Zara in haar "Friese-outfit" @ work in de zon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angelo

Zara in haar "Friese-outfit" @ work in de zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:59

Eindelijk weer eens in een lekker zonnetje kunnen rijden.

Zara van de Roswaard is een friese merrie van bijna 4 jaar.
Vorig jaar is ze voorzichtig ingereden en gedurende de winterperiode heeft ze lekker vrij gehad.
Ben nu langerzamerhand haar weer een beetje aan het "oppakken". Vooral veel schakelen in tempo om haar goed aan mijn been te krijgen en spelen met de hoofd-hals houding, dan weer wat dieper en lager en dan weer wat meer bij elkaar.
Merk wel dat mijn kleuter van vorig jaar nu een puber is geworden, echter ze leert erg snel.

Foto's kunnen behoorlijk confronterend zijn....
Moet zelf denken aan mijn eigen houding. Zie bijvoorbeeld dat ik mijn beugels aan de korte kant heb (trek soms ook behoorlijk m'n knieen op).
Heb ook het idee dat ik mijn been niet zo mooi kan aanleggen als ik dat bij mijn KPWN-er kon. Zie dat m'n onderbenen soms behoorlijk afsteken. Wie weet hoe dit kan, of zal dit mede aan de bouw van het paard kunnen liggen ?
Moet er wel bij zeggen, dat Zara niet écht de makkelijkste is om te rijden. Heb het gevoel dat ik mij soms in allerlei bochten moet wringen om haar lekker aan het lopen te krijgen, hetgeen je zit natuurlijk ook niet altijd ten goede komt.
Kortom: Paardje doet het goed, ruitertje baalt van haar zit:

Afbeelding

2. niet voorover gaat zitten en voor je kijken:
Afbeelding

3. iets dieper:
Afbeelding

4. tja, dit gebeurt ook wel eens; galop aanspringen blijft nog moeilijk:
Afbeelding

5: m'n kapstokjes (verder wel fijn beeld):
Afbeelding

6: braaf paard, waar ik ontzettend blij mee ben:
Afbeelding

Thats_me_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:47

Ziet er al heel leuk uit. En ja dat galop aanspringen blijft toch vaak even een probleem maar dat gaat vanzelf weg. Succes er verder mee.
Leuk trouwens die friese vlag op je bandages, die vielen me nu pas op :D
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 09-03-11 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

koffieleut

Re: Zara in haar "Friese-outfit" @ work in de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:32

Mooie fries! Probeer idd je tenen naar binnen te houden en wat rechterop te zitten. Succes.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 07:34

Thats_me_ schreef:
Ziet er al heel leuk uit. En ja dat galop aanspringen blijft toch vaak even een probleem maar dat gaat vanzelf weg. Succes er verder mee.

Inderdaad. Als ze maar eerst in galop zit dan gaat ze ook goed door en blijft ook van achteren voldoende sprong houden. Daar ben ik op zich wel al heel erg blij mee.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:23

Soms je handen mee omhoog doen :)
Maar wat heb jij een supermooi paard zeg <3

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:10

Wat een mooi paard en een hele leuke set! Idd letten op je tenen en ik had het idee dat je je handen een beetje naar voren kantelt op foto 2? Dus handen rechtop, maar misschien ligt het aan de foto want op de andere foto's is het me niet opgevallen!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 17:02

Sandyislief schreef:
ik had het idee dat je je handen een beetje naar voren kantelt op foto 2? Dus handen rechtop, maar misschien ligt het aan de foto want op de andere foto's is het me niet opgevallen!

Kan wel kloppen. Komt denk ik van het zweepje. Ben niet echt gewend om met zo'n ding te rijden, maar 't is soms wel makkelijk om even "bij te tikken" in de galop;hihi.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 18:15

Ja, dat dekje. Ze zijn volgens mij in een gelimiteerde oplage gemaakt en toen ik hem zag hangen in de ruitersportzaak heb ik hem ook gelijk gekocht. Was er namelijk ook al een tijdje naar op zoek. Hij is van BR. Misschien kun je eens google-en.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:24

Leuke foto's, je hebt een mooi paard.

Dat afsteken van je onderbenen komt inderdaad door de vorm van je paard. Kijk maar op foto's 5 en 6. Door dat haar romp wat breed is en jouw knie op het breedste punt (of net iets daarboven) zit, kan je je benen niet met de buik mee omlaag houden, tenzijn je je onderbeen op zou trekken. Dat verklaart ook waarom je tenen iets verder naar buiten lijken te steken.

Dat is niet fout, want om ze naar binnen te draaien zou je benen geweld aan moeten doen en zou je dus spanning opbouwen. Het is een logisch gevolg van de breedte van jouw paard t.o.v. de breedte van jouw bekken en de lengte van je bovenbenen. Niets aan doen ;)

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:07

BBreedveld schreef:
Leuke foto's, je hebt een mooi paard.

Dat afsteken van je onderbenen komt inderdaad door de vorm van je paard. Kijk maar op foto's 5 en 6. Door dat haar romp wat breed is en jouw knie op het breedste punt (of net iets daarboven) zit, kan je je benen niet met de buik mee omlaag houden, tenzijn je je onderbeen op zou trekken. Dat verklaart ook waarom je tenen iets verder naar buiten lijken te steken.

Dat is niet fout, want om ze naar binnen te draaien zou je benen geweld aan moeten doen en zou je dus spanning opbouwen. Het is een logisch gevolg van de breedte van jouw paard t.o.v. de breedte van jouw bekken en de lengte van je bovenbenen. Niets aan doen ;)

Kijk, dat idee had ik dus al. Toen ik de foto's zag dacht ik al: zo heb ik toch nog nooit op een paard gezeten. Maar goed, een geruststellend idee in ieder geval dat het niet alleen aan mij ligt; hihi.

Oh ja, dekje is inderdaad van Eurostar. Ik schreef BR, maar was even in de war met een ander dekje.

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:02

Wauw! Wat een supermooi paardje!!
Maar prik je niet te veel met je spoortjes? Of lijkt dat maar zo?
Nouja, ga in ieder in geval zo door!

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:32

Leuk hoor. Vind het er al erg goed uitzien voor zo'n jong dier. Veel plezier met dit prachtige paard!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 13:15

Nannepannie schreef:

Dat lijkt denk ik zo. Als je ziet hoe ver mijn onderbenen afsteken, kan ik haar onmogelijk veel met mijn sporen prikken.
(Haar buik is een heel eind weg hoor; hihi.)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:19

Angelo schreef:
Nannepannie schreef:

Dat lijkt denk ik zo. Als je ziet hoe ver mijn onderbenen afsteken, kan ik haar onmogelijk veel met mijn sporen prikken.
(Haar buik is een heel eind weg hoor; hihi.)

maar waarom met sporen?
ze is net ingereden en heeft een winterstop gehad, je pakt het nu weer een beetje op.
waarom dan met sporen?
de hulpen kent ze toch nog niet optimaal, moet dat dan meteen met sporen geleerd worden?
niet aanvallend bedoelt hoor.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:29

[quote="maar waarom met sporen?
ze is net ingereden en heeft een winterstop gehad, je pakt het nu weer een beetje op.
waarom dan met sporen?
de hulpen kent ze toch nog niet optimaal, moet dat dan meteen met sporen geleerd worden?
niet aanvallend bedoelt hoor.[/quote]

Zoals ik al zei, gebruik ik de sporen niet constant, maar alleen als het nodig is.
Ik gebruik liever een keer het spoortje, dan dat ik drie keer moet aandrijven voor ze reageert, daar stompen ze alleen maar van af. Bovendien moet je dan op een gegeven moment steeds harder "trappen" voor ze uberhaupt reageren. En zeg nu zelf: dan maar liever even een keer het spoortje erbij !

Yoniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:30

Supermooie fries (:
Voor dat aanspringen in galop ; mijn verzorgpony heeft dat ook, maar heb wat tips gekregen en nu gaat het al beter :p
Je moet je buitenhand naar voor doen, en je buitenbeen naar achter en dan zijn ze eigenlijk niet meer in evenwicht, en moeten ze wel aanspringen (:

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 19:23

spoortjes thuislaten, die zijn voor verfijning van oefeningen, niet om naar voren te rijden.

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:39

Wauw, ontzettend leuk paardje!
Zorg wel dat je minder naar je paard kijkt, je moet voelen wat er onder je gebeurt.
En misschien je tenen wat meer naar binnen draaien.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 18:51

SarahSammie schreef:
Zorg wel dat je minder naar je paard kijkt, je moet voelen wat er onder je gebeurt.

Maar ze is gewoon zo mooi; hihi.
Nee hoor, je hebt gelijk, ik kijk ook teveel naar beneden.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:27

Wat een gave fries!
jullie zijn een leuk combo :)
let wel op je kapstokjes en dat je niet te veel naar beneden kijkt

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:45

Wat een mooie fries! Ik ben helemaal jaloers! Al mijn vooroordelen over friezen zijn verdwenen! Probeer wel je schouders naar achter te brengen.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:06

Wat een leuk paardje!
Hebben jullie al les samen?
Wat mij helpt is om af en toe minder op het paard te letten en de aandacht naar houding en zit te laten gaan.
Door dit elke keer te doen als je op je paard zit wordt je bewust van je eigen houding en de uitwerking van de houding.
Door veel tempo wisselingen te maken kun je het paard misschien meer zelf laten werken ipv andersom.
Wat ik zelf ook wel doe is eerst een eind stappen en daarin alles perfect te krijgen, begint met lange teugel
en werken aan eigen houding en zit en wanneer deze goed is het paard zelf op te pakken, totdat het kloppend is.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:42

Wauw wat een mooi paard heb jij! Superleuk setje ook <3
Maar indd, je voeten meer naar binnen en vergeet niet je schouders goed naar achteren te hebben :)