Paard wil niet tegen de wind in lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Paard wil niet tegen de wind in lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 18:46

Mijn haflinger vond het altijd al vervelend om tegen de wind in te lopen tijdens een buitenrit, maar hij overdrijft het de laatste tijd echt. Hij houdt er sowieso niet van als het waait, maar ik ga dan gewoon buitenrijden. Maar zodra hij echt tegen de wind in moet lopen gaat hij draaien, schuin lopen, schudden, heel hard of heel zachtjes lopen. Ik negeer het eigenlijk gewoon en probeer zo goed als het kan door te rijden, maar nu wordt het de laatste tijd wel erger en begint het irritant te worden.

Iemand tips?

tamary

Re: Paard wil niet tegen de wind in lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:55

Je route zo kiezen dat tegen de wind in het laatste stuk naar huis is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:57

In het wild zou een paard met zijn billen tegen de wind in gaan staan, dan heeft hij er het minste last van.
Dus het is niet zo gek dat je Haflinger uit de wind wil, helaas weet ik geen oplossing, misschien een andere route proberen, inderdaad.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:19

Klinkt misschien raar maar zou je van iemand een keer een oornetje kunnen lenen? Liefst wat dik materiaal, dat het de wind en het suizen uit z'n oren houdt. Ik heb eens met eigen ogen gezien wat een verschil dit kan maken. En niet geschoten is altijd mis, toch?

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 19:10

Een oornetje is idd een goed idee! Dat ga ik eens proberen, want volgens mij vindt hij dat ook het ergste, dat de wind in zn oren komt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:42

Dat was precies ook mijn tip.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:18

Zou dat ook helpen als je paard wat nerveuzer wordt van harde wind tijdens het rijden?

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:41

tamary schreef:

_/-\o_

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 22:44

gwnanouk schreef:
tamary schreef:

_/-\o_

En dan?

Dat maakt hem dus echt niets uit, hij loopt op de heenweg net zo graag als op de terugweg. Het doet hem helemaal niets als we richting huis gaan.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:48

Tody schreef:
Klinkt misschien raar maar zou je van iemand een keer een oornetje kunnen lenen? Liefst wat dik materiaal, dat het de wind en het suizen uit z'n oren houdt. Ik heb eens met eigen ogen gezien wat een verschil dit kan maken. En niet geschoten is altijd mis, toch?

Ik probeerde dit dus ook met mijn paard die echt een stronthekel heeft aan wind. Nou het is gewoon een standaard goedkoop (dun) oornetje en echt het resultaat is niet te geloven.
Eerst was er geen land mee te bezeilen in de wind, maar met oornetje is hij alleen nog maar gespannen maar hij sluit zich niet compleet panisch van me af -wat hij eerst dus wel deed.
Echt het proberen waard! Tegenwoordig kan ik redelijk normaal rijden met harde wind, eerst hoefde ik nieteens te proberen om er uberhaubt op te gaan

Snadra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:10

Zou het ook een medische oorzaak kunnen hebben dat het erger geworden is? Ik heb hier verder geen ervaring mee hoor.. maar misschien iets om over na te denken? Als het pijn doet of irriteert in het oor dan kan me voorstellen dat als het waait dat niet lekker voelt..

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:36

Toen is de inleiding las, wist ik het niet. Maar toen ik even alle reacties las, is denk ik een oornetje een superidee!
Heb je het al geprobeert?

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:51

Mijn paard doet dat ook (maar dan gewoon in de bak met dressuren), loopt ineens feilloos zij-gangen als de wind dan van de juiste kant komt :D
Ik dacht altijd dat ze in haar beleving gewoon een luxe-paard was en slecht tegen wind en regen kon. Nu ik de tips hier lees, bedenk ik me dat haar oren inderdaad aan de grote kant zijn en dat een oor-netje wel eens de oplossing zou kunnen zijn.