La Fayette @ Work tijdens priveles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

La Fayette @ Work tijdens priveles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:38

Hallo allemaal!
Leuk dat jullie even komen spieken en hopelijk ook de filmpjes even bekijken en jullie mening geven met opbouwend commentaar.

Vandaag had ik een priveles afgesproken met La Fayette, het paard dat ik nu sinds 3 weken in de les rijd op de manege.
Ik zit er vandaag voor de 3e keer op en we zijn dus nog vooral bezig om een beetje aan elkaar te wennen. La Fayette is een van de paarden van de manegehouder zelf en naar wat ik heb gehoord heeft ze ongeveer een halfjaar stil gestaan wegens een blessure. Nu is ze sinds ongeveer 3a4 maanden weer onder het zadel. Normaal word ze door iemand anders gereden, maar ik heb het geluk dat ik haar ook in de les mag rijden.

De 1e keer dat ik haar reed was ze, toen ik haar dr een beetje meer doorheen had, erg onrustig met haar hoofd. Ze dook constant omlaag, waardoor ik uit het zadel getrokken werd. 2e keer deed ze dit nog een beetje, maar na even doorpakken werd ze al een stuk constanter. Al een beetje verbetering dus. Vandaag had ik dan priveles, mede omdat ik daar wat meer aandacht aan wilde besteden, maar vandaag is dit eigelijk niet voor gekomen.

Punten van verbetering die ik zelf zie:
- Bovenlichaam meer terug
- Naar voren kijken
- Meer rust in bovenlichaam, vooral tijdens galop.
- Ontspannen in bovenlichaam (het was nog veel erger, maar moet nog steeds leren om dit concequent te blijven doen. Als ik er bewust aan denk, merk ik meteen dat het paard er goed op reageerd, maar toch val ik telkens weer terug in die spanning)
- Actiever rijden (zag op de filmpjes wel een stijgende lijn kwa beweging van het paard, maar het mag nog meer)
- Concequenter naar het paard toe en mn aandacht niet laten verslappen)

Verbeteringen en/of aanvullingen zijn natuurlijk welkom, mits opbouwend.
Paard draagt een beugelneusriem. Dit is de keuze van de eigenaar van het paard.

Stappen
http://www.youtube.com/watch?v=jzbtP_YliYU
http://www.youtube.com/watch?v=jdnlpPgsN9k
Aandraven/draven
http://www.youtube.com/watch?v=1-PoQGkrA68
http://www.youtube.com/watch?v=g_PzSvmUSqk
Galop
http://www.youtube.com/watch?v=v4SVNCjMwUA

Dagdag
Afbeelding

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 07:43

Kom ik vol verwachting thuis van werk, nog niemand die n berichtje heeft achtergelaten ;( :+ . Er moet toch vast wel wat op op/aan te merken zijn

snikky

Re: La Fayette @ Work tijdens priveles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 07:47

de filmpjes zijn gewoon te donker om echt iets te kunne zien ;) ik zie alleen een donkere vlek waarin ik een paard met ruiter herken, maar zie totaal je houding of die van je paard niet... :( probeer eens een lichter filmpje en dan zul je reacties genoeg krijgen! :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 07:50

tja, en foto's worden eerder bekeken dan filmpjes ;)

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 07:52

Ik heb even snel gekeken maar de filmpjes zijn inderdaad te donker om er iets over te zeggen. Je lichaam/houding is niks van te zien en zeggen.

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 07:59

hmm... kan me voortsllen dat als ik wat verder weg rijd, dat het niet goed te zien is, maar als ik gewoon in de buurt van de camera ben is t hier prima te zien. Ok, niet zo helder als dat je buiten zou filmen, maar toch.
Jammer...

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:16

Je ziet je beenliggen en je handhouding niet goed door het donkere filmpje.
Ik zie dat je recht zit, maar voor de rest kan ik niet echt commentaar geven,
want grote kans dat dat dan niet klopt, en daar heb je niks aan!:)

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:12

Volgende keer dan idd maar zorgen dat de filmpjes van betere kwaliteit zijn. Mss van de zomer als er in de buitenbaan gereden kan worden.
Toch bedankt voor de reacties :D

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:12

Je mag wat meer rechtop zitte! en wat activer stappen!

off topic: vind het echt een *** bak daar, heb er van de winter cc gehad maar valt echt niet te rijden daar!

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 16:43

waarom vind je t n ***bak? Vind t prima rijden daar!!

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:32

nou de bodem is niet echt alles!

En als er wedstrijd is, kun je bijna niet losrijden. en dan heb je nog de paarden om de bak heen die veel herrie maken! En het is er behoorlijk kijkerig

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:24

Hey, ik ben wat topics aan het bekijken en ineens denk ik van hey, die ken ik :D .

Ik heb je filmpjes eens bekeken en jullie moeten echt nog aan elkaar wennen, maar voor dat je er pas voor de 3e keer op zit vind ik het er al heel goed uitzien. De aanleuning vond ik er goed uit zien, helemaal niet onrustig. Ze mag er nog net iets meer doorheen, maar dat komt nog wel als jullie wat meer gewend zijn aan elkaar. De overgangen zijn ook nog wat rommelig, blijf zelf goed zitten in het zadel en probeer dan ook rechtop te blijven zitten. Goed je been erbij houden, ophouding en als ze aanspringt je hand weer openen.

Ik heb het idee dat ze in het begin ook wat stijf is zodat ze er niet gelijk goed erdoorheen wil. Rij je haar ook zo af en toe of heb je alleen maar les met haar? Ik denk dat het voor haar ook goed is om veel voltes te rijden waarbij je haar goed in die stelling laat lopen. Linksom, rechtsom, afwisselen met stap, draf en galop. Zodat ze iets flexibeler wordt. Dan zal ze ook wat makkelijker worden in haar lichaam en in haar hals/hoofdhouding.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:44

Helaas zijn de filmpjes toch te donker om goed rijtechnisch commentaar te kunnen krijgen in dit topic. Dit is mede te wijten aan het tegenlicht, wellicht kun je vragen of de fotograaf de volgende keer op een andere plek gaat staan filmen. Daarom hier een slotje.