Tegen de hand komen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_S

Tegen de hand komen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:26

Hallo bokkers,

Sinds november heb ik er een paard bij.
Het paard heeft voordat ik haar kocht erg lang niets gedaan.
In mei wordt ze 7.

Nu loop ik al vanaf het begin tegen het volgende probleem aan:
bit vastpakken en tegen de hand komen.
Ze is bij de tandarts geweest, helpt niets.
Toen heb ik er een osteophaat/fysiotherapeute bij gehaald, helpt niets.
Vervolgens heb ik een nieuw zadel aan laten meten. Dat leek even te helpen, maar helaas, het probleem is weer terug.
Ze maakt zich zo ontzettend sterk, pakt het bit vast en steekt haar hoofd naar voren en naar boven.
De osteophaat dacht dat het misschien kwam door de weinige bespiering, maar ik geloof daar niet zo in..
Ik heb nog een paard en zij heeft een jaar gerevalideerd. Nu ben ik haar afgelopen week gaan opbouwen en zij heeft dus ook totaal geen bespiering meer. Echter doet zij helemaal niets vreemds met het hoofd.

Hebben jullie enig idee wat ik nog kan doen?

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:42

lastig gevalletje...
de kans is groot dat ze of verkeerd is ingereden, of de laatste tijd verkeerd was gereden.
waarschijnlijk is dit ook de reden geweest dat er niks met haar gedaan werd.
het kan zijn dat het voor haar een manier is om onder het werk uit proberen te komen.
maar het kan ook zijn dat ze het bit niet prettig vind, soms lopen paarden met een ander bit ineens 10x beter.
als dat het niet is en ze waarschijnlijk dus onder haar werk uit probeerd te komen, is het een kwestie van er door heen trainen. Dat kun je onder het zadel doen, door veel voltes of achtjes te rijden.. iedere keer zodra je het idee hebt dat ze vast wil pakken omstellen.. verder heel ontspannen in de hand blijven.
verder kun je aan de longe nog het een en ander proberen met hulpteugels (die je uiteraard nooit te strak mag stellen.!) om haar wat nageeflijker te krijgen.
ik wens je er verder heel veel succes mee..

superwoman

Re: Tegen de hand komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:46

tja, zou graag een rijfoto zien...
Ook de manier van rijden kan het probleem zijn (meestal zelfs), zeker als het paard daarvoor niet lekker gereden is door de vorige ruiter bijv kan deze zich extra (snel) verzetten.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:09

Qua bitten heb ik nu een enkelgebroken watertrens, een dubbelgebroken bustrensje en een enkelgebroken bustrensje geprobeerd. Allemaal geen verschil.
Ik heb geen idee hoe ze voor mij werd gereden.
Overigens heb ik 2 bijrijdsters die hetzelfde probleem ervaren.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:03

je hebt ook nog bitten van verschillende materialen, dat kan ook nog verschil maken.
over het algemeen is een dubbelgebroken bitje wel het fijnste ja.
helaas zijn ze alleen altijd zo duur, om even een nieuwe te kopen.
maar ik denk dat het probleem dan bij de vorige ruiter ligt..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:10

Broccoli schreef:
Qua bitten heb ik nu een enkelgebroken watertrens, een dubbelgebroken bustrensje en een enkelgebroken bustrensje geprobeerd. Allemaal geen verschil.
Ik heb geen idee hoe ze voor mij werd gereden.
Overigens heb ik 2 bijrijdsters die hetzelfde probleem ervaren.

Dan nog zou een foto kunnen helpen. Jullie rijstijl is nog steeds onbekend en ook de houding van het paard in die combinatie.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:01

Ik heb nog geen rijfoto's van ons. Kan wel eens vragen of iemand die kan maken, maar denk eerlijk gezegd dat het vanaf een foto niet goed te beoordelen is. Krijg ook les van 2 instructeurs en zij hebben ook nooit iets opgemerkt qua rijstijl :) Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik niets verkeerd doe. Ik neem aan dat het iets is wat ik verkeerd doe :)

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:40

He Nadine, kom toevallig je topic tegen.
Venice heeft het ook een tijd gehad. Elke keer als ik wat druk gaf, pakte ze het bit vast en kop omhoog.
Ik ben toen bij Lies gaan lessen die aangaf dat een stukje vertrouwen in het bit en hand was.
Wij zijn toen gaan werken om dat vertrouwen terug te krijgen en dat heeft heel veel geholpen!
Venice kan het nogsteeds, maar ze doet het al een stuk minder.

Bij mij heeft longeren heel veel geholpen. Een hulpteugel tijdens het longeren geeft toch een stabiliteit, waar ze dan aan kunnen wennen. Met het rijden vooral heel veel geduld hebben(echt heel veel geduld) en rust. Ik heb toen ook veel moeten leren echt loslaten, echt durven de teugels lang te laten. Gaat je paard dan hard, zet der maar in een volte, dan moet ze wel afremmen. Wanneer jij je paard vertrouwt door los te laten, heb je vaak al een wereld van verschil. En vergeet niet, het kan wel een hele tijd duren voordat het probleem over is..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 10:36

Het gekke is dat ze ook stukken heel fijn loopt. Het is niet constant dat ze het doet zeg maar. Heb ook al met slof gereden, maar dat is natuurlijk niet de oplossing. Ik vind het een moeilijk probleem.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:45

Het ene paard is het andere niet, als de ostheo zegt dat het de spieren zijn en jij gelooft dat niet ja wie geloof je dan wel,
Kan heel goed de bespiering zijn en denk als jij langzaam gaat gymmem/rechtrichten dat het beter zal worden, neem de tijd , dat ze stukken goed loopt wees daar blij mee, maar de spieren hebben de tijd nodig te ontwikkelen en hou daar rekening mee, over vraag niet zoek niet het punt op dat ze vast pakt en haar rug wegdrukt, bouw je training vanuit stap langzaam op en werk aan stelling en buiging , schouderbinnen en travers, daar word je paard sterker en soepeler van in zijn lijf, je kan dat ook vanuit de hand doen.
kijk eens op paardenbegrijpen.nl staat veel theorie .
Dat je andere paard het niet doet kan zijn omdat die niet vast zit of juist zo is dat ze niets laat merken, maar ook daar zul je langzaam aan mee moeten starten, het ene paard laat duidelijk merken dat er iets niet lekker zit en het andere laat zich er doorheen duwen, maar bednek dat je juist daar rekening mee moet houden want een paard wat niks zegt is sneller kapot dan een die protesteert.
Gebruik zeker geen hulpteugels , jij bent de ruiter en jij zal het technisch moeten oplossen en als je dat niet kan zoek dan de juiste begeleiding die bij jou en je paard past en vooral luister naar je paard.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:46

Broccoli schreef:
Het gekke is dat ze ook stukken heel fijn loopt. Het is niet constant dat ze het doet zeg maar. Heb ook al met slof gereden, maar dat is natuurlijk niet de oplossing. Ik vind het een moeilijk probleem.
Hey broccoli, heb het zelfde probleem gehad, heb een tijdje met thiedemann gelopen, hulp gevraagd op bokt *veel bokkers zeiden dat je met hulpteugels niet oplost* en mijn merrie heeft lang stilgestaan dus heb hetzelfde probleem gehad, en het gaat nu pas goed, na een halfjaar thiedemann! Maar.. bij mij lag het aan mijn houding, ik heb zo'n moeite met benen stil of armen stil. heb je al anderen op je pony laten rijden? doet ze dan ook zo? ik kan je wel foto laten zien hoe ze eerst reed bij mij Afbeelding (let niet op mijn gezicht, was boos dat het niet lukte :') ) en zo loopt ze zo ongeveer nu Afbeelding de thiedemann hielp mij om rustig te blijven en aandacht te brengen naar het probleem, namelijk mijn houding.
hoop dat je er iets aan hebt!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 10:50

Ik heb 2 bijrijdsters die hetzelfde probleem ervaren.
Op zich heb ik niet zo veel problemen met m'n houding, ik weet wel dat ik vaak wat te streng ben met m'n binnenhand.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:54

Dan wordt het moeilijk om het probleem op te zoeken want ik denk dat het aan de pony ligt.....ik ga ffe de tips die ze mij gaven doorlezen misschien kom ik nog wel iets tegen wat je kan helpen!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 10:57

Dank je wel! :)

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:59

Ik neem aan dat je gewoon ontspannen en in balans op pony zit?(denk het wel)
Kan misschien ook aan bit liggen, ik had eerst enkel gebroken en nu dubbel moet zeggen dat dat ook veel scheelt, we hebben ook tandarts erbij laten komen had klein beetje haken. Omdat ze een tijd heeft stilgestaan, rijdt ze wel door?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 11:01

Dat alles al geprobeerd. Ze loopt aardig door :j

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:03

Oke dan heb ik eerlijk gezegt geen idee....