Conditie in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Conditie in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 11:44

Hoi,

Ik heb een 4 jarige fries, die nu ruim een jaar onder het zadel is. Stap en draf gaan steeds beter en ook steeds nageeflijker, maar de galop blijft moeilijk. Ik heb hierbij ook het gevoel dat er weinig vooruitgang inzit. Natuurlijk heb ik wel les en we pakken iedere keer de galop een rondje mee, maar het gaat eigenlijk altijd hetzelfde.

De situatie: ik geef de hulpen voor galop in een hoek, en ze springt 9 van de 10 keer netjes aan, in de goede galop. Wel komt meteen haar hoofd omhoog, maar niet tegen de hand. 1 lange zijde gaat nog goed, daarna begint ze terug te vallen en moet ik gaan drijven om haar in galop te houden. Dit lukt opzich wel, maar wil ik 1 rondje in galop (dus nog niet eens een volte), dan moet ik aan het eind bij iedere pas drijven, en ook steeds harder. Na een jaar onder het zadel lijkt me dat ze toch wel genoeg conditie moet hebben om 1 rondje te galoperen, bovendien galopeert ze ook in de wei. Wat is nou het beste om te doen?

Ik rijd btw zonder sporen én zonder zweep.

Groetjes

MaaikeMo

Re: Conditie in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:47

Beste om te doen is galloperen.. Gewoon oefenen en blijven doen :)

Je zegt al dat je in de les 1 rondje erbij pakt, probeer er is wat meer tijd aan te besteden dan een rondje, zonder oefenen wordt het ook niet beter..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 11:50

MaaikeMo schreef:

Je zegt al dat je in de les 1 rondje erbij pakt, probeer er is wat meer tijd aan te besteden dan een rondje, zonder oefenen wordt het ook niet beter..

Iedere keer dat ik rij (les of niet) laat ik haar 1 heel rondje linksom en 1 heel rondje rechtom galoperen, maar daarna voelt ze aan alsof ze helemaal op is, terwijl ze dan nauwelijks zweet en hijgt. Na een paar minuten is ze wel weer ´opgeladen´ en gaat het wel weer. Maar zou het dan dus kunnen helpen om gewoon méér te galoperen? En dan steeds kleine stukjes en weer terugnemen, of gewoon doordrijven en ook voltes e.d. gaan rijden?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:51

Korte stukjes galopperen. Beter 10x een half rondje dan 1x 6 rondjes waarbij je je kapot moet drijven. Zorg wel dat jij zelf elke keer bepaalt wanneer ze terug mag naar draf, dus net voordat je voelt dat je meer moet gaan doen. Probeer dit steeds langer vol te houden. Als je teveel moet werken betekent dat dat ze niet goed aan je been is (misschien tot een zweepje erbij?)
Een normaal gezond paard heeft echt van nature genoeg conditie om een paar minuten te galopperen, misschien eens naar het bos?

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:53

Is het niet zo dat ze weet dat ze na een rondje weer mag draven? Misschien is ze gewoon al bewust bezig af te remmen zodat ze makkelijk de overgang naar draf kan maken. Ik zou iedere keer ergens anders terug gaan naar draf, dan weer een 1,5 rondje, dan weer 2 rondjes en dan weer na een rondje. Een beetje afwisselen dus!

Succes

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:56

demo_love schreef:
MaaikeMo schreef:

Iedere keer dat ik rij (les of niet) laat ik haar 1 heel rondje linksom en 1 heel rondje rechtom galoperen, maar daarna voelt ze aan alsof ze helemaal op is, terwijl ze dan nauwelijks zweet en hijgt. Na een paar minuten is ze wel weer ´opgeladen´ en gaat het wel weer. Maar zou het dan dus kunnen helpen om gewoon méér te galoperen? En dan steeds kleine stukjes en weer terugnemen, of gewoon doordrijven en ook voltes e.d. gaan rijden?

Dat is een beetje aanvoelen wat voor het paard het beste werkt.
Wel is het belangrijk dat ze wel aan je hulp blijft, dus als jij been geeft is het vooruit..
Dus jij bepaalt wanneer ze aanspringt, en wanneer ze terug komt.
Ik zou beginnen met wat kortere stukjes om bezig te gaan met je hulpen, dat die beter bevestigd worden.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:59

Volgens mij is ze gewoon lui, ik zou dr een keer flink aanpakken, doe bv eens een klein spoortje aan.
bij mijn paard heeft het geholpen..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 12:01

Nordan schreef:
Volgens mij is ze gewoon lui, ik zou dr een keer flink aanpakken, doe bv eens een klein spoortje aan.
bij mijn paard heeft het geholpen..

Spoortjes komen er zéker niet om, die zijn voor verfijning, niet om een paard naar voren te rijden.
En zweepje, ik neem hem wel mee maar ik zwiep er alleen mee zonder haar te raken. Ze gaat namelijk in de staak als ik hem gebruik.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 12:02

We gaan volgende maand waarschijnlijk weer het bos in. Dat vindt ze altijd heel spannend, maar ook heel leuk. En idd, dan kan ze wel gewoon minutenlang galoperen...

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:03

Kun je niet buiten rijden? Paarden vinden het in het begin gewoon erg moeilijk om bochten te galopperen. Buiten kun je rechte stukken rijden en dan kun je beter aan de galop en balans werken. En als dat beter gaat, kun je in de bak weer een beetje aan de bochten werken in die galop.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:08

Kukkie schreef:
Kun je niet buiten rijden? Paarden vinden het in het begin gewoon erg moeilijk om bochten te galopperen. Buiten kun je rechte stukken rijden en dan kun je beter aan de galop en balans werken. En als dat beter gaat, kun je in de bak weer een beetje aan de bochten werken in die galop.

Dit wilde ik ook net typen idd.

Verder nog een tip: wacht niet te lang met galopperen als je in de bak aan het trainen bent. Doe dit aan het begin van je training, nadat je wel losgereden hebt natuurlijk. Maar wacht niet tot het einde van de training met galopperen.
En wees het moment van terugvallen voor, door zelf dan al teruggenomen te hebben en het even later opnieuw te doen. Anders raken jullie in een patroon van tegen heug en meug galopperen.
Ik heb zelf veel ervaring met Friezen en kom dit wel vaker tegen.
Als je dit doet in combinatie met buiten de galopvaardigheid opbouwen, dan komt het wel.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:08

Mijn fries had hetzelfde probleem heel lang. Ik dacht ook dat het niet goed zou komen. Het advies wat ik heb gekregen wat veel aanspringen, paar passen galop, weer terug naar draf. Dan weer wat anders doen, en dan weer paar pasjes galop. Door het aanspringen maak je de achterhand sterker waardoor het steeds beter zal gaan. De focus moetje dus op het aanspringen leggen ipv de tijd die je galoppeert! Want het aanspringmoment maakt ze sterker en niet de duur van de galop.
Probeer wel het aantal galoppassen te varieëren, dan weer 4 dan weer 6 enz. Dat ze het niet kan gaan voorspellen.
Galop is voor friese paarden erg lastig. Het kost hen veel energie, meer dan een ander paard. Vooral in de bak, waar het door de hoeken erg op haar evenwicht aankomt, kost het meer kracht dan gewoon rechtuit en uitgestrekt in het weiland. En dan zit er ook nog een iemand op te wiebelen.
Het lijkt mij dus zeer zeker geen ongehoorzaamheid! Maar gewoon een onvermogen wat kracht en evenwicht betreft.
Bij mijn paard heeft het dus ook echt lang geduurd. (2 jaar) voordat hij een beetje knap kon galoperen. Hij ging te hard en klapte er uit zodra het wat rustiger moest, of ook uit het snelle tempo viel hij er uit.
Inmiddels galoppeert hij prima, goed gedragen op de achterhand.
Geduld en sterker maken en geef het de tijd, is mijn advies.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:10

Uit jouw verhaal klinkt ze als een erg slim beestje (in de staak van de zweep := ) en jij als een iets te aardig baasje (oh nee, geen sporen! :n )

Je moet haar leren dat jouw beenhulp voorwaarts betekent en daar zal je helaas toch even iets consequenter en steviger door moeten pakken. Tis even vervelend maar uiteindelijk heb je er een fijner paard aan lijkt mij.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 12:12

bedankt voor die laatste 3 reacties, daar kan ik echt wat mee! :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 12:14

piezze schreef:
Uit jouw verhaal klinkt ze als een erg slim beestje (in de staak van de zweep := ) en jij als een iets te aardig baasje (oh nee, geen sporen! :n )

Je moet haar leren dat jouw beenhulp voorwaarts betekent en daar zal je helaas toch even iets consequenter en steviger door moeten pakken. Tis even vervelend maar uiteindelijk heb je er een fijner paard aan lijkt mij.

In stap en draf is ze wel goed aan de hulpen en aanspringen in galop gaat ook goed, het is puur het erin houden. En dat is volgens mij omdat ze het moeilijk vindt (balans/kracht?)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:18

demo_love schreef:
piezze schreef:

In stap en draf is ze wel goed aan de hulpen en aanspringen in galop gaat ook goed, het is puur het erin houden. En dat is volgens mij omdat ze het moeilijk vindt (balans/kracht?)

Dat weet ik wel zeker. Als ze in stap en draf goed aan het been is, kan het niet zo zijn dat ze dat in galop dan ineens niet is! Dus is het een ander probleem.
Sporen zijn inderdaad in principe niet bedoeld voor een voorwaarste hulp. Zeker bij het aanleren, zou ik niet een spoor als uitvlucht kiezen maar haar eerst attent maken voor het been. Anders als je later de sporen nodig hebt voor de verfijning, denk zij: Heee nu moet ik harder! Want zo heb je het haar dan aangeleerd.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:19

Op zich als ze 4 is en pas een jaar onder het zadel, is dit probleem echt niet vreemd hoor! Friezen zijn wat trager in de ontwikkeling dan gemiddeld, en hebben meer moeite met galop. Zoals ik ook al zei, bij die van mij heeft het 2 jaar geduurd. (en die was ruim 4 toen we begonnen met beleren)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:25

demo_love schreef:
bedankt voor die laatste 3 reacties, daar kan ik echt wat mee! :D

Graag gedaan! :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:23

Laat je alsjeblieft niet aanpraten dat je sporen aan moet doen! Zoals sommigen al zeiden is dit gewoon onvermogen en geen onwil. Als je haar nu gaat afstraffen terwijl ze alleen maar haar best doet, raakt ze in de war en heb je binnen de korste keren wel een paard dat niet meer wil en dat is zonde. Wat Matsje zegt is heel erg waar: het is nog maar een Guppie, neem lekker je tijd.

Mijn tinker heeft ook (in de bak, want buiten kun je 1,5 km ermee galopperen en dan is ze nog niet moe) nog steeds veel moeite met de galop, maar het gaat steeds beter. In het begin stopte ze in alle hoeken, omdat ze veel te hard ging en de bocht niet haalde. Toen kwam ik waar jij nu zit, leerde ze eindelijk wat langzamer galopperen, maar viel ze gauw terug in draf. Zoals gezegd is de truc om dit voor te zijn, zodat ze op jouw commando rustig een overgang maakt. Dan kan jij haar belonen en voelt zij zich goed over zichzelf.

Ik heb zelf heel veel profijt gehad van voltes rijden, al gallopeert ze maar de helft van die volte, of zelfs een kwart voordat je haar terug moet nemen, dan oefen je wel gelijk die balans.

Heel veel succes! Als ze het straks kan kun je trots zijn dat ze het allemaal van jou heeft geleerd ;)

Luciie92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:32

Altijd lastig jonge paarden, maar zoals hier al meerdere malen genoemd word: Geduld & krachttraining zijn de sleutel tot de oplossing! Mijn paard heeft ook moeite met de galop ondanks hij op de renbaan heeft gelopen. Ja aangaloperen kan die wel maar netjes erin blijven en niet uitelkaar vallen is een stuk moeilijker! Succes ermee meid!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:45

Het is heel goed dat ze elke keer al wil aanspringen wanneer je het vraagt, maar het is nu op dit moment ook wel zo dat het paardje nu telkens wel zelf bepaald wanneer het genoeg geweest is.
Je zegt ook dat het paardje in de staak gaat wanneer je extra aandrijft met bv een zweepje, dit is dus telkens in verzet gaan , en ook dat moet jij het paardje leren dat jij bepaald in welke gang er gelopen wordt, en dus niet het paard kan of mag gaan kiezen.
Dus op zo'n moment moet je idd even net iets duidelijker durven door te komen met bv je zweepje, en bij protest even extra durven doorkomen, het paard mag echt niet in verzet gaan tegen jouw hulpen, dit klinkt mssn raar, maar dat gaat alleen van kwaad naar erger, wees duidelijk en wees eerlijk .

demo_love schreef:
piezze schreef: