dag door een beetje kuil, en 's middags en 's avond een emmer water (er zijn geen automatische drinkbakjes, vandaar emmers).
Ik ze is ongeveer 1,62 en 11 jaar, maar weet ik niet zeker

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:02

Ik zou toch proberen om de hele dag door water beschikbaar te stellen aan je pony. En als ze bijna niks doet, kijken of je eventueel over kan schakeln op zo min mogelijk krachtvoer zoveel mogelijk ruwvoer.

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 15:04

@ Millanka, het is niet mijn eigen pony en ik kan er ook niet elke dag naar toe, dus dat gaat moeilijk

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:05

Kan je het niet voorstellen aan degene die het paard voert? En eventueel een grotere emmer op de plek zetten waar de pony staat, en die vullen met water?

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:06

Ik denk dat het dan toch echt meer beweging geven moet gaan worden als je niets aan de voeding kunt doen... Misschien aan de eigenaar vragen, Minder of geen brokken en minder kuil, in plaats daarvan meer goed droog hooi :j

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:07

Ik vind 1 kg sportbrok belachelijk veel voor een paard dat 3x per week zulke lichte arbeid verricht. We hebben hier ook een nieuwe die verschrikkelijk fatsig is, die krijgt een halve kilo muesli per dag, 3 keer een partij hooi en wordt 4 keer per week gereden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:12

dressagelady schreef:
Ik vind 1 kg sportbrok belachelijk veel voor een paard dat 3x per week zulke lichte arbeid verricht. We hebben hier ook een nieuwe die verschrikkelijk fatsig is, die krijgt een halve kilo muesli per dag, 3 keer een partij hooi en wordt 4 keer per week gereden.

Inderdaad 1 kilo is al veel maar dan ook nog sportbrok?
Ik zou hem eerder over zetten op een halve kilo basisbrok. Denk dat je anders weinig resultaat hebt met beweging. Of je moet echt dagelijks intensief rijden dan zul je hem wel op gewicht kunnen krijgen.

arianne99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:16

misschien slim om niet te veel te verwennen aan suikerklontjes en wortels.
dan rustig conditie opbouwen.
probeer het zo vaak mogelijk bij hem te zijn, en rustig te gaan oefenen.
Laat hem ook vaak in een wei met andere paarden of met een ander paard.
dan rennen ze met elkaar en spelen.

hoop dat je er wat aan heb ;)

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 15:18

@ Change, ja we hadden eerst hooi, maar dat is op en nu is er kuil in balen.

Maar als haar kuil op is, eet ze het stro op.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:19

Hoeveel kuil krijgt ze?

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 15:21

@ arjanne99, na het rijden of trainen geef ik haar ook geen biks of snoep, alleen heen heel klein worteltje.

sjoukjee22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 15:22

@ Millanka, 6x per dag, ik weet niet precies hoeveel, ja een korf vol

arianne99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:30

oke, dan is het goed.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:17

Lijkt me dat als hij 6 keer per dag kuil krijgt, dat het sportbrok echt wel minder kan.... Eerste stap hierin is toch echt even een praatje maken met degene die over het voer beslist.

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:42

Eigenlijk een combinatie van beide, niet drastisch veranderen, maar gewoon wat minder, een soort eet en trainings dieet

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:39

Ik ga mee met maartjehorse :)

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:41

meer beweging een geen/handje voer! paard werkt amper, dus hoeft ook gene krachtvoer

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:05

Begrijpelijk dat je niet meer tijd vrij kunt maken om te trainen, maar als je dan idd resultaat wilt zien zal je iets aan het voerschema moeten doen. Weet niet hoe goede band je hebt met de eigenaar van het paard, maar het lijkt me toch een onderwerp wat goed bespreekbaar moet zijn!

Succes ermee!

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:45

wordt het paard verder nog gereden/getraind? zoals ik uit je verhaal op maak niet en als dat het geval is heeft ze de brok niet nodig en al helemaal geen sportbrok. probeer met de eigenaar van het paard of van de stal(weet niet wie er over het voer gaat) te regelen dat ze over gaat naar een halfje brok per dag evt alleen op de dagen dat ze arbeid verricht. is er ook weidegang mogelijk, op een wei waar weinig gras op staat?
je schrijft dat het paard na het eten van de kuil gewoon overgaat op het stro... kijk of het mogelijk is (uiteraard in overleg) om het paard op zaagsel te zetten en anders op koolzaadstro, dit laatste is wel een stuk duurder als "gewoon" stro maar je paard zal het niet lekker vinden en er dus minder van eten en het kan gewoon afgevoerd worden met de rest van de mesthoop (met zaagsel vaak niet het geval)

je paard verveelt zich waarschijnlijk nogal op stal en gaat daarom maar eten... eerste de brok dan de kuil en als dat op is begint ze aan het stro en dan hup staat er weer iemand met kuil voor haar neus...
het kuil in een hooinet doen kost haar meer moeite om het op te eten en ze zal er langer over doen, en probeer iets te zoeken waar ze haar verveling op kan loslaten voor sommige paarden kan dit een (skippy)bal zijn maar voor andere paarden weer iets heel anders. ik heb voor mijn vorige paard een "voerbal" gehad dat is een harde plastic bal waar je voer in kan doen de paarden moeten met de bal rollen en dan vallen er een paar brokjes uit.... dus weer eten met meer moeite en ze doet er langer over (niet aan te raden als ze op zaagsel staat of op een zandwei)

en dan tot slot de training langzaam uitbreiden probeer steeds iets langer te longeren en dit is iets wat tijd nodig heeft er zijn ook een hoop mensen die "te dik" zijn er geen goede conditie hebben maar die krijgen dit ook niet in twee weken opgelost.

succes ermee ;)