Wijken lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSimoontjee

Wijken lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 08:48

He

Ik weet niet hoe ik mijn pony moet leren wijken.
Ik heb wel manier, gewoon met been wegdrukken maar die werrkt niet..

Is er dan een andere manier?

xx

midgie

Re: Wijken lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:55

Les nemen b.v , het dier leren wijken voor druk vanaf de grond,
zodat hij weet wat de bedoeling is.
Hoe gaan de andere oefeningen b.v stap en draf en het terug komen op je zit zonder dat je druk in zijn mond hoeft te geven, zijn allemaal basis dingen die goed moeten zijn voor je een stapje verder gaat,
Maar les is denk ik wel het handigst, iemand die jou kan helpen want via een pc kun je niet leren paardrijden.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:55

indd les nemen.
En het is niet been eraan drukken en opzij douwen.
wend in het begin eerst een paar meter voor de hoefslag af bij A of C en probeer hem dan op zij te zetten
doormiddel van je been eraan te leggen, geeft hij reactie? dan haal je je been eraf en leg je hem er weer op nieuw aan. Hou de buitenteugel begrenst zodat hij daar niet over de buitenschouder wegvalt. En probeer ook zijn kont goed mee te nemen. Doe in het begin vooral hele kleine stukjes dat werkt het beste en breid het later uit. Succes!

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:37

Wij doen bij wijken ons been ( waar we mee drukken ) iets naar achter en je handen mee op naar de richting waar je heen wilt, maar idd eerst op de AC lijn recht richten.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 07:18

En je handen mee richting de kant waar je heen gaat moet je juist niet doen. Mij is dit vroeger ook zo aangeleerd en
Het is heel moeilijk dat weer af te leren. Je moet gewoon helzelfde blijven in je zit net of er niks gebeurt

Lindsey1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:53

x,,kelly,,x schreef:
En je handen mee richting de kant waar je heen gaat moet je juist niet doen. Mij is dit vroeger ook zo aangeleerd en
Het is heel moeilijk dat weer af te leren. Je moet gewoon helzelfde blijven in je zit net of er niks gebeurt

Ja, in je zit moet je recht zitten en niet de richting op kijken waar je heen gaat bij wijken, maar vooruit. Maar je handen moeten toch wel mee om het paard duidelijk te maken welke kant hij/zij op moet. Vooral als je pony nog niet zo goed weet hoe het moet.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:09

ja dat was ik er vergeten bij te zetten, maar ik bedoelde dat je niet bijv. als je naar links wil je je rechterhand helemaal over de hals heen doet. Dan zal het paard waarschijnlijk ook over de buitenschouder gaan weglopen en dat moet je dan weer opvangen met je linkerhand :)

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:39

indd je moet je handen op de zelfde plek houden.
eerst went je af bij de ac lijn en rijd rechtdoor tot ie helemaal recht is dan leg je je been naar achter en geeft druk. ( je houd je teugels recht niet mee over de hals dan loopt hij waarschijnlijk weg over ze buiten schouder. Je moet je buiten teugel begrenzen en je binnenteugel gewoon normaal op ze plek houden.)

en als het goed is geeft hij reactie je kan het namelijk beter gelijk goed aanleren.
Succes en les nemen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:01

Moet je pony het ook nog leren?
Want dan is het beter om eerst op de grond te beginnen met wijken en dan is het gemakkelijk om het onder het zadel ook te doen.
En les nemen natuurlijk is nooit weg.

armlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:59

Helaas bij de les die TS had werdt het niet uitgelegt, met de nieuwe instructeur weet ik het niet,
ik had haar ook meerdere malen aangegeven te willen helpen, persoonlijk is toch altijd beter dan op een forum,
helaas had TS hier nooit gehoor aan gegeven :(

Maar TS, ik weet dat je het kan ;)
maar nu de afwerking nog netjes doen :P ;)