Shinda (leuke haflinger) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette1987

Shinda (leuke haflinger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 19:54

hoi hoi!
aangezien het een hele poos geleden is dat ik rijfoto's heb geplaatst en mijn zusje vandeweek foto's heeft gemaakt kan ik weer wat laten zien :)

Shinda is een haflingermerrie uit 2003, afstamming is nogalesxamadeus,
we zijn nog vooral met de basis bezig, ontspanning, nageeflijkheid, stelling en buiging enz..
af en toe starten we een onderling wedstrijdje, als we er klaar voor zijn komt er een startkaart..
de foto's zijn vooral op de hoefslag, dit omdat foto's van figuren enzo heel veel zijn mislukt vanwege de zon...

ik zelf vind dat er nog wel wat spanning te zien is, er stond langs de zijkant van de bak een soort van container met zak er omheen die shin eng vond, wat af en toe voor wat spanning zorgde. de fotograaf kwam toen ik al een kwartiertje aan het rijden was, dus van het losrijden geen foto's :)

waar ik evt wat tips voor zou willen is dat sinds we af en toe met wijken bezig zijn tijdens mijn les, ze als ik in de buurt van de a/c lijn wil afwenden shinda denkt dat we gaan wijken en tijdens het wenden veel stelling aanneemt en probeert om over de buitenschouder wegloopt...
mijn reacties hierop zijn de andere kant op wijken, dus bv als we een paar meter van de hoefslag af rijden de andere kant op wijken, of gewoon een aantal keer afwenden en rechtrichten ipv wijken..

in mijn houding zie ik dat ik wat voorover val en dat ik mijn handen veel meer (hoger) moet dragen
oke, hier de foto's:

1. stappen
Afbeelding

2. andere kant op, volgens mij tijdens een slangenvolte ?
Afbeelding

3. stukje verderop weer slangenvolte als het goed is
Afbeelding

4. lekkere voorwaartse draf
Afbeelding

5. halthouden
Afbeelding

6. poging tot wat meer verruiming in een middendraf, in de protocollen staat vaak dat ik ipv te versnellen meer mag verruimen dus dat oefenen we :)
Afbeelding

7. weer halthouden
Afbeelding

8. galopje, niet voorover zitten!
Afbeelding

9. beter, maar nu de handen nog dragen
Afbeelding

10. drafje maar nu ipv verruimen een pasje terug rijden
Afbeelding

11. hier is het 'probleem' met afwenden van bij de a/c lijn te zien
Afbeelding

12. na het afwenden proberen om weer recht te stellen
Afbeelding

13. met resultaat!
Afbeelding

14. stappen aan het eind van een figuur..
Afbeelding

bedankt voor het kijken, tips zijn zeer welkom!!

LisErm94

Re: Shinda (leuke haflinger) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:57

Ziet er netjes uit!
Je mag je hakken wat meer uitdrukken en je handen wat meer dragen, maar voor de rest zit je best heel netjes. Wat betreft het rijden van de ac-lijn: Ik zou dit proberen op te lossen door flink te begrenzen met je hand en met je been hem proberen recht te houden. (een schopje mag in dit geval, een klein schrikmomentje dus) en ook zou ik zorgen dat je het wijken niet meer oefent tot hij eerst normaal een rechte lijn loopt.

Succes

koffieleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:34

Mooi haffie. Hakken mag je idd wat meer uitdrukken en heb het idee dat je zadel iets naar links ligt?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 07:59

Leuke haflinger zeg!

Ik mis wat activiteit, probeer hem van achter naar voren te rijden door veel overgangen te rijden..
Want ik zie dat je hafje soms op de voorhand valt..

Probeer wel voor je uit te kijken en niet na je mooie haf he :o
Verder vind ik het er vriendelijk uitzien!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:09

Leuke foto's van jullie twee samen.

Tip voor het wijken: Melle heeft dit ook gedaan. Wat ik moest doen is iets later dan de A of C afwenden en dan goed je been naar achteren leggen. Wanneer je dan voelt dat je iets scheef gaat goed met je handen en je been begrenzen. Dan weer even rechtuit stellen en dan weer opnieuw proberen. Probeer dit eerst een paar keer in stap en daarna probeer je het een keer in langzame draf. Het belangrijkste is dat je echt duidelijk bent, wanneer ze het dan ook een paar passen goed doet ook gelijk belonen :)

Probeer ook goed recht te zitten. Op sommige foto's heb je wat meer druk op de ene beugel dan de ander. Zie foto 11,12,13,.

Verder zijn jullie wel een leuk stel samen. Gewoon lekker blijven lessen dan komt het vast goed :) Volgende week heb ik trouwens weer les mocht je dan willen komen kijken, moet je even een gil geven!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:05

Ik vind de foto's een heel netjes en vriendelijk beeld geven! Het hele beeld mag net wat actiever.

Wat betreft het wijken, probeer al in de wending op de korte zijde duidelijk te begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen. Probeer het over de buitenschouder wegvallen dus voor te zijn, door de wending echt op je buitenteugel te rijden. Rijd rechtdoor naar de AC-lijn, en pas als je paard echt mooi recht blijft en op jou wacht, geef je de hulpen om te wijken. Zodra ze dan weer over de buitenschouder wegvalt, corrigeer je weer door even rechtuit te rijden en probeer je het opnieuw.

Succes verder met je leuke hafje, maar het ziet er al fijn uit!

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:17

thanks allemaal, fijne tips!!

het wijken laat ik eigenlijk een beetje voor wat het is, heel af en toe als ze goed loopt pakken we het mee in de les, maar eerst moet natuurlijk de basis goed zijn voordat je verder gaat met dat soort dingen :)

naaltje, dat kan kloppen, was toen ze terugkwam van acilliano toch??

liindsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:21

leuk beestje
hij loopt alleen beetje op de voorhand, zag ik op een foto!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:52

woooow wat is en blijft ze knap! ziet er al goed uit het rijden!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:24

leuke haf! Maar ligt het aan mij, of zat ze in de verkeerde galop?

SarahSammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:37

Leuke haflinger! Ziet er goed uit, maar misschien soms je tenen iets meer naar binnen en je hakken wat verder uitdrukken. ( Niet bij alle foto's te zien hoor )
Veel plezier met je paardje! ziet er leuk uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:19

Ik vind eerlijk gezegd dat je je handen prima op de plaats houd. De lijn vanaf het bit naar je elleboog moet een ononderbroken lijn vormen, en dat doet het bij jou. De eerste twee foto's zijn in elk geval prima wat dat betreft.
Over je middendraf, ik weet niet of je balkjes hebt, maar daarmee zou je mooi kunnen oefenen. Eerst de balkjes op haar gewone maat leggen, en als dat goed gaat leg je ze heel iets verder uit elkaar. Zo moet ze wel ietsje verrruimen, en als haar spieren daaraan wennen zal het ook zonder balkjes beter gaan.
Verder zou ik zeggen, probeer soms iets trotser te zitten, naar voren kijken en je schouders terug, dan ziet het er nog nèt iets netter uit.
Veel succes nog!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:07

Het ziet er netjes uit Lisette!
Tav het wijken zul je haar beter moeten begrenzen aan de buitenkant bij het afwenden bij de A. Om te voorkomen dat ze zelf door gewoonte gaat wijken kun je een tijdje afwenden bij de A of de C en juist niet gaan wijken. Rij de A-C lijn in middendraf, of wend bij de X weer af en rij een figuur. Daarmee leer je haar wachten op wat jij wilt.
Wijken kun je ook oefenen op een volte, of van de hoefslag af richting de A-C lijn.
Ik zou het zeker niet weglaten zoals je schrijft want gehoorzamen voor een zijwaartse kuitdruk is ook een onderdeel van de basis.

BasD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:28

Ik vind het er netjes uitzien hoor!
Wat ik wel zie op sommige fotos dat je een stoelzit hebt.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:41

Leuke haf heb je! Op sommige foto's lijkt ze haar hoofd wat te kantelen, probeer je binnenhand dan even wat hoger te houden. Voor wat betreft het wijken, ik zou idd een tijdje niet vanaf de AC lijn wijken, wel gewoon de lijn op rijden maar dan rechtuit en haar laten wachten op je hulp. Het wijken kun je bijvoorbeeld ook meenemen vanaf de binnenhoefslag naar de hoefslag. Succes!

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-11 20:43

bedankt voor de reacties! er zitten wat goede tips bij :)

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 13:21

Leuke haffie zeg! Ziet er mooi uit.
Inderdaad denk om je handen ...
Heb jij er ook last van dat ze over het schouder weglopen ?

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 15:40

over de schouder weglopen dat valt wel mee, het is vooral als ik in de les het wijken heb geoefend, dat ze dan als ik afwend dat ze dan over de buitenschouder weg wil lopen :)

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:50

Leuke en stoere haf heb je! <3

Aniikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:57

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uit zien, probeer alleen recht op te zitten en voor je uit te kijken!
Verder denk ik dat het misschien verstandig is om je beugels 1 a 2 gaatjes korter te doen, zo kan je beter je hakken uit drukken, want op sommige foto's trek je je hakken op. Als je je beugels iets korter doet heb je ook de kans dat je minder snel naar voren valt.

Over het wijken, wat je zelf zegt, is denk ik een goede oplossing, want dat doe ik zelf ook. Goed met je buitenteugel begrenzen en niet alleen afwenden om te wijken. Rechtdoor, stelling links, stelling rechts of een keer een volte draaien. Zodra ze het goed doet, goed belonen.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 13:05

mooie haflinger hoor
wat al eerder genoemt is handen dragen hakken uit drukken enz
probeer ook ze recht mogelijk op je paard te zitten

verder ziet het er wel erg vriendelijk uit

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 21:14

als ik mijn beugels nog korter doe, zit ik niet goed meer in mijn zadel en komen mn knieën half boven de kniewrong dinges uit, dus dat zit niet fijn... ik denk dat ik gewoon moet leren om mn hakken uit te drukken, want op zich vind ik zelf mijn beugels eigenlijk wel oke zo :)
als ik aan het aandrijven ben of ik leg mn been aan trek ik ook mijn hakken op, hier moet ik ook erg op letten ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:06

Het ziet er netjes uit :j
Je 'probleem' kan je oplossen door haar vlugger te maken & meer te sluiten. Ze loopt nu wel mooi actief, maar probeer eens op iedere letter een overgang te rijden, grote kans dat ze dan wat heter wordt & net dat beetje meer geeft. Dan kan je haar meer gaan sluiten, iets korter in de hals, maar vooral veel meer op de achterhand en over de rug. Als je dat voor elkaar krijgt moet het afwenden makkelijker worden :j

SLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 16:16

Voor het wijken zal ik een aantal keren recht over de a-c lijn heenrijden zonder wijken. Wanneer dat lukt kan je 1x wijken over de a-c lijn en de keer erna weer recht eroverheen rijden. wanneer ze weer wilt wijken herhaal je dit. voor het over buitenschouderweglopen probeer je buiten teugel dan echt goed tegen de hals aan te leggen.