Verruimen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xWildrose

Verruimen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:37

Verruimen lukt me niet goed met mijn paard. Dus middenstap of middendraf is nooit voldoende, omdat we meer versnellen in plaats van verruimen. Heeft iemand een tip waardoor dit misschien makkelijker gaat?

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 15:28

Kan iemand mij helpen? Mijn paard is wel gewoon heel voorwaarts, soms zelfs te. Ze loopt gewoon netjes aan de teugel. Maar gewoon dat verruimen lukt me niet, tuurlijk het licht ook aan hoever mijn paard het kan. Maar nu verruimt ze eigenlijk amper. Geef ik misschien de verkeerde hulp? Van mijn instructrise moet ik zeg maar in de hoek ervoor eerst proberen het achterbeen er meer onder te zijn zodat ik de motor wat meer op gang breng. Na een aantal keer lukt het wel beter, maar dan met wedstrijd in de proef lukt het niet...

Nachtlampje

Re: Verruimen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:33

Mijn paard verruimt ook niet erg in draf, bijna niet. Deels omdat ik niet erg met draf bezig ben (heb een ijsco dus train vooral de tolt) en deels omdat hij gewoon korte pootjes heeft, dan is het een stuk lastiger.
Ik denk: waarom zou hij dat persé moeten? Als een paard daar de bouw niet voor heeft, en je wilt tóch wedstrijden gaan rijden, moet je gaan denken aan een ander paard, dwing hem niet tot iets wat hij niet kán.
Misschien kun je wat soepelheidsoefeningen doen, maar dat moet je ook blijven doen wil je dat je paard zich kan blijven verruimen.
Ik train hem zo nu en dan in soepelheid, maar niet zodat hij zijn draf kan verruimen. Gewoon zodat hij lekker in zijn vel kan zitten.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 15:51

Ze heeft al wel hoger gelopen, en als ik daar dan foto's van zie dan zie je gewoon wel wat ze strekt enzo. Tuurlijk het kan dat ze het gewoon niet zo goed kan, maar ik denk wel dat ze meer kan dan nu. Want nu zie je eigenlijk amper verschil. De buitenbak is vrij zwaar, maar daar gaat de middendraf veel beter dan in de binnenbak, die is heel vlak. Ook heb ik vaak dat we zeg maar een tact fout hebben...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:12

Tactfouten zou je evt kunnen trainen met een rythmbead. Touwtje met belletjes om de hals, en een paard gaat blijkbaar onbewust zo lopen zodat het tingelen van de belletjes gelijkmatig klinkt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:33

Misschien moet je haar aan de voorkant iets meer opsluiten. Je moet niet opeens harder rijden, maar meer vanuit achter. Dus de voorkant moet je opvangen en vanuit daaruit ga je verruimen. Als jij opeens zo hard gaat, raakt je paard ook uit balans. Kijk eens goed naar bijvoorbeeld Anky. Die gaat ook niet opeens harder maar van achter uit. Misschien is het goed als je daar eerst op traint. Bij middendraf gaan heel veel mensen echt onwijs hard, terwijl dat helemaal niet nodig is. Maar het verschilt er qua paard. Bij mijn Z pony moest ik van voor juist opsluiten en dan had ik echt een uitgestrekte draf in hetzelfde tempo maar dan met hele ruime passen en echt een strekactie niet normaal mooi, had altijd een hoog cijfer! Maar het paardje wat ik nu rijd heeft behoefte aan wat ruimte aan de voorkant, anders neemt hij kleine passen aan. En die ruimte zijn wij steeds meer aan het dichtmaken.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 18:04

Oke heel erg bedankt! Ik ga het morgen gelijk proberen. Kijk soms lukt het me wel, maar heb gewoon het gevoel of ze me zeg maar niet helemaal begrijp dat ik echt iets fout doe. Als ik buiten goed oefenen lukt het me op een gegeven moment wel, maar in de proef helemaal niet. Dus ik denk dat ik gewoon iets fout doe, want als ik het paar keer oefen lukt het wel maar dan is het meer een automatisme voor der denk ik;p

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 15:20

Gister heb ik het geoefend, een vriendin van mij was mee dus daar vroeg het aan als ze genoeg verruimde. En dat deed ze! Alleen moet toegeven dat ze ook wel heel heet gister was, maar ze liep wel super. Dus ik weet nu sowieso dat ze het wel kan, maar zoals ik al dacht dat het gewoon puur aan mij ligt. Nu heb ik het teminste wel gevoeld wat ze doet als ze echt goed uitstrekt (Ze strekte namelijk gister (A) ) Dus nu maar hopen dat het nu vaker lukt ;p

Linn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:30

Net voordat je je verruiming in wil rijden net wat dieper en ronder instellen, tevens het tempo een tandje lager.
Dan van achteruit naar voren laten verruimen door de hand te laten volgen.
Dit moet je paard wel zelf aangeven teugels te willen nemen

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:42

Eerst moet het paardje goed voor het been zijn. Rij rustige overgangetjes, met je zit terug naar een hele rustige draf waarbij je wél je been eraan houd want de achterbenen moeten wel de motor blijven! Rij dus goed terug en direct weer voorwaarts(heel rustig en beheerst) en oefen dit een paar keer terug en voorwaarts en houd ten alle tijden de achterhand actief door middel van je been!!!!!(belangrijkste) Hiermee gaat het paardje van achteruit lopen, als dit fijn gaat probeer je een keer rustig vooruit de rijden(niet te lang!!!!!!) en weer terug op je zit. en dit terug rijden beetje afwisselen naar basis tempo en naar een zeer laag tempo. Hiermee komt je paardje op de achterhand en zal ineens de middendraf eruit rollen! Dit kost tijd en zal die zeker niet binnen een week doen. Maar blijf zelf elke keer weer rustig denken. Blijf met lichtrijden in de middendraf gewoon rustig en dichtbij het zadel zodat je hem niet uit balans haalt.

Over dat die het in de zware buitenbak wel beter doet en de fijne binnenbak niet, in die buitenbak moet die veel meer moeite doen om vooruit de komen hierdoor komt automatisch de achterhand wat actiever mee. En dat is nou eenmaal de basis van de middendraf en doet die het dus wel. In de binnenbak loopt de achterhand de voorhand meer achterna, en kan er dus ook geen middendraf worden gereden.
Je intructrice zegt dat je goed de hoek in moet voor je de diagonaal op gaat, hier heeft ze helemaal gelijk in, in die hoek moet die door de scherpe wending ook op de achterhand komen en dus meer met de achterhand gaan doen. En zo weer de basis voor een middendraf.

Veel succes, ik hoop dat je er wat aan hebt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:44

Citaat:
Tactfouten zou je evt kunnen trainen met een rythmbead. Touwtje met belletjes om de hals, en een paard gaat blijkbaar onbewust zo lopen zodat het tingelen van de belletjes gelijkmatig klinkt.

Dit vind ik een hele leuke tip!

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:50

Vanuit Centered Riding heb ik geleerd dat je in de stap kunt verruimen met je "zitknobbels". In de stap "rol" je met je zitknobbels iets van achter naar voor. Als je zelf die beweging langer maakt, verlengt je paard de stappen met het achterbeen. Ik heb het geprobeerd en het werkt voor mijn paard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:52

daar had ik ook nog nooit van gehoord... als het helpt idd leuk, en dan heb je zelf ook nog een extra controle op het ritme

verder TS hoe onlogisch het ook lijkt, je paard moet eerst vlot kunnen "sluiten" en richting verzameling. Dus een actief en dragend achterbeen hebben vooraleer het kan verruimen zonder al te veel te versnellen. Ik gebruik ook de hoeken om ietsiepietsie terug te rijden en mijn paard meer op de achterhand te krijgen en daarna te verruimen, zaaks is niet alleen beenhulpen om vooruit te gaan te geven, je moet dat ook vooraan opvangen, anders versnellen ze alleen maar.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:21

Ik heb niet alles gelezen... Dus misschien dat het antwoord hier al te vinden is... Maar, ik heb van mijn instructrice een hele gemakkelijke truck gekregen die eigenlijk werkt bij alle paarden (je moet enkel wel oefenen tot je het 'door hebt'... :-) In het begin is het de moeite om voor je op een diagonaal gaat voor de middendraf een kleine volte in de hoek vlak ervoor te rijden, om je paard net iets meer oplettend te krijgen en hem te motiveren zijn achterhand er beter onder te brengen! Als je dan uit de volte komt ga je rechtstreeks de diagonaal op, waarbij je het paard eerst rechtstelt tussen twee handen en benen. Dan sluit je je handen voorzichtig, zonder te blokkeren, je duwt met je twee benen, als het ware tegen je handen aan! Je voelt dan dat je paard iets meer zal gaan 'zitten! Zo gauw je dat voelt ontspan je je handen voorzichtig om je paard terug ruimte te geven.

Als je te lang vasthoudt zal het paard niet mooi verruimen, als je te snel loslaat vallen ze vaak in galop, of versnellen ze enkel en verruimen ze niet, dus dan is het kwestie van 'voelen'

Succes!!

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 18:07

Bedankt voor jullie reacties, ik ga morgen jullie tips proberen uit te voeren. Heb morgen ook weer les dus :) Ik laat jullie wel weten hoe het is gegaan. ;p Maar het ligt gewoon puur aan mij, mijn paardje kan het gewoon. Mijn paard heeft hoger gelopen, en heb op haar zeg maar echt leren rijden. Ik kende de basis wel, maar meer dan dat ook niet. Heel veel dingen lukken al heel goed nu (wijken etc), maar dit is gewoon net zo iets waarvan ik de 'knop' nog niet volledig van gevonden heb. Maar ik ga jullie tips dus gebruiken, nogmaals bedankt :)

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:51

Veel hele snelle tempo wisselingen rijden. Heel vaak en heel veel, zo leert je paard zijn achterhand gebruiken. DIt heb ik van 1 instructice gehad bij mijn 1ste les, ik zei mijn paard galoppeerd telkens aan als ik wil verruimen. Einde van de les liep hij uitgestrekte draf zelfs. Ze zei als je paard niet van achter naar voren gereden wordt kan hij niet verruimen van voren.

Succes met oefenen

FlowingHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:29

Soms moeten ze het ff doorkrijgen haha
zou eerst aan de longeerlijn prberen, of los in de bak!
Als dat lukt, ff kijken waar het knopje zit!
Bij mijn (S)tinkertje, is het vooral tegenhouden aan de voorkant, aandrijven aan de achterkant, om de zogenaamde atentheid op te roepen!
En daarna laten gaan, en ondertussen regelmatig aandrijven ;)