Goed dat jullie er zo mee bezig zijn 
Ik denk dat ieder paard wel gebaat is bij rechrichten, daarom probeer ik er ook bij elk paard dat ik rijd mee bezig te zijn. Hier een voorbeeld:
Ik rijd zelf vrij regelmatig op een paard dat scheef is, ze pakt het bit aan de linkerkant vast en heeft moeite om naar links te buigen. Als ik haar rijd dan probeer ik links los te laten zodat zij hetzelfde doet en zich gemakkelijker naar links laat buigen, dan ben ik dus bezig met de lengtebuiging. Ik wil dat ze naar beide kanten goed kan buigen, dat ze in haar hele lijf soepel is en dus niet in 1 deel soepel en in 1 deel stijf. Soms zit haar rug ook vast of drukt ze haar rug weg, voorwaarts-neerwaarts rijden doe ik dan ook met haar zodat ze losser wordt in haar rug. Verder vind ik het lastig om te beschrijven wat ik precies allemaal doe, vaak is het ook een kwestie van gevoel en daarnaar handelen.
Natuurlijk is het ook belangrijk dat ik zelf recht zit e.d. Dus ik werk niet alleen aan hoe het paard zich beweegt, maar ook aan mijn eigen houding en rijvaardigheid. (Ik werk ook aan mijn eigen houding naast het paard, maar daar zal ik verder niet op in gaan aangezien het hier gaat over rechtrichten onder het zadel
)
Deze website is trouwens ook erg handig, daar staan de stappen en oefeningen van rechtrichten op: http://www.paardenbegrijpen.nl/