wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winsor86

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:23

Ik heb een friese merrie.
Ook rijdt ik regelmatig wedstrijden met haar. Toen ik haar kocht kende ze bijna niks.
Nu hebben we zoveel winstpunten voor de L dressuur.
Op het moment ben ik bezig om haar te leren wijken maar ze snapt er niks van ze gaat alleen maar harder op de druk van mijn been.

Heeft iemand nog tips of adviezen hoe ik het haar zou kunnen leren?

Hiilde

Re: wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:46

Kan je merrie openen en sluiten in voltes? In principe kan ze dan namelijk al wijken voor deze druk, het enige wat je dan nog moet doen is dat aanleren op de rechte lijnen. Ik neem aan dat je alles in stap oefent, doe je dat nog niet, ga dat dan wel doen. Begin natuurlijk klein en verwacht niet te veel. Een of twee passen goed is natuurlijk een feestje en dan heeft ze het zo door.

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:56

ik ga met Hiilde mee..
verder kun je het ook aan de hand gaan trainen met stem/commando, vandaar uit kun je het onder het zadel gaan door trainen..
verder gebruik een andere hulp, het is niet alleen het been dat de hulp is voor het wijken.
bijv. wijken naar links;
zorgen dat je paard de juiste stelling heeft
je gewicht op links plaatsen
met je rechter teugel zorg je voor de stelling, met de linker maak je ophoudingen
verder je linkerbeen achter de singel, rechterbeen geeft de "drijving" naar links..
eerst in stap later pas in draf en galop..
verder kun je ook het schouderbinnenwaarts/schoudervoor oefenen. dat is immers een soort van wijken alleen dan op de rechte lijn.
daarnaast raad ik je aan om te zorgen dat ze alle oefeningen van de L voldoende beheerst voordat je in de L start, en om dan te zorgen dat ze eigenlijk een niveau voor blijft.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:59

aan het bovenstaande wil ik nog toevoegen dat het gemakkelijk is voor je paard en jou om een paar meter voor de hoek af te wenden (dus dan ben je zegmaar iets aan de binnekant van de binnenhoefslag) en dan vanaf daar rustig eens naar buiten drukken met je been. en als hij dat snapt, steeds eerder proberen af te wenden. dit kun je ook doen vanuit een kleine volte

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:11

Vragen aan je instructeur/trice?
Je kan niet leren wijken uit een boekje ( bokt in dit geval)
Even die persoonlijke begeleiding naast je is veel beter!

Een goede instructeur/trice..is al bezig met het volgende niveau! Dus als je in de B al je puntjes aan het rijden bent, ga je bezig met de L1, dus pak je de dingen mee die daar extra in voor komen.
In jou geval dus het wijken en een beetje meer oprichting b.v. ( met de nadruk op beetje)
Wat trouwens wel wil/kan helpen is eens op een verder getraind paard de zij gangen te rijden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 01:17

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:42

Inderdaad, aan de hand het leren is het veel gemakkelijker!
Ik neem aan dat je al les hebt? zo niet zou dit misschien al wel goed helpen!
Oefen het dan ook goed in de lessen!