paard hangt erg op teugels, ander bitje proberen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mang

paard hangt erg op teugels, ander bitje proberen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 19:24

Oke voor dit een reltopic word, Ik ben absoluut niet van plan er een streng bit in te gaan gooien, ik wil alleen advies.

Mijn merrie die gaat nogal op mijn teugels hangen, vooral in draf, maar in stap doet ze het ook.
Ik rijd haar nu op een enkelgebroken bustrensje. Volgens de vorige eigenaar is ze op dubbelgebroken niet te rijden, dus die valt af.
Is er misschien een (vriendelijk!!) bit dat het hangen kan verminderen ?
Ik rijd haar al heel voorwaarts en probeer mijn been eraan te houden als ze gaat hangen, maar echt veel helpt het niet...

Jenny_S

Re: paard hangt erg op teugels, ander bitje proberen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:39

ehm voorwaarts rijden/ been erbij??? goedkoper dan een nieuwe bit ;)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 19:48

waarom moet het toch altijd gelijk zo aanvallend op bokt, ik vraag alleen om advies, dat hoeft niet op zo'n manier gebracht te worden...

Ik rijd haar al zo voorwaarts als ik kan en houd mijn been eraan, maar ze blijft hangen. Als ik mijn been er nog meer aan hou komt ze omhoog en daarna gaat ze gelijk weer hangen...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:50

Ik weet niet of bitten vervangen hier een oplossing kan bieden.
Denk eerder rijtechnisch. Teugels losgooien werkt bij de ene wel maar bij de andere averechts.

Wat denkt je instructrice?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:53

voorwaarts rijden is niet snel rijden, hoop dat je daar duidelijk het verschil in weet.
volgens de vorige eigenaar is ze op dubbel gebroken niet te rijden, wat doet ze dan?
persoonlijk kies ik altijd voor dubbel gebroken watertrens.
het hangen in je hand kan een kwestie zijn van te hard rijden, te weinig kracht, niet in balans, niet op eigen benen, aangeleerd gedrag.
het is dus moeilijk te zeggen wat de precieze reden is bij jouw paard, zonder foto's of filmpje.
ik zou eens proberen om het tempo juist wat omlaag te brengen zodat ze beter over 4 benen gaat lopen.
daarnaast veel schakelen zodat ze wel blijft reageren op je been.
en dan als laatste, naar mijn mening is een paard zo sterk/hangerig als je zelf toestaat.
oftewel, niet zelf terug gaan trekken/hangen, maar het tempo omlaag en teugels langer laten worden(uit je hand laten kauwen, wel verbinding houden!), zodat ze het meer naar beneden op gaat zoeken en de kans niet krijgt om te hangen.

teugels losgooien is nooit een oplossing, je moet je paard wel de kans geven verbinding te zoeken.
zodra je je teugels los gooit wanneer ze gaat hangen, klappert het bit en heeft het paard de bevestiging gekregen beter te blijven hangen dan los te laten.
Laatst bijgewerkt door different1 op 12-03-11 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Fixie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:53

Hallootjes....

Ik had het zelfde probleem als jou...mijn paard zoekt ook steeds steun op de teugels en daagt mij steeds uit....maar ik heb sinds kort het knopje gevonden en dat is echt voorwaarts rijden en op eigen benen laten lopen...hij/zij moet zijn/haar hoofd zelf dragen en jij mag dan niet als "5e been" functioneren steeds als ze gaat hangen een ophouding geven "van hallo hoofdje zelf dragen" en heel veel tempo wisselingen en schijnovergangen rijden dit laatste heeft mij erg geholpen....

Ik hoop dat je er wat aan heb...

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Fixie27 op 12-03-11 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:54

Rij eens flink veel tempowisselingen en schijnovergangen en dan liefst op de binnenhoefslag. Verder ipv altijd maar die voltes veel rechthoeken en vierkantjes. Dus eigenlijk slangevoltes maar dan met rechte hoeken.
En dan ook heel consequent zijn. Zodra je voelt dat je paard op je hand wil gaan hangen rij je een tempowisseling of draai je af. Want ik vrees dat een ander bit je niet gaat helpen. Ik weet niet hoe oud je paard is maar het kan heel goed een balansprobleem zijn en met bovenstaande oefeningen ben je al een eind op weg.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:57

Het kan inderdaad zijn dat een enkelgebroken bit een paard pijn in de mond doet. Sommige paarden kunnen er gewoon niet tegen. Die van mij is er bv niet mee te rijden, terwijl dubbel gebroken geen probleem is.
Weet je waarom dit paard niet te rijden is op een dubbelgebroken bit?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:00

mang schreef:
waarom moet het toch altijd gelijk zo aanvallend op bokt, ik vraag alleen om advies, dat hoeft niet op zo'n manier gebracht te worden...

Ik rijd haar al zo voorwaarts als ik kan en houd mijn been eraan, maar ze blijft hangen. Als ik mijn been er nog meer aan hou komt ze omhoog en daarna gaat ze gelijk weer hangen...

nou doe maar relaxed hoor, bedoelde het goed

maar blijft toch echt rijtechnisch probleem
heb namelijk hetzelfde en alleen op te lossen met voorwaarts been erbij
en zoals die andere zegt teugels een keertje een paar ronde los dan hebben ze niks om aan te hangen

voortaan er dan bij zetten wat je allemaal geprobeerd hebt ;)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:24

oh lees nu onderaan dat je dat al doet, mijn excuses
maar denk toch dat je niet moet opgeven en haar voorzijn bij het hangen

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 21:37

bedankt voor alle tips! ik ga er zeker wat mee doen!
Ze is trouwens 8 :)
Ik zal eens flink aan de slag gaan met tempowisselingen, vierkanten en binnenhoefslag!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:52

Komt dat zwaar op het bit zijn in combinatie met slecht af willen buigen, aan de teugel willen gaan, is het handig eerst eens het gebit na te laten kijken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:56

Paard wat ik rijd hangt ook enorm op een enkel gebroken bit, niet op dubbel.
Gebit was in orde, ook qua nageeflijkheid en rijtechnisch, maar het hangen bleef.
Door er maar alvast op te gaan hangen kan het immers nooit onverwachts zeer doen.
Ik zou nog eens wat anders proberen.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 12-03-11 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:57

mijn paard deed dit vorige week ook en maandag tandarts gehad en ze loopt weer top zal echt het gebit eens na laten kijken wie weet zitten er vlinke haken dan kan een paard ook vlink gaan hangen enz doordat dit pijn doet.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 23:11

de tandarts is ergens in september geweest, toen werd er gezegt dat ze weer gerust een jaartje vooruit kon. Maar dan zal ik mn moeder is lief aankijken of ze de tandarts nog eens wil laten komen. :)

wat ze precies op een dubbelgebroken doet weet ik niet, maar de vorige eigenaar zegt dat ze alles deed wat niet de bedoeling was...

ze komt wel makkelijk naar beneden, maar loopt niet perfect nageeflijk. Altijd met het neusje er een beetje te veel uit, maar wel ontspannen.
Stelling geeft ze op rechts vrij makkelijk, op links heeft ze er moeite mee en wil ze nog wel eens kantelen.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:13

Ik reed ook zo'n merrie, we zijn dan overgeschakeld van een dubbelgebroken trens naar een enkelgebroken trens en HUP foetsjie! weg was het probleem

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:24

Je kunt altijd even wat andere bitjes gebruiken, wie weet loopt je paard ineens een stuk beter op een ander bit. Misschien dat je wat bitjes kan lenen van anderen?

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:16

euhm, misschien gewoon proberen, met (evt. niet)hetzelfd bit te blijven rijden, maar gewoon oefenen met niet zo hangen.
gewoon veel vragen, kneden in de teugels, etc.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:54

Mijn pony ging altijd hangen in galop. Toen heeft er eens een ervaren Z-ruiter opgezeten en die zei ook: actief rijden (en dat betekent niet snel, maar dat betekent goed aan het been) en een nieuw bit omdat paarden blijkbaar sterker worden naargelang ze ouder worden (wist ik niet eens ;p) Ik gebruikte eerst een dubbelgebroken en nu dus een enkelgebroken en dat gaat prima :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:56

Ik moest mijn paard laten schrikken door de teugels los te laten, het hielp heel snel.

Linn_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:57

Inderdaad actief aan het been houden. Been = reactie en niet been been been = dan pas reactie.
Als de activiteit voor het been aanwezig is dan kan je ze ook makkelijker van de hand afrijden.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:28

di_angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:34

dat laten schrikken als een paard aan de teugel hangt doen ze hier ook. hier liep een friese hengst altijd met zijn neus tot aan de grond, zo erg trok hij aan het bit. 1 keer de teugels los gelaten zodat hij met zijn neus in het bakzand eindigde, hijheeft het nooit meer gedaan

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:29

bedankt voor de tips :)
mijn paard is ontzettend goed aan het been, zo goed zie ik zie niet zo vaak...

Ik heb gister en eergister weer gereden. Veel op de binnenhoefslag en een ophouding en kuit zodra ze ging hangen. Het ging echt al een stuk beter!

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 19:59

Veel voorwaarts rijden en veel afwisseling :) Dan hoef je geen nieuw bit :)dan hebben ze geen tijd om te gaan hangen ;)