Paard stopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

3uitenbeen

Paard stopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 10:55

Ik ben bezig met het inrijden van een paardje, aan de longeerlijn gaat stappen-draven prima en ook wanneer je haar losmaakt en er staat iemand in de bak dan gaat alles goed. Ze reageert braaf op de hulpen en maakt de overgangen goed.
Maar..... zodra ik alleen in de bak ben met haar vertikt ze het om 1 voet te verzetten, ze sluit zich af en beweegt niks meer.
Haar hoofd helemaal naar links of rechts draaien zodat ze uit evenwicht raakt en een stap moet zetten; helpt niet
Stemcommando's; helpen niet
Zweep; helpt niet

Zodra er iemand in de bak stapt loopt ze wel, dit hoeft overigens niet met een zweep te zijn oid.
Wie heeft DE tip?

Cassidy

Re: Paard stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:58

Ik zou niet slaan met zweep, ik zou laten schrikken met carrotstick en een stukje plastic eraan...

maartjehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:05

Ik zou het paard niet laten schrikken, het moet uitzichzelf lopen. Want dit is in mijn ogen protest gedrag.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 17:52

Ik zou dan zeker in het begin zorgen dat er iemand in de bak is, het dier heeft nog niet zoveel vertrouwen en balans dat ze zomaar loopt als jij op de rug zit,hoe gaat het b.v als je met dubbelen lijnen in menpositie loopt?
Miss dat eens proberen zodat je haar kan overtuigen dat het echt niet eng is als er niemand voor haar loopt.
Zou zeker niet met de zweep o.i.d laten schrikken, dat jij op de rug zit is blijkbaar al schrik genoeg en daardoor bevriest ze in principe en blijft staan , wees daar eigenlijk blij mee, want voor het zelfde geld slaat ze op de vlucht,steigeren of gaat liggen, het is een natuurlijke reactie voor haar om helemaal stokstijf te blijven staan, ze kan op dat moment niets anders, dus hulp van een persoon is op dat moment voor haar nodig om haar vertrouwen te geven.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:16

Je kan proberen om haar opzij te zetten, gewoon een soort pirouette maken, hierdoor gaat ze hopelijk wel lopen, en als ze dan loopt het rondje steeds groter maken tot ze gewoon loopt.
Succes!

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:51

Is dit alleen aan de longeerlijn? Of loopt ze ook niet gewoon aan een halstertouw bijvoorbeeld met je mee wanneer je alleen met haar in de bak bent? Als ze ook dan niet met je mee loopt, zou ik eerst beginnen met wat simpele oefeningen qua volgen enzo.. zodat ze meer vertrouwen in je opbouwt..

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 10:35

Ze doet het alleen wanneer de los van de longeerlijn gaat en de longeur aan de kant gaat staan.
Gister weer geoefend, met stemverheffing (hup, kst en door!!) ging het eigenlijk aardig, als ze eenmaal loopt is er niets aan de hand en kun je ook overgangen maken. Maar dan moet je wel eerst weg zien te komen.......

Aan het halster loopt ze prima mee, aan de longeerlijn is het prima er rijden tractoren bij haar in de bak, de was wordt opgehangen tijdens het longeren, wat dat betreft is ze echt bom-proof. Ze schrikt werkelijk nergens van, het is een kruising van Bels x KWPN echt koel in het hoofd.
We blijven oefenen, eerst met hulp aan de lijn dan los.

Maar tips zijn nog steeds welkom!

avion5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:12

Ik zou ook proberen om de as te laten draaien en goed je been erbij. Proberen de circel groter te maken en dan vooruit stappen....goed met je been en teugels niet te strak....is lastig natuurlijk, succes!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 11:42

Oh ja, vergeten te melden; wanneer ik haar hoofd opzij laat draaien om haar zo uit evenwicht te brengen zodat ze wel een stap moeten doen, dan komt ze rustig tot mijn been en raakt niet uit evenwicht, op het been verstijft ze helemaal.
Lastig hoor, paard rijden.....

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:49

iemand er bij in de buurt laten lopen, zelf met paard proberen weg te rijden bij die persoon, zo steeds meer op zichzelf laten lopen, (is net als een klein kind in een grote ruimte zetten, die durf ook niets en gaat in een hoekje zitten).
zo kijg je paard meer zelfvertrauwen en word sterker in het durven bewegen.
begelijder steeds meer naar de kant lopen of op zijn hurken langs de kant zitten, een spelletje van maken.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 11:55

Ik heb er niet heel veel verstand van.
Maar kan het niet zijn dat je paard bang is? Dat hij daarom alleen wil lopen als er iemand in de bak is? Misschien vindt hij het alleen in de bak te eng om te gaan lopen.

Misschien is het een optie om eerste te rijden met iemand in de bak en dat na een tijdje die persoon uit de bak gaat.

En hoe gaat het met een ander paard erbij in de bak?

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:51

Raar, ik denk dat ze alle dingen alleen maar begrijpt en snapt als er iemand naast staat.
Probeer alles af te bouwen, eerst aan de longe/of gewoon iemand in het midden die 'helpt'. Daarna iemand die gewoon staat zegmaar, dan iemand die in de hoek staat, dan aan de zijkant van de bak en daarna steeds verder weg.

Probeer wel zelf heel duidelijk de hulpen te geven, met stem, zit en lichaamsdelen!
Suc6

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 07:51

rosy1326 schreef:
Raar, ik denk dat ze alle dingen alleen maar begrijpt en snapt als er iemand naast staat.
Probeer alles af te bouwen, eerst aan de longe/of gewoon iemand in het midden die 'helpt'. Daarna iemand die gewoon staat zegmaar, dan iemand die in de hoek staat, dan aan de zijkant van de bak en daarna steeds verder weg.

Probeer wel zelf heel duidelijk de hulpen te geven, met stem, zit en lichaamsdelen!
Suc6

zoiets had ik al gezecht eigenlijk, misschien niet begrijpelijk, maar jonge paarden doen dat bijna altijd, dus zoeken ze steun bij iemand die in de buurt is, soort vertrauwen dat het niet eng en gevaarlijk is, er zijn ook paarden die rennen achter een persoon aan als die weg loopt.