Voormalig manegeponietje weer fris krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Voormalig manegeponietje weer fris krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 13:30

Wij hebben sinds 2 maanden een heel lief ruintje van 15 jaar, die zijn hele leven in de beginnerslessen op de manege heeft gelopen. Hij is heel stoicijns en braaf, daarom heb ik hem ook gekocht voor mijn 2 meiden van 7 en 8 als leerpony.
Op de manege werd hij altijd bijgezet van zijn bit naar het zadel met twee touwen zodat hij zijn hoofd niet naar beneden gooide om de teugels uit de handen te rukken van de jonge kindjes (ja, waarom zou hij dat nou doen? :roll: )

Toen wij hem kregen hebben we m eerst aan het halstertje gereden omdat we nog geen hoofdstel hadden, dat ging zo goed dat ik maar meteen een bitloos hoofdstel voor hem kocht zodat hij niet meer de associatie kreeg met geruk in zijn mond aan t bit door de kindjes. Nu gaat hij met mijn dochter 1x per week naar de rijles, met allemaal andere ponietjes, heel pony-en kindvriendelijk, bij een particulier die dat heel goed doet. Mijn dochter vindt het supergezellig met alle andere kinderen op de rijles.
Alleen in die rijles, staat zijn hoofdje meteen op "manege" door de kindjes en andere ponietjes en gaat hij 'uit'. Hij luistert dan niet meer naar de hulpen en doet zijn eigen dingetje. Nooit gemeen hoor, zo is hij niet, maar naar het midden lopen en stil staan, niet te besturen, niet meer vooruit willen aan het been etc. Nou hoort dat voor een gedeelte ook bij een pony om niet te doen wat ie wel moet, maar voor een groot gedeelte is het ook afstomping door de jaren manegelessen. Als we namelijk alleen met hem in ons buitenbakje oefenen, is hij al iets beter aan de hulpen. Als we in t bos rijden (mijn dochter met begeleider aan touw) is hij ook weer beter aan de hulpen, want dan heeft hij het gewoon naar zijn zin. We weten natuurlijk van zijn achtergrond en dat dit misschien iets is wat nooit meer helemaal weggaat, en mijn dochter is natuurlijk ook nog niet gevorderd en laat zich ook een beetje overbluffen door onze kleine poown. Dat is ook voor haar een leerschool en ik denk dat ze er ook wel gaan komen.

Nu vroeg ik me wel af, of er nog andere manieren zijn om hem een beetje van zijn manegetrauma af te helpen. Mijn kindjes moeten het allemaal nog leren dus kunnen hem niet doorrijden op een manier waardoor hij weer wat lol erin krijgt.

We nemen hem trouwens veel naar buiten, ook zonder ruitertje aan het halster op de fiets, dat vindt hij prachtig hij draaft dan heerlijk met zijn oortjes vooruit. Hij heeft dus nog genoeg levenslust daar ligt het niet aan. Ik denk eraan om zoveel mogelijk dingen te doen die hem niet doen denken aan zijn manegeverleden, dus zoiets als vrijheidsdressuur, licht grondwerk. O ja, we gaan m ook nog voor de kar spannen over een paar maanden dat schijnt hij ook heel leuk te vinden.

Maar uiteindelijk is hij er wel gekomen zodat mijn dochters met hem kunnen rijden, dus vandaar mijn vraag voor suggesties hoe hij weer lichter aan de hulpen kan komen.

Lambiekske

Re: Voormalig manegeponietje weer fris krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:35

Als ik dit zo lees bied je 'm genoeg afwisseling :j . Ik denk dat het een kwestie van geduld is en dat het vanzelf goed komt naarmate hij langer bij jullie staat. Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:41

Misschien toch wat meer tijd geven, pony is afgestompt door al die jaren manegewerk, het feit dat hij buitenrijden wel geweldig vind geeft aan er ergens nog een lekker levendig diertje zit, heeft hij ook gezelschap van een andere pony want dat wil ook nog wel eens helpen.
Je dochters zijn nog jong genoeg om het rijden goed te leren dus geef de pony de tijd, desnoods een half jaar alleen maar naar buiten/bos en pas in het najaar weer naar de manege. Je kunt natuurlijk wel naar gelegenheden gaan met een grote buitenbak waar meerdere pony's lopen maar dan de eerste paar keer niets vragen, alleen rondstappen en sturen en dan belonen en weer weg zodat hij door krijgt dat het ook leuk kan zijn.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:49

Ik lees even mee!! Bij onze pony precies hetzelfde. Buiten rijden vind ie heerlijk, met mijn dochter op zijn rug, zonder iemand op zijn rug, voor de kar, vind ie allemaal geweldig en dan heeft ie er ook echt zin in. Als we dan in de bak gaan rijden kun je er weinig mee beginnen. Je merkt dan dat ie er echt niks aan vind.

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:43

Misschien ook ander voer, iets waar hij net iets pittiger van word. Of misschien een iets grotere bijrijder die hem af en toe eens lekker aan het werk zet, ik zie het bij die van mezelf die heeft zijn pensioen bij mij vanuit de manege, maar die is nu na 5 maanden rust ook liever lui dan moe, als ik 5 rondjes met hem ren dan ligt hij al 5 minuten te na-rollen van de inspanning :P Dan kijkt hij me aan met vragende ogen of ik gek geworden ben..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:10

Liefde, goed voer, tijd, veel weidegang en korte ontspannende buitenritjes.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:16

Ik denk dat het vooral een kwestie van geduld én acceptatie is.
Misschien zou je kunnen proberen om met de pony te gaan 'spelen' in de manege, balkjes lopen, spelletjes doen (estafette, slalom tikkertje, etc.). Ook goed voor je dochters, om vertrouwen en ervaring op te doen.
Je krijgt het er vast niet helemaal uit. Door z'n achtergrond, maar misschien ook karakter...
Maar een brave pony is heel wat waard!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:19

Geef m iig de tijd, bij mijn poown duurde t bijna n jaar voordat ze zich open stelde! Ik denk dat t voorde pony goed is als je n leuke instructrice aan huis zoekt!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:35

Bach remedies kunnen helpen.
Bij mijn pony's hebben verschillende dingen geholpen. De een knapte op van werk, de ander leefde op van een osteopaat en weer een ander had tijd nodig, heel veel tijd, maar achter elk masker schuilt iets moois.

Wat bij die paarden vaak helpt is ze dingen te vragen en met elk antwoord tevreden zijn. Zo kom ik smorgens aan en vraag ik hoe het gaat die dag (krijg geen antwoord maar je intensie is heel anders als dat je 3x over zijn hoofd aait en door gaat naar de volgende, juist die onverdeelde aandacht en interesse hebben ze nodig), dan ga ik me werk doen en soms staan ze in de weg en dan zeg ik niet dat ze weg moeten wezen maar dat ik daar graag zou willen vegen waar ze staan en of dat mag/kan. Ze gaan dan vaak meedenken, zo zie ik de veulens al kijken als ik met de bezem aankom en tillen ze een voor een de beentjes op. Ook zoek ik het lekkerste kriebel plekje, daar kun je heel goed vriendjes mee worden.
En vooral probeer ik voor deze paarden zo min mogelijk in te vullen dus zeg niet jij bent een in jezelf gekeerd super braaf paardje maar hou het bij wie ben jij.
Zo ook hoe voel je je vandaag (en niet je hebt zeker een rotdag). Juist doordat je dan opener bent zijn er voor het dier meer mogelijkheden om iets van zichzelf te laten zien.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:41

Zoals vele zeggen geduld, ik heb mijn paard inmiddels 9 jaar en heeft zo'n 3 jaartjes in de lessen gelopen. (in verhouding met jullie pony dus weinig) en nog na al die jaren heeft hij nog trekjes van de lessen als ik met heel veel mensen rij. Voorbeelden met zijn allen in galop is die niet te houden, twee balken op de grond en dan zoveel/ weinig mogelijk passen ertussen ben ik hem altijd kwijt. Ben bang dat helemaal eruit krijgen niet haalbaar is, lekker mee blijven oefenen alleen in de bak, buiten etc zodat je dochters een team met hem vormen dan gaat het vast al beter!! Wel super wat jullie allemaal met hem doen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:19

Ik heb er een andere kijk op.
Naar mijn idé ben je verkeerd bezig en geef je het paardje te veel kans om zijn eigen zin te doen, dit kan alleen maar eindigen met een onbestuurbaar en totaal respectloos paard.
Bitloos is zeker niet verkeerd , maar op deze manier is het vragen om moeilijkheden.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:31

Mijn bijrijdpony heeft als lespony voor gehandicapten gediend en in het begin ging in de bak altijd het standje robot aan.
Verder was het galop-knopje kwijt en zodra je van de hoefslag afweek ging ze automatisch stilstaan. Uiteindelijk is dit er met veel geduld, liefde en vooral veel belonen toch uitgegaan.
Ze kijkt in de bak ook veel helderder uit haar ogen en is echt weer een paard geworden.

Ik denk dus dat je vooral geduld moet hebben en dat het dan allemaal wel goed komt.
Wel even streng zijn om toch even te laten doen wat jij wil, even over dat punt heenkomen, maar dan wel heel goed en heel veel belonen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:39

2 maanden is nog heel kort, en zo te horen gaat het heel goed! Sommige dingen zal jullie pony niet vergeten en misschien wel nooit, maar zolang je hem goed behandeld kun je er veel plezier aan beleven.

Ik zou de lessen in 'manegevorm' voorlopig nog maar proberen te ontwijken? is dat mogelijk? dat je thuis in de bak leskrijgt of op een plek waar hij geen last van zijn trauma heeft?

hoe reageert hij als er andere ponys in de buitenbak thuis komen? als dat goed gaat kun je misschien thuis lessen organiseren, dat hoeft met meerdere ruiters/ponys niet eens zo duur te zijn.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:04

aeolusnr1 schreef:
Ik heb er een andere kijk op.
Naar mijn idé ben je verkeerd bezig en geef je het paardje te veel kans om zijn eigen zin te doen, dit kan alleen maar eindigen met een onbestuurbaar en totaal respectloos paard.
Bitloos is zeker niet verkeerd , maar op deze manier is het vragen om moeilijkheden.

Misschien dan een idee om jou idee hoe het volgens jou dan beter kan hier ook te plaatsen?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 08:41

Leuk om te lezen dat er ook ponietjes zijn die met liefde en geduld weer wat opener zijn geworden. Misschien heb ik het niet duidelijk geschreven, maar de rijles 1x per week vindt plaats in een buitenbak in het bos, met allemaal niet-manege ponietjes. Alleen lijkt dat voor onze kleine man dus t meest op de manege in zijn nieuwe wereld, hoewel het al wel lekker buiten is (hij liep altijd in een binnenbak).
Ik ga een kennis van mij vragen ook nog een half uurtje per week priveles te komen geven, zodat mijn dochter ook iets gerichter kan doorzetten met vragen aan de poown en ze daar ietsje zekerder in wordt, want dat speelt natuurlijk ook mee. Verder ben ik van mening dat het zeker tijd gaat kosten en geduld, ik vroeg me alleen af of er nog manieren waren die ik over het hoofd had gezien en waar ik nu al mee zou kunnen beginnen.

@aelousnr1, misschien ben jij van mening dat een pony met een bitloos hoofdstel kan doen waar hij zin in heeft maar dat is absoluut niet waar hoor. En hij wordt even consequent behandeld als de andere paarden, dus hij mag niet grazen onder het zadel, hij krijgt gewoon een consequente behandeling en we geven niks toe omdat ie 'zielig' zou zijn. Als ik mijn dochtertje les geef ben ik ook gewoon duidelijk naar hem als ie moet draven moet ie ook draven etc.

Het is vooral een mentale kwestie bij de pony en ik was benieuwd naar andermans ervaringen hiermee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:29

Misschien een tijdje alleen privéles voor je dochters? Leren ze meer van en dan heeft hij niet elke keer dat hij op 'uit' gaat als ze les hebben. Kun je daar in de tussentijd aan werken.

Misschien dat omgekeerde psychologie een idee is? Nee paard, jij MAG niet eens bewegen. Wij gaan hier lekker in het midden stilstaan, een heel uur lang. Denk dat hij dat na een paar keer toch wel gezien heeft en zelf zal willen gaan lopen, dan lekker kort rijden en stoppen.

Ik weet niet of dat een mogelijkheid is, dat jullie gewoon even ergens in de bak stil mogen staan gedurende een les? Of misschien hebben die mensen daar er wel een oplossing voor?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:44

Fransje_70 schreef:
Leuk om te lezen dat er ook ponietjes zijn die met liefde en geduld weer wat opener zijn geworden. Misschien heb ik het niet duidelijk geschreven, maar de rijles 1x per week vindt plaats in een buitenbak in het bos, met allemaal niet-manege ponietjes. Alleen lijkt dat voor onze kleine man dus t meest op de manege in zijn nieuwe wereld, hoewel het al wel lekker buiten is (hij liep altijd in een binnenbak).
Ik ga een kennis van mij vragen ook nog een half uurtje per week priveles te komen geven, zodat mijn dochter ook iets gerichter kan doorzetten met vragen aan de poown en ze daar ietsje zekerder in wordt, want dat speelt natuurlijk ook mee. Verder ben ik van mening dat het zeker tijd gaat kosten en geduld, ik vroeg me alleen af of er nog manieren waren die ik over het hoofd had gezien en waar ik nu al mee zou kunnen beginnen.

Super dat dat kan, dat zou ik zeker doen. En verder gewoon rustig aan, ik snap dat als je 2 kinderen er lekker op gaan rijden dat in het begin niet vaak genoeg kan zijn. Maar geef de pony ook de tijd om te wennen aan de nieuwe omgeving/kudde/mensen etc. Als ze merken dat ze niet meer elke dag moeten scheelt dat ook vaak al een hoop.

Vooral veel geduld lijkt mij een goed advies. Doorduwen heeft de pony misschien al teveel gehad in zijn leven dus dat zou ik zeker niet doen. Ik vind dat stilstaan niet eens een slecht idee. Als die pony het te vervelend vind, laat hem zijn gang dan maar gaan. Ook al staat hij dan een uur stil, laat maar gaan. Ik zou hem echter niet dwingen om stil te gaan staan.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:24

@Zidore, interessant, een omgekeerde psychologie, om de druk eraf te halen en hem zijn gang te laten gaan. Ik denk wel dat het gecombineerd moet worden met een aantal keer iets vragen wat hij dan wel moet doen, anders associeert ie op een gegeven moment ruitertje alleen nog maar met eigen dingen doen, en om dat weer af te gaan leren..... Dus bijv. 5 min rondje stappen en sturen waarheen ruiter wil, en dan 5 minuten scharrelen. Dan weer 5 minuten iets gerichts doen en dan weer 5 minuten scharrelen (of stilstaan of kijken of waar hij maar zin in heeft). En dan langzamerhand het lummelblokje verkleinen. Of een lummelblokje als beloning op het eind. Hard rennen zit niet in zijn systeem, wel veel staan en kijken. Nou we gaan het eens uitproberen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:39

ik zou dit niet zomaar uit gaan proberen eerlijk gezegd. kun je dit niet met je instructeur/trice bespreken?? Ik zou iig rustig aan doen wat ik al aangaf, jullie hebben de pony nog maar pas en het kan echt wel een flinke tijd duren voordat ze goed gewend zijn, sommige 'streken' zullen ze misschien nooit afleren. Voor hetzelfde geld is het uittesten van hem en moet je het juist wel aanpakken?? Ik kan het zo iig niet beoordelen, dus zou er zelf iemand bij halen. Sowieso is het moeilijk om hier vanaf de computer te zien hoe hij het doet ;)

ps ik vind het bitloos en fietsen trouwens super hoor!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:12

Ik denk dat je met veel geduld er wel komt. Is het niet mogelijk om eerst met 1 a 2 ponytjes erbij te rijden en dit vervolgens op te bouwen tot de hoeveelheid die nu in de les loopt? Ik weet niet hoeveel het er op dit moment zijn. Dan kan de pony misschien meer wennen en heeft hij niet meteen het manege idee tussen z'n oren?