Onze Belgische Streskip onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

appel_tje

Onze Belgische Streskip onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:42

Met het mooie weer heeft mijn vriend eens foto's gemaakt.
Florentina is een 5.5 jarige BWP merrie nog geen 20x onder het zadel geweest,
dus ons niveau is nog lager dan B.
Ze is ongelofelijk stress gevoelig, dus vandaag was het een training op een andere plaats. Niet alleen doordat de bak te zwaar ligt maar ook voor haar ervaring om bij haar kudde genoten weg te kunnen. Dat gaf een zeer gestrest begin maar gelukkig met wat meer ontspanning naar het einde.

Door de stress en haar natuurlijke aanleg, knikt ze van nature al af en ben ik dus bezig om naast het tempo controle haar mooi in de hals te laten zakken. Aangezien zit voor haar nog een zeer grote opgave is, ben ik dus nog niet bezig met haar niet uit elkaar te laten vallen. Wat soms tot hilarisch aan toe op de foto kon staan. :Y)

onze stress kip:
http://img109.imageshack.us/img109/6255/dsc6529.jpg
en waarvoor }:0 , na een half uurtje kan ze wel rustig lopen:
1Afbeelding
aan het werk, nog te diep maar langer dan was ze weg :o
2Afbeelding
begint wat meer te zakken, nog wel erg gespannen, of ze had net gemest dat weet ik niet
3Afbeelding
4Afbeelding
5Afbeelding
mevrouw aan de loop, en het effect van meer teugel geven op zo'n moment.
6Afbeelding
fijner beeld, ook in stelling en buiging
7Afbeelding
8Afbeelding
9Afbeelding
10Afbeelding
11Afbeelding
en de laatste foto's dit vind ik een mooie vooruitgang en hopelijk kan ze dit doorpakken :)
12Afbeelding
13Afbeelding

voor vergelijk een paar weken geleden met mijn vriend, [RT-HAW] NIEWE aanwinst florentina BWP 10e keer ohz

walithe

Re: Onze Belgische Streskip onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:33

leuk paard vindt alleen dat ze wel extreem diep loopt vindt foto 6 en 9 een fijn beeld geven

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:13

Mooi paard hoor!
Als ze pas zo weinig onder het zadel is geweest zou ik het iets rustiger met haar aan doen. En ze loopt veel te diep.
Je weet wat de loodlijn is? Daar loopt ze continu (ver) achter.

Succes! :)

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:25

En waarom zou ze niet achter de loodlijn mogen lopen?
Als ze daarmee ontspannen gaat lopen met een goed ruggebruik en van achter naar voren heb ik daar helemaal geen moeite mee.
Ik vind het beeld voor een stresskip heel positief en goed!
Ga vooral zo verder!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:27

Paard lijkt wat horizontaal gebouwd. Loopt makkelijk wat op de voorhand. Moeilijk. Ik heb zo'n type paard gehad {ook erg sensibel} en ik moest haar echt leren wat langzamer te laten draven, zodat ze niet alleen maar van het achterbeen afliep. Eerst even voorwaarts neerwaarts losrijden, maar zo'n paard zou ik niet te lang daar laten lopen. Vergt heel veel inzicht en het was toen voor mij heel erg tegen mijn gevoel in. Ik leste toen bij Frenk Jespers en die man heeft super veel inzicht. Dus ik heb zijn instructies wel opgevolgt en na een paar weken was het al een heel ander paard. Veel stabieler in de aanleuning, niet dat geduik en gekronkel etc. Kijk of je een instructeur kan vinden die je bij dit paard kan helpen, want dit is echt niet makkelijk.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:28

Ze loopt inderdaad achter de loodlijn, maar met trainen en meer ontspanning gaat dat helemaal goed komen.
Liever nu even achter de loodlijn en ontspannen, dan der naar voren schoppen, en trekken om op de goede LL te komen en dan gespannen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:29

op sommige foto's lees je de spanning inderdaad af, maar de laatste foto geeft een fijn beeld en inderdaad daar naar toe werken. het achter de loodlijn lopen, ik pak ze ook wel eens door als het moet dus daar stoor ik mij niet aan.
Een paard wat nog maar zo kort onder het zadel is zou ik zelf wel wat rustiger mee aan doen in het algemeen.

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:45

Leuk paardje heb je, zoals al eerder gezegt loopt ze veel achter de loodlijn en op de voorhand. Ik heb net zo'n paardje (ook BWP trouwens). Die van mij heeft het kruis en de achterhand nog hoger maar het effect is hetzelfde, ze loopt van de achterhand af. Wat mij in het begin heel erg heeft geholpen is haar echt op haar eigen benen laten lopen en er met het been achteraan rijden. Nu na 2,5 jaar weet ze eindelijk waar haar achterbeen is. Pas op dat je het niet teveel voor haar oppakt en werk aan het neusje eruit rijden van achteruit.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:42

Ik kan me voorstellen dat je niet in een zware rijbaan wilt rijden,maar ik weet niet of dit nu zo een echte verbetering is, zoals ik het kan zien staat er hier nergens een hek om dit bos heen, de grond is vrij ongelijk. Wat als ze hier aan de haal gaat, of stout word, het is en blijft een net ingereden paard. En ik denk niet dat je nu al moeilijkere dingen voor haar op moet gaan zoeken, de eerste tijd is al moeilijk genoeg voor ze (qua ervaringen opdoen). Zorg eerst dat je thuis alles ontspannen voor elkaar hebt en ze bij je blijft, zou daarna pas gaan kijken voor het oefenen op andere locaties.

Succes, het lijkt me verder een erg leuk dier! :)

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:23

Ik herken dit helemaal van mijn merrie, zij is heel sensibel met rijden, en zij duikt ook zo diep, als ze daar mag lopen is ze ook rustig. Ik heb dat in het begin te vaak toegestaan, omdat ze dan deed ontspannen, met als gevolg dat ik nu nog meer stress heb om haar iets opgericht te krijgen. Ik zou dus wel echt eraan werken om haar bijvoorbeeld alleen met los-, en uitrijden wat dieper te laten lopen, maar dan wel met wat meer lengte in de hals en verder toch iets meer opgericht laten lopen, zodat ze ook niet zo op de voorhand komt.

Mooi paardje is het!

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:09

bedankt voor jullie reacties,
Ze zijn erg wisselend.

maar ik ben bewust waar ik mee bezig ben, heb ervaring met paarden beleren en opleren, en een kopie hiervan heb ik een aantal jaren geleden veel kampioentitels mee gewonnen.
was ook zo'n streskip, maar toen die eenmaal over de rug liep, was oprichten geen probleem en liep ze zo door naar het Z.

Misschien is het op de foto's niet te zien maar haar eigen houding is eerder met de kin op de borst opgericht, vandaar dat ik haar bewust laat zakken. ook aangezien ze van nature met een weggedrukte rug loopt, moet ze deze leren te gebruiken, en dit werkt tevens mee om de ontspanning te krijgen.

Hoe zou ik rustiger aan moeten doen met haar? ze loopt nog geen 2x per week een half uurtje, en met rijden ben ik alleen bezig met tempo controle en haar laten zakken om de rust erin te krijgen. Verder is het een merrie die de dingen zeer snel oppakt.

@ armanda, dit bosje ligt 5 min. van mijn weide en is wel degelijk omheind met slechts 2 uitgangen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:24

appel_tje schreef:
bedankt voor jullie reacties,
Verder is het een merrie die de dingen zeer snel oppakt.

@ armanda, dit bosje ligt 5 min. van mijn weide en is wel degelijk omheind met slechts 2 uitgangen.

Amanda, zonder r :). Maar daarom zou ik juist met dit dier heel voorzichtig zijn, omdat ze dingen zo makkelijk oppakt. Zulke dieren moet je voor zichzelf beschermen.
En dat een ander paard zo makkelijk richting het het Z liep, wil niet zeggen dat je het met deze ook alles snel voor elkaar moet hebben. Vind het nog een stressvolle onderneming voor een dier wat al snel in de stress heeft...

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:42

Amanda_T schreef:
Amanda, zonder r :). Maar daarom zou ik juist met dit dier heel voorzichtig zijn, omdat ze dingen zo makkelijk oppakt. Zulke dieren moet je voor zichzelf beschermen.
En dat een ander paard zo makkelijk richting het het Z liep, wil niet zeggen dat je het met deze ook alles snel voor elkaar moet hebben. Vind het nog een stressvolle onderneming voor een dier wat al snel in de stress heeft...

Ik weet dat het dan te snel kan gaan maar er dan maar helemaal niks mee doen daar heb ik geen paard voor en daar word deze merrie niet beter van. Hoe meer aandacht en hoe meer dat er mee gewerkt word hoe rustiger ze word.
Vandaar dat ik samen met mijn intructeur heb besloten om haar juist in een frequentere training te zetten zodat het meer gewoon word en tevens haar energie op een gecontroleerde manier kwijt kan.

tevens met stressvolle paarden als je het paard enkel in een vertrouwde omgeving laat zal deze nooit leren om met haar stres om te gaan.

ik noem snel naar het Z trouwens in 2.5 jaar van 0 af, en dat noem ik niet te snel als het om een paard gaat ouder dan 4.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 09:04

fokkertje schreef:
En waarom zou ze niet achter de loodlijn mogen lopen?
Als ze daarmee ontspannen gaat lopen met een goed ruggebruik en van achter naar voren heb ik daar helemaal geen moeite mee.
Ik vind het beeld voor een stresskip heel positief en goed!
Ga vooral zo verder!

het paardje is al gestrest , ze rijd in het bos weet je wat het paard nu nog kan zien?
ik denk nog geen 30 cm voor zich uit daar word ze alleen maar gestrester van , verdiep je maar eens in hoe het zicht van een paard werkt.
dan had je dit niet gezegd denk ik.
Afbeelding

en dat is nog maar een criteria

appel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 20:24

ach als ze minder ziet kan ze zich ook beter concentreren ~~}>

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:52

appel_tje schreef:
ach als ze minder ziet kan ze zich ook beter concentreren ~~}>

hehe precies :+ ;) mooi paard trouwens ts

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:12

Ik snap niet waarom je meteen met haar gaat werken daar in het bos dan? Waarom niet eerst ontspannen het bos leren kennen met dr? Een andere omgeving is al spannend genoeg voor haar. Ik zou niet meteen gaan 'werken' daar dan. Niet te veel willen in korte tijd!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 09:29

Cuddie_ schreef:
Ik snap niet waarom je meteen met haar gaat werken daar in het bos dan? Waarom niet eerst ontspannen het bos leren kennen met dr? Een andere omgeving is al spannend genoeg voor haar. Ik zou niet meteen gaan 'werken' daar dan. Niet te veel willen in korte tijd!

Ehm misschien omdat als ze haar niet aan het werk zet, ze alleen maar rond rent als een kip zonder kop? Dat heb je bij die stresskippen al snel wat ook wel te zien is op deze foto

http://img291.imageshack.us/img291/5217/dsc6563.jpg

Ts knap dat je haar zo rond kan sturen op onbekend terrein na zo'n korte periode onder het zadel.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 11:14

Ik zou proberen meer op je zit te rijden, zodat je minder aan de voorkant hoeft te doen en ze niet zo stresserig wordt. Dus in de draf heel langzaam lichtrijden etc. Verder vind ik het er niet zo slecht uitzien.
En ben ik juist ervoor om jonge paarden mee te nemen naar verschillende plaatsen :) jong geleerd is oud gedaan. Ik vind alleen je beenhouding niet mooi, maar ik denk dat dat ligt aan het feit dat je zweetbladen zo ontzettend lang zijn!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:01

Ineke2 schreef:
Cuddie_ schreef:

Ehm misschien omdat als ze haar niet aan het werk zet, ze alleen maar rond rent als een kip zonder kop? Dat heb je bij die stresskippen al snel wat ook wel te zien is op deze foto

http://img291.imageshack.us/img291/5217/dsc6563.jpg

Ts knap dat je haar zo rond kan sturen op onbekend terrein na zo'n korte periode onder het zadel.

Quote van haarzelf :

Citaat:
dus vandaag was het een training op een andere plaats.

Ik weet dus niet hoe jij er bij komt dat ze niet aan het werk was daar? We zitten in Horses At Work :Y)

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:18

Cuddie_
Ze zegt dat ALS de ts haar paard niet aan het werk zet, dat ze dan als een kip zonder kop gaat rondrennen..
Daarom is ze juist aan het werk.. ;)

Ik vind het er goed uit zien hoor, vooral voor zo'n stesskip!
Vooral zo doorgaan.. :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:19

Ik zie geen ontspanning, ik zie een paard wat de rug op sommige momenten erg wegdrukt en op de voorhand loopt.
Bij de foto stelling en buiging zie ik ook geen stelling en buiging...

De foto waar je de teugels naar je toe trekt om haar bij je te houden zit je voorover... tegenstrijdige hulpen, probeer meer met je zit op te lossen, trekken los niks op en kan alleen maar angstiger maken.

Daarnaast zou ik bij een stresskip eerst met mentale ontspanning aan de slag gaan.. je zit in dit zadel werkt niet mee en kan bij haar ook al voor spanning zorgen en kan al reden voor haar zijn om te vluchten.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:33

heb de meeste opmerkingen wel gelezen. Ik denk dat je het netjes doet TS. Je weet zelf je aandachtspuntjes, maar ik denk dat het idd erg belangrijk is dat het paard nu rustig op zichzelf leert lopen en dan kan je aan je aandachtspunten werken. Beter iets voor de loodlijn dan een sterrenkijker waar je de hele tijd op de teugel aan het hangen bent. het begin is nooit perfect en zeker niet met een pittig ding onder het zadel.
Gewoon lekker doorgaan en veel oefenen met de hals strekken etc.
Het enigste wat mij wel opviel is je handen (rechtop)!

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:45

Je paard loopt idd te diep. Probeer het neusje wat hoger te krijgen.

Wel superleuk paard!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:44

xAlice schreef:
Cuddie_
Ze zegt dat ALS de ts haar paard niet aan het werk zet, dat ze dan als een kip zonder kop gaat rondrennen..
Daarom is ze juist aan het werk.. ;)

Ik vind het er goed uit zien hoor, vooral voor zo'n stesskip!
Vooral zo doorgaan.. :j

Excuses :o verkeerd gelezen.