Hoe controle houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FalcoMirza

Hoe controle houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:56

Ik rij nu ongeveer een half jaartje met een tideman
Dit omdat hij zonder dit zijn hoofd omhoog gooit en gewoon onbestuurbaar is en dus te gevaarlijk
Met deze teugel gaat echt supergoed!

Maar toen ik zaterdag in de les aan het rijden was zijn mijn instructeur dat ik de volgende keer de teugel een gaatje langer mocht doen
want het ging nu heel goed
Nou, ik dus die teugel een gaatje langer gemaakt en de teugel had niet zo heel veel waarde meer
En meteen hoofd weer omhoog (niet helemaal; hiervoor natuurlijk die extra teugel) en pakt volgens mij gewoon het bit vast
en ik kan gewoon niets meer doen zeg maar
Hij reageert dan gewoon niet op mijn hulpen :n

Dus mijn vraag is; moet ik nog langer door blijven trainen, of moet ik dit probleem oplossen op een andere manier?

aeolusnr1

Re: Hoe controle houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:00

Uiteraard ben je verkeerd bezig, je gebruikt een hulpteugel en je denkt dat dat de oplossing is om het rijden makkelijker te maken, zo werkt het echt niet.
Een hulpteugel is bedoelt als hulp bij het beleren en eventueel corrigren van je paardje, en dit dus kortstondig, bv enkele weken tot enkele maanden, maar zeker niet meer zo lang als jij er al mee bezig bent, en je hebt blijkbaar ook niets gecorigeert , dat zie je dus al dadelijk wanneer je het een klikje losser zette, dus weer het hoofd omhoog.
Je moet er in slagen om door correct te rijden je paardje zo te trainen dat het zelf de gewenste houding gaat opzoeken, en dus niet enkel onder dwang hier is het dwangmiddel die hulpteugel de Thiedeman, maar de oplossing zt dus niet daarin, je moet het paard zover krijgen dat hij zelf gaat lopen zoals jij het wil.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:36

Ik heb het idee dat dat meer aan de been/kuitdruk + handhouding van de ruiter ligt.. sorry.

De thiedeman zorgt voor "extra druk" die jij normaal niet met de teugel hebt. Waarschijnlijk
zijn jouw handen met de thiedeman zowiezo stiller dan zonder omdat je dan het contact met
hem "kwijt" bent waardoor hij zoiets heeft van hey.. als ik niet hoef.. dan ga ik ook niet. En
een stille hand in combinatie met de juiste kuitdruk (en op de juiste manier van achteren naar
voren rijden) zorgt ervoor dat hij uit zichzelf ontspant en nageeft.

Ik weet niet of dat inderdaad zo is.. maar dat soort kleine dingen zijn vaak het probleem. Het
is ook niet de bedoeling dat je je teugels verschrikkelijk strak en getrokken gaat houden maar
als je idd geen stille hand hebt kun je moeilijk verwachten dat hij ook mooi daar blijft lopen.

Werken aan jezelf dus :)

Edit: Of een andere instructeur