voet schiet door beugel of raak beugel kwijt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

voet schiet door beugel of raak beugel kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:06

Dit is een probleem waar ik al sinds het begin ter tijde tegen aan loop.

tijdens het rijden verlies ik, tijdens draf en vooral galop, mijn beugels, of ik kan ze niet goed op de bal van mijn voet houden.

moet zeggen nu met mijn eigen paard gaat het beter en ik weet dat het ook een kwestie van oefenen is, benen lang en hakken uitdrukken maar op het moment heb ik nogal wat moeite om te ontspannen op mijn paard wegens zijn onverwachte bokjes zo nu en dan :')

hebben jullie naast het hakken uitdrukken en benen lang houden nog tips, en welke beugels adviseren jullie? Ik heb momenteel de standaard maar zit al een tijdje rond te kijken voor veilige beugels die openschieten als ik eraf vlieg en/of anti slip zodat ik wat vaster met mijn voet zit.

BaiNar

Re: voet schiet door beugel of raak beugel kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:08

Het enige geheim is inderdaad je hak uitdrukken!! Misschien is een beugel met een korfje aan de voorkant iets voor jou, dan kun je er niet doorheen schieten!!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:09

en als je je beugels een gaatje korter doet, gebeurt het dan nog?

Anders blijven oefenen en idd anti-slip beugelblokjes aanschaffen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:11

Ik zal mijn beugels binnenkort nog een gaatje korter doen, dan zijn de bokken misschien ook wat beter uit te zitten. Zal kijken hoe het gaat!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:18

Het is naar alle waarschijnlijkheid een kwestie van nog meer je balans vinden op je zadel en omdat je je hakken/benen optrekt verlies je de druk op je beugels en dan kan je voet inderdaad naar voren gaan of je verliest je beugel.
Sowieso zijn veiligheidsbeugels geen overbodige luxe.
Zelf rij ik met Sprengerbeugels waarvan ik zeker weet dat die mij bij een val van pas zijn gekomen.
Voordeel van Sprengers is dat je hak iets gemakkelijker uitgedrukt kan worden omdat het blokje waar je voet op rust kan kantelen.
Voor je eigen balans kan het oefenen op je zit aan de longe veel voordeel brengen.
Er zijn inderdaad ook losse korfjes te verkrijgen die je dus tijdelijk aan je beugel kunt hangen.
Beugel aan 1 kant verliezen kan ook te maken hebben met het niet rechtgericht zijn van je paard.

miesijj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:24

ik heb hetzelfde probleem als ik mijn beugels langer heb (op dressuurformaat) ik heb mijn beugels ook meestal nu korter dan gaat het wel goed, ik volg het even voor tips.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:52

dit heeft te maken met je balans..

je kan je beugels wel 10 gaten korter doen maar als je balans niet goed is blijf je ze verliezen..

als je ze blijft verliezen heb je te weinig druk op de bal van je voet (je hoeft je hakken niet overdreven uit te drukken om druk op de bal van je voet te hebben)

Waarschijnlijk trek je onbewust je knieen op of klem je met je knieen aan je zadel waardoor de druk op je voeten anders wordt.. laat eens iemand HEEEEL kritisch kijken naar je zit..

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:53

Sprenger Bow Balance, een goede oplossing!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:40

Zit je dan niet wat (te) lang?
als ik te lang zit heb ik dit ook. probeer eens een gaatje korter te zitten & kijk hoe dat gaat, en zoals gezegt zoiezo je hakken uitdrukken en benen lang maken

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:41

Duwen op die voetjes :D

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:45

Hakken uitdrukken, probeer zo ver mogelijk naar de grond te gaan voor je gevoel :)

ella_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:21

ik heb precies hetzelfde probleem vooral met galop. ik probeer en ook steeds op te letten dat ik mijn hakken goed uitfruk

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:42

heb ik vroeger ook erg gehad, geheim is toch ontspannen
waarschijnlijk rij je erg op je bovenbenen, misschien je beugels te kort
dus dan klem je je vast aan het zadel

sjaakie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:59

Hier heb ik ook heel erg last van, laatst was ik mijn beugel dus kwijt in de galop en lag ik eraf omdat ik geen goede balans heb
mijn voeten schieten ook altijd door en de beugels korter heeft ook geen zin dan schiet ik nog door met mijn voeten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:07

Je knieen niet teveel aan je zadel willen klemmen, je hakken uitdrukken en je been iets naar achter proberen te leggen zodat hij onder je heupen ligt om het zo maar te zeggen.

Is met een bokje her en der ook makkelijker want hoe meer jij klemt hoe meer druk hij voelt en hoe sneller hij zal bokken :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:13

Ik heb hier hetzelfde. Na de winterstop van drie maand is mijn paard weer aardig scheef, draf kan ik nu niet uitzitten doordat hij zijn rug niet kan ontspannen.Bij mij helpt het om eerst met een gaatje korter beter te zitten, minder te wiebelen en dus minder het paard te storen. Zodra mijn paard weer beter kan ontspannenkan ik weer gaan werken met een gaatje langer. Misschien werkt dit voor jou ook?

Chicomnalles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:17

Je hakken uitdrukken is een oplossing, maar daar moet je niet op gaan leunen. Je hoort op je kniëen te leunen. Misschien is ook een oplodding, dat je de beugels iets korter maakt als normaal.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 08:22

Bij het galopperen proberen in het zadel te blijven zitten zodat je bips gewoon mee gaat naar voren en naar achteren. Je bovenlichaam blijft als het ware in het midden van die bewegingen, dus dat niet bewegen.
Vind je dit heel moeilijk probeer dan eens (als je dat durft) de beide teugels in 1 hand te nemen en je vrije hand zo ver mogelijk boven je hoofd naar achteren te houden tijdens de galop. Hiermee maak je dat je bovenlichaam een beetje naar achteren gaat leunen en je de beweging van het galopperende paard onder je opvangt met je bekken. Ondertussen houd je je benen gewoon in de beugels met de druk van het gewicht van je benen.
Er zijn nogal wat ruiters die het dus andersom doen, die volgen de beweging van het galopperende paard met hun bovenlichaam. Zeker bij het aanspringen in de galop is het gemakkelijker om met je bovenlichaam naar voren te zitten om zodoende de versnelling van de gang op te vangen. Als je het eerst genoemde goed oefent zul je merken dat het je steeds beter af zal gaan en dat het dan ook veel fijner zit in de galop want dan kun je nl. ook op je zit het paard in tempo gaan laten wisselen.
Vind je dit alles een beetje te eng doe dan een bokriempje op je zadel zodat je je daar dan nog aan vast kunt houden of een halstertouw om de hals.