trappen naar andere paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brakke

trappen naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 17:00

Hoi allemaal,
ik zit met een vervelend probleem. Mijn paard trapt in de les naar andere paarden, en ik raak er niet uit waarom.
geval 1: carrousel oefenen naast een nerveus paard met redelijk nerveuze ruiter. Ik dacht dat ze de spanning van beide aanvoelde en hierop reageerde?
geval 2: carrousel oefenen naast ander paard nadat ze voorgaande getrapt had. Geen idee van de aanleiding, misschien nog de spanning van hierboven?
geval 3: rustig les aan het rijden, halt houden op 2e-3e hoefslag, komt ander paard aan, vanuit stilstand een serieuze trap! Ruiter was net daarvoor gevallen, dus mss weer spanning van de ander combinatie? Of misschien vroeg ik teveel van haar om netjes halt te houden?
geval 4: tijdens de les, paard niet aan het been, geef tikje met de zweep, ze bokt, ander paard schuin achter haar schrikt en ze geeft dat beestje nog een trap achteraan! Volgens lesgever een samenloop van omstandigheden...
In elk geval, ik heb een serieuze dip, voorlopig is het altijd redelijk goed afgelopen, maar ik wil niet dat ze een ander paard kreupel slaat! Aan de hand, als we in of uitstappen, als we alleen rijden of in de trailer met een ander paard, nooit geen last van trappen of bokken.
Ik snap er niets van! Hoe kan ik dit het best oplossen? Of moet ik gewoon niet meer in de les rijden? Het is trouwens ook niet elke les dat ze trapt...

Help mij en mijn merrie alsjeblieft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:43

Vooral merrie's hebben dat vaker. De mijne doet het ook regelmatig, de ene keer meer dan de andere. Het enige wat bij mij werkt is haar voor zijn, zodra iemand langskomt extra alert op jou maken, aan het werk zetten en afstraffen als ze ook maar iets probeert of dreigt te proberen. Iets ronder/dieper instellen en contrastelling vragen zodat ze niet zo op de voorbijganger kan letten helpt ook wel. Als ze het dan toch nog voor elkaar krijgt om uit te halen straf ik dat af. Dat accepteer ik gewoon niet.
Vraag wel of de anderen rekening met je willen houden, niet te dicht langs je rijden etc. ;) Een beetje persoonlijke ruimte tijdens het rijden is wel fijn natuurlijk.
Anyway, sommige paarden hebben het niet zo op anderen, daar hoef je verder niets achter te zoeken. Jouw paard is zeker niet de enige ;) Gewoon consequent zijn en grenzen stellen.

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 12:47

@ zwartsnoepje: bedankt voor je reactie, is toch een geruststelling. Ik probeer zelf rekening te houden met anderen, maar niet iedereen denkt altijd aan mij ;) Afstraffen doe ik ook, als ik er tenminste niet naast lig :o Heb al gedacht dat het iets met hengstigheid te maken had, maar hoe vaak kan ze hengstig zijn...

wel weinig advies voor de rest :z

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:03

Lastig.. Ik ken een merrie die dat ook doet, zodra een andere pony er dichtbij komt dan haalt ze uit. Ik heb haar zelf eens gereden in een viertal en ze heeft geen enkele trap uitgedeeld. Wat ik bij haar deed, is haar goed aan het werk zetten. Zodra ze toch even wat ging dreigen (oren in de nek) dan gaf ik gelijk een stemhulp of licht een kneepje in de teugels om te laten weten dat ze niet moet miepen. Misschien dat deze dingen bij jou en je paard ook helpen en je kan natuurlijk ook even aangeven bij de ruiters in je les dat je paard nogal snel trapt zodat zij ook wat meer op letten.