Hoe een tuigpaard rijden onder het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Hoe een tuigpaard rijden onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 10:31

Ik hoop dat het hier goed staat.
Hoe rij je een tuigpaard het best onder het zadel, daarmee wil ik zeggen: welke oefeningen/houdingen vraag je van je paard om hem zo goed mogelijk te helpen
uiteraard weet ik ook dat ze zowiezo aan het been moeten komen, links en rechts losmaken, overgangen, etc, maar ik bedoel echt specifieke oefeningen om de specifieke problemen bij een tuigpaard op te lossen.

ik geef nl les aan iemand met een tuigpaard, maar kan lekker lopen, maar is nooit echt goed doorgereden geweest (verschillende eigenaars, periodes van niet gereden te zijn, te dik)
wat ik zie:
paard heeft de typische tuigpaardhouding, strakke rug, achterhand iets omhoog geduwd en 2 km achter de voorhand, hoofd ergens in de sterren met een mooie onderhals
knieactie vanvoor valt mee, behalve als hij zich opfokt, achterbeengebruik is minimaal
in een gewoon drafje draaft hij een voet achter, en met veel bijdrijven en opvangen vanvoor krijgen we hem net een pasje overgedraafd.
de ruiter is een jonge knaap die totnutoe manegelessen gereden heeft, wel op eigen paarden, maar het waren echte caroussel lessen
als ik dingen uitleg over stelling en buiging kijkt hij me aan alsof ik chinees spreek, en bijdrijven en opvangen vanvoor had hij ook nog nooit van gehoord :D
dus misschien niet de ideale combinatie, maar nu zijn we er de theorie aan het instampen :D

ik ben nu vooral bezig geweest in stap en draf aan overgangen, in eerste instantie om reactie te verkrijgen op zijn been, wat na een tijdje aardig lukte, en daarna in stap en draf enkele pasjes verruimen en verkorten.
daarna beetje bezig geweest om wat meer lengte in die passen te krijgen, en nog wat galopwerk (vooral overgang draf-galop en galop-draf maar in een goede vlotte voorwaartse draf)
het rare is, paard kan wel erg verzamelen in galop, op een bepaald moment reed hij zijn overgang naar draf, en net toen hij in draf ging vallen moest hij bijdrijven zodat hij doordraafde, echter net iets te vroeg geroepen, waardoor de ruiter erg netjes in galop opving vanvoor en bijdreef, en het paard galoppeerde praktisch ter plekke, met een mooie opwaartse sprong.

we hebben nog niet gewerkt aan de hoofd halshouding, maar hij liep al een stuk ontspannender dan de keer ervoor, en zocht wel wat de hand op, echter heeft hij net dat laatste beetje loslaten tekort.

ik had gedacht om een dergelijk paard eerst wat dieper te proberen te krijgen, en daarna hoger, maar hij zit zo in zijn houding vastgeroest dat hij maar tot een bepaald punt gaat, en nooit echt loslaat, enige moment dat hij lager komt is bij het uitstappen, denk van de volgende maal een stuk galop en draf mee te nemen met lange teugel en eens te zien hoe ver hij wil stofzuigen.

ben ik goed bezig? nog meer tips zijn welkom!

Arabesk

Re: Hoe een tuigpaard rijden onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:46

Tuigers zijn zo gefokt omdat men die houdingen mooi vindt. Je kunt van een paard dat zo gefokt is en zo gebouwd is, moeilijk verwachten dat je er een totilas van kunt maken. Je moet hem zodanig rijden dat je z'n bouw respecteert.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 10:47

Meestal staat er veel spanning op de bovenhalsspieren die helpen om de typische voorbeen heffing te creeeren. Als je voor het rijden tijd vrij maakt om de hals en nek spieren naar de ontspanning te masseren en buigen zal het zakken met rijden daarna beter gaan en de tuigpaarden gang verminderen. Kijk eens in het tuigers onder het zadel topic, daar zie je aan die paarden niet meer dat ze tuiggefokt zijn, die hebben rijpaardspieren gekregen en dat zijn mn de buikspieren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 11:25

Arabesk schreef:
Tuigers zijn zo gefokt omdat men die houdingen mooi vindt. Je kunt van een paard dat zo gefokt is en zo gebouwd is, moeilijk verwachten dat je er een totilas van kunt maken. Je moet hem zodanig rijden dat je z'n bouw respecteert.

Afbeelding

we willen er geen totilas van maken, maar wel het paard zo correct mogelijk rijden zodat hij zo weinig mogelijk schade oploopt
imo heeft dit paard rijtechnisch niet de beste start gehad (verkeerd gereden, geen passende tuigage, geen doorgaande training maar periodes van stilstaan en andere periodes van hard werken, etc)
hoe moet dit paard gereden worden met respect voor zijn bouw, ik veronderstel als hij onder het zadel loopt zoals op bovenstaande foto, dat dit na verloop van tijd niet goed komt?

bedankt voor de tip sizzle, dus eigenlijk is het idd de bedoeling dat hij eerst voorwaarts neerwaarts gereden wordt?
heeft een dergelijk paard de neiging om erg op de voorhand te sukkelen (zoals de trekpaarden bv) of valt dit mee?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:28

Arabesk schreef:

Afbeelding

onzin, oke het zal geen totilas worden maar dat zal menig paard hier op bokt niet worden,

kom anders eens bij ons hkt van de tuigers, daar kunnen we je vast verder helpen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:29

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:36

Ik ken genoeg mensen die een tuigpaard over de rug nageeflijk laten lopen.
Knie actie zal altijd wel blijven. Daarmee bedoel ik: het been zal minder naar voren grijpen dan bij een rijpaardtype.
Verder bereik je dit op precies dezelfde manier als met ieder ander paard.
Voor het been naar voren rijden, begrenzen en nageven op het moment dat het paard nageeft.

Gezien wat jij over de ruiter en het paard vertelt kan dat nog wel lastig worden, want daar is veel ruitergevoel voor nodig. Bij dit paard nog meer dan bij een paard wat wel correct aangereden is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:39

nog even een aanvulling op hierboven, dit kun je wel degelijk wat meer laten verruimen door te blijven oefenen, ik zie bij de onze wel degelijk verschil we hebben haar sinds september vorig jaar geloof ik, en als ik nu al het verschil zie met toen en nu qua verruimen, en dat ook los in de bak,

oke het zal wel iets meer blijven als elk ´´normaal rijpaard ´´ maar het kan wel degelijk

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 11:42

ik weet ook dat het paard wel kan lopen, zoals ik hem gisteren in galop zag lopen, een mooie verzamelde galop, vrij negeeflijk (maar nog niet helemaal los), hij kwam redelijk onder met het achterbeen, was echt een mooi plaatje.
maar toch laat hij niet helemaal los, en in draf trekt het op niks, paard is ook een beetje te dik (denk dat er zeker 50 kilo af mag, en de rest) en is vrij lui (wss deels door zijn conditie, heeft hij nl niet)
de ruiter zelf heeft wel redelijk gevoel, een mooie zachte hand, plakt aan zijn zadel, heeft wel een wat onrustig bovenlijf, maar als je dat paard ziet opgooien...
het leuke is ook, hij heeft "manegekennis", dus niet echt dressuurmatige kennis, en hij slorpt alles op als een spons, echt heel leuk om les aan te geven :)
maargoed, evident is het niet :D

Oke, ik ben goed begonnen dus met eerst aan het been te zetten, en bezig te zijn aan het verkorten en vooral verruimen van de passen.na een paar keer zag ik ook wel verschil, maar het is voor de ruiter hard werken :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:45

haha ja het inderdaad hard werken, heb er dan ook nog steeds me handen vol aan, maar wat zijn eht heerlijke paarden.
mischien iets om neusriem eraf te halen, wat je beschrijft lag bij mijn aan het rijden met een neusriem, dat hield hem op een of andere manier tegen hij verkropte zich net dat laatste stukje, nu de neusriem eraf is heb ik nergens geen last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:54

Nou krijg ik vast heel bokt over mij heen, maar ik heb het opgelost door met de pessoa te gaan longeren op de lage stand. Zo voelt het paard dat het achterin meer moet gaan werken, meer moet gan onderzetten, en nodigt het vooraan uit om de hals lager in te stellen.
Bij het rijden heb ik een paar keer een thiedeman gebruikt, op de langste stand.

Ik had hetzelfde probleem, paard was enorm voorwaarts met hoofd in opgeheven positie, maar enorm sloom als je vwnw vroeg, dan mocht je je suf drijven.

Door het op die manier te doen zag je echt het paard een klik krijgen van "ooooh, DAT is dus de bedoeling!" en de thiedeman heb ik na 5x mogen opbergen, paard begrijpt nu dat licht contact vooraan normaal is en niet wil zeggen dat ie moet vertragen maar mijn hand mag opzoeken.

ik moet er wel bij zeggen, de man die er ook mee ment rijdt altijd met lichtjes losse teugel, en het minste contact is voor hem al aangeven om te vertragen of te gaan halthouden. Zal er ook wel een flink stuk in meegespeeld hebben, maar dat probleem is nu dus van de baan en mijn tuiger kan stofzuigen als de beste :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 11:56

StalNollie schreef:
haha ja het inderdaad hard werken, heb er dan ook nog steeds me handen vol aan, maar wat zijn eht heerlijke paarden.
mischien iets om neusriem eraf te halen, wat je beschrijft lag bij mijn aan het rijden met een neusriem, dat hield hem op een of andere manier tegen hij verkropte zich net dat laatste stukje, nu de neusriem eraf is heb ik nergens geen last van

dank je voor de tip, zal het eens proberen of er verschil is met of zonder neusriem, volgens mij loopt hij gewoon met een hoge neusriem.
momenteel loopt hij op een rubber enkelgebroken bitje, maar zon kimblewick gevalletje
vorige week gezien dat hij ondersteboven in zijn mond hing (:D), dus dat maar effe aangepast, heb hem wel zo gezet dat er heel weinig hefboomwerking is.
zijn zadel ligt ook totaal niet goed, dus er ook een ander zadel opgelegd, is nog altijd niet volledig goed, maar iedere verbetering is goed op dit moment.
eigenaar heeft héél veel zadels, dus ik vraag hem eens om ze allemaal mee te brengen en dan te kijken welkeen hij zou kunnen aanpassen aan dit paard :)

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:58

StalNollie schreef:
nog even een aanvulling op hierboven, dit kun je wel degelijk wat meer laten verruimen door te blijven oefenen, ik zie bij de onze wel degelijk verschil we hebben haar sinds september vorig jaar geloof ik, en als ik nu al het verschil zie met toen en nu qua verruimen, en dat ook los in de bak,

oke het zal wel iets meer blijven als elk ´´normaal rijpaard ´´ maar het kan wel degelijk

Ik bedoelde ook niet dat het niet kan. Maar over het algemeen zal het altijd minder vanzelfsprekend zijn dan bij een rijpaard en blijft de knie-actie toch altijd in een bepaalde mate aanwezig.
Wat logisch is...daar is het type immers jarenlang op geselecteerd en gefokt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:23

Dat 'goede' verzamelen is eigenlijk juist je probleem. Tuigers hebben de neiging om omhoog te bewegen ipv naar voren en dan vooral in de galop. Laat hem eerst maar liever vwnw op de voorhand bodem nemen. Pas als hij vw gaat op je been zonder daarbij in oprichting te komen kun je deze voorwaardse drang weer omzetten in een correcte verzameling. Dan heb je het wel over minstens een jaar werk. Ik heb gemerkt dat vrijspringen helpt om het paard te leren zich te strekken in de bovenlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:52

Als mijn tuiger springt, zijn er zelfs ervaren paardenmannen die zich erop miskijken omdat d'r techniek zo goed is.
Balkjes draven helpt ook nog wel.

heb bij mijn tuiger wel het grote voordeel dat die achteraan enorm mooi onder zet, ook van nature. De typische knie-actie heeft ze minder onder het zadel, wel voor de kar. Alleen dat opgooien in draf is een ramp om uit te zitten, maar dan weer zalige galop.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:09

Volgens mij is een tuiger ook gewoon een paard en dient het dus ook als zodanig gereden te worden. Pessoa zou ik niet doen , steeds een ruk in de mond en hier zijn tuigers meestal niet heel erg van onder de indruk want ze zetten gewoon hun kaak vast.
Gewoon volgens het skala rijden, ook dan gaat een tuiger los door zijn lijf, en kan je er heerlijk op rijden
Ik spreek uit ervaring!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:44

Bij mijn tuigertje heeft het wel goed geholpen, maar ik zorg wel dat de pessoa zo losjes mogelijk ingesteld staat om dat rukken te vermijden. Dus hooguit dat de druk ietsje verhoogd wordt als hij strak staat, en wat doorhangt als hij ontspannen is.
Dit paard had het ook echt nodig om de klik te maken wat de bedoeling was. Daarna heb ik dat ook gewoon kunnen afbouwen.
Aan de longe kan je echter niet altijd werken volgens het scala. En bijzetteugels vocht ze gewoon keihard tegen, de pessoa niet, die aanvaardde ze meteen. Was trouwens ook een heel leuke oefeningen om hem te gebruiken zonder aan het bit te bevestigen aan riemen langs en achter d'r, voor als ze ingespannen zou worden.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:01

Interessant topic, sommige tips ga ik echt eens uitproberen! :)

Mijn paard (look a like tuiger), had (en heeft nog steeds wel een beetje) het zelfde probleem met achterhand ergens ver weg en het liefst bovenin opgekropt gaan lopen en daardoor juist verkeerde spieren gaan trainen. Wat wij vooral hebben gedaan / doen was / is heeeel veel (schijn)overgangen om toch die achterhand een beetje in de buurt te krijgen, vanuit daar kan hij dan ook gaan nageven. En vooral zorgen dat hij ruimte pakt in zijn nek dus eerst vooral lang en laag zodat hij toch enigszins over zijn rug gaat lopen. Zodra hij toch vastpakt en zijn onderhals erop zet laat ik los zodat hij niets heeft om vast te pakken.
Aan het begin was lang en laag lopen echt onmogelijk voor hem, maar het is ons toch beetje bij beetje gelukt. Wat voor mij erg goed geholpen heeft is aan de hand werken. En dan onder het zadel eerst in stap en toen dat lukte naar draf.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:07

-> RT-P

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:57

gewoon correct rijden. Inderdaad volgens het scala. Vooraf veel longeren met touwtjes, lang en laag. Vrijwel elke tuiger kun je los door het lijf laten lopen. Als ze moeite hebben met galop, gewoon de eerste maanden alleen aan de longeerlijn laten galopperen. Eerst zonder touwtjes, twee rondjes is al helemaal top. Hoofd in de hemel maakt niet uit. Dan met touwtjes, vrij lang. En dan ook met galop veel lang en laag galopperen. Je moet er gewoon een paar maanden voor uit trekken. Als je ze aan de longeerlijn fijn en los door het lijf hebt, is het onder het zadel geen enkel probleem meer. Kun je gewoon rijden, net als een dressuur paard. De tuigers die ik gehad heb, hebben allemaal goed leren galopperen en konden ook gewoon correct uitstrekken {knieactie wordt mede veroorzaakt door de zware en dubbele ijzers}. Zijgangen ook geen probleem.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 21:38

ik heb les op een tuig paard die heeft ook zo een bouw alsop de foto maar die heeft M2 gelopen en die heeft alleen last met recht stukken aan de teugel lopen:)

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 22:16

ik heb ook een poos tegen deze dingen aangelopen met mijn tuiger.

sinds ik les heb van een goede instructeur gaat het top!

bij mijn tuiger is het vooral zijn gang, ik moet hem altijd voorwaarts laten lopen,ook in de stap zodat hij zijn achterhand er dan wat meer eronder gooit.
verder als ik hem flink aan het werk zet dan zakt hij op den duur vanzelf wel van voren het duurt wel een poosje voor hij de sterrenhemel niet meer gaat bekijken :D

het is idd veel en hard werken maar het loont op den duur wel!

en ze hebben mij ook aangeraden om met een pessoa te gaan longeren dus het zal wel ergens goed voor zijn.