No Limit & ik rijden; filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Foulplay_

No Limit & ik rijden; filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:41

Hallo!
Hieronder staat een filmpje van mijn paardje en ik. Ik sta open voor commentaar, want ik ben wel benieuwd hoe we overkomen als combinatie en of ik te streng ben id mond, scheef zit,... en dergelijke dingen.
Ik heb No Limit ondertussen al vijf jaar, waarin we al vanalles hebben meegemaakt. Goede en minder goede periodes, waardoor we wel een goede band hebben opgebouwd.
Ohja, voor alle duidelijkheid: mijn paard zit op een veel hoger niveau dan ikzelf, dus hij heeft me ook al veel bijgeleerd ;)

Een bepaald niveau rijden we nog niet echt, we doen niet bepaald 1 specifieke tak. Wel doen we mee met jumpings en lokale dressuurwedstrijdjes. Mijn paard heeft vroeger M1 gelopen, dus heeft wel een veel hoger niveau dan ikzelf. Veel opties om echt fanatiek wedstrijden te rijden hebben we niet: meneer wil niet in de trailer, enkel in de camion. Daardoor kunnen we dus niet heen waar we willen, aangezien ik enkel mee kan op wedstrijd als onze manege gaat met de camion (dit zijn meestal jumpings, we rijden dan ongeveer 80cm tot 1m). De problemen waartegen we aanlopen zijn vooral het feit dat No Limit vroeger veel te snel liep, waardoor hij vaak uit m'n hand liep. Nu oefenen we dus op het rustiger draven. Rustig galopperen is nooit een probleem geweest. Hij heeft ook periodes waarin hij ofwel te diep loopt, ofwel net te hoog. Ik weet 100% zeker dat dit aan mij ligt. We hebben wel veel vertrouwen in elkaar, dus dat probleem is er al niet :) Ook ken ik zijn trucen al door en door, dus ik weet ondertussen (meestal) wel al hoe ik moet reageren als meneer even een koppig opstootje heeft.

Ik hoop dat de video toch iets of wat een goed beeld heeft van hoe we samen zijn, dus als je tips hebt: brand maar los ;)
Bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 07-03-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meer informatie toegevoegd naar regels RT-HAW

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:54

Ik vind het een leuk paard maar heb jij wel les?

Rixt

Foulplay_

Re: No Limit & ik rijden; filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:57

Ja, natuurlijk neem ik les, 2x in de week groepsles en 1x privéles, rij ik dan zo slecht :p ?
(Tijdens het filmpje was het gewoon vrij rijden hé)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:08

Probeer galop meer sprong te krijgen, je drietakt is niet altijd even zuiver.
Neem ook niet meer stelling dan de lijn waarop je rijdt vraagt (soms heb je meer stelling en dan ben je de buitenschouder kwijt).
Paard loopt lekker ontspannen, zou bij wijze van spreken twee hoeven in zijn neus kunnen duwen met het gemak dat ie rond kan an mag lopen.
Wellicht kun je de komende periose gaan werken om hem echt aan het werk te zetten (en je zelf).
Nu is ie ontspannen en je wilt o.a. naar aangespannen ontspanning.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:12

Bedankt voor de tips :) ! Ik zal m'n best doen om meer sprong te krijgen in galop en een betere/mindere stelling aan te nemen.
Ik snap enkel niet wat je bedoelt met de "hoeven in z'n neus duwen", maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn haarkleur :P

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:13

"iets doen met twee vingers in je neus"? zegt je dat wel iets :)

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 14:17

Haha ja nu snap ik het :') Bedankt !

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:50

Ik vind dat je paard echt wat zo van ik rijd hier omdat ik mijn rondje moet rijden maar heb er geen plezier van
Ik zou hem liever opgericht en met wat meer activiteit zien

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:06

rikkybergy schreef:
Ik vind dat je paard echt wat zo van ik rijd hier omdat ik mijn rondje moet rijden maar heb er geen plezier van
Ik zou hem liever opgericht en met wat meer activiteit zien

Ah fijn? En hoe denk je dan dat hij er wel plezier in zou hebben?

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:07

Nou ik vind het echt dat hij meer mag werken dat hij plezier in zijn werk krijgt hij loopt er een beetje ongelukkig bij is mijn mening.
Ga je wel eens met hem uitrazen?

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:09

rikkybergy schreef:
Nou ik vind het echt dat hij meer mag werken dat hij plezier in zijn werk krijgt hij loopt er een beetje ongelukkig bij is mijn mening.
Ga je wel eens met hem uitrazen?

Dus je bedoelt dat ik moet nog meer met hem moet rijden ofzo?
Ik ga wel af en toe wandelen ja, maar uitrazen niet bepaald, hij is niet te houden + staat dagelijks op de weide of paddock, dus het is niet dat hij enkel uit stal komt om te rijden hoor.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:12

Ik zou liever zien dat je hem een 20 minuten gewoon goed en explosief rijd en dat elke dag en verder een lekker een lang zandpad opzoeken om vrienden te worden

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:14

rikkybergy schreef:
Ik zou liever zien dat je hem een 20 minuten gewoon goed en explosief rijd en dat elke dag en verder een lekker een lang zandpad opzoeken om vrienden te worden

Zou je hem dan liever de hele tijd als een bommetje onder mij zien? Ik toch niet hoor. Ik ben tevreden met een ontspannen, rustig paard ;).
Maar ok, met het uitrazen zal ik rekening houden.
Ik vind wel niet dat je gelijk hebt over dat hij geen zin heeft in het rijden, hij is gewoon ontspannen naar mijn mening.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:18

Nou hij loopt een beetje zijn rondje en hij heeft niet echt explosiviteit. Dat vind ik niet leuk.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:21

rikkybergy schreef:
Nou hij loopt een beetje zijn rondje en hij heeft niet echt explosiviteit. Dat vind ik niet leuk.

Dan moet je ons eens zien gaan tijdens onze jumpingparcours, in de springles of als we enkele dagen niet gereden hebben :')
Maar ik snap je ;)

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:47

rikkybergy schreef:

Ben ik niet helemaal mee eens.
Als en paard teveel explosiviteit heeft, ben ik van mening dat je hem niet aankan.

Ik vind dat een paard swung moet hebben en actief moet zijn. Soms moet je wel eens wat brutaler rijden. Maar als ik dit zo zie, vind ik het een fijn plaatje. Inderdaad wat hierboven al wordt gezegd : Iets meer sprong in de galop, vanwege de 3takt.
Verder vind ik 't er lekker uitzien ;)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 16:57

rikkybergy schreef:

jij hoeft het toch ook niet leuk te vinden ? haha als TS dit heerlijk vind ? het paard trouwens ook zo te zien
maar ik denk dat jij bedoeld dat je meer tempo wilt zien en meer figuren rijden enz ...

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:11

@ Rikkybergy;
Ik vind je commentaar nou niet echt heel nuttig. Misschien zou je het met een tips nog bruikbaar voor TS kunnen maken.

Ts, ik vind het er helemaal niet slecht uit zien. Op welk niveau heeft je paard gelopen?
Tips kunnen wel zijn; Bij het van hand veranderen hou je je teugels ongelijk. Probeer ze even goede druk te geven en te behouden zo blijft je paard recht gericht. Probeer ook wat meer afwisseling in je rijden te houden, meer figuren.
Verder zijn je overgangen prima, goed van draf naar galop en weer terug. Maak ook overgangen van stap naar draf en weer terug.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 17:52

Oh, bedankt voor de leuke tips en reacties! Ik dacht al even dat m'n paard er echt ongelukkig uitzag ofzo. Ik ben blij dat jullie ook vinden dat het gewoon ontspanning is :) !

Ik heb inderdaad ook gezien dat ik m'n handen scheef hield bij het van hand veranderen, ik ga er eens op letten of ik dit altijd doe, en zoja doe ik er zeker iets aan :j.
Figuren rij ik normaalgezien wel genoeg hoor, het is natuurlijk wel maar een filmpje van iets meer dan een minuut :P, maar inderdaad: overgangen van stap naar draf en omgekeerd doe ik te weinig. Ik ga dit meer beginnen doen.

Vroeger lag ons tempo veel hoger, daar werken we nu dus aan. We oefenen trouwens ook op een iets rustiger tempo, ik heb sinds enkele maanden ontdekt dat hij daar fijner en ontspannener in loopt. Ik denk dat we een beetje een balans moeten vinden tussen te snel en te traag ;)! We doen ons best :D

Mir_horses: mijn paard heeft tot z'n 5 jaar M1-dressuur gelopen voor zover ik weet, dan is hij naar België gekomen, geen idee meer wat hij die 2 jaar gedaan heeft tot ik hem gekocht heb.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:55

Ten eerste, leuk paard. kan zeker nog wat worden,
maar de galop mag echt stukken activer, en zijn achterhand
mag ook er heel wat meer onder.
Hij ziet er soms heel gespannen uit, en volgens mij
loopt hij ook niet zo lekker met zijn rug.. die is een beetje stijf
of zit niet heel los ofzo..

En let op je handen, die zijn heel scheef en je benen op je plek houden ;)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:06

hoi! nar al het commentaar hier heb ik het filmpje 2x bekeken.
Wat ik zie is een heerlijk ontspannen paard met zijn oortjes naar voren en wat prima aan de hulpen is, jij geeft been paard springt aan in de galop, jij ontspant en geeft geen been en houd je paard niet actief en hij gaat draven, dus niets mis mee!\Ik vind het een ontzettend leuk paard en je paard is echt niet gespannen hoor..
Galop mag inderdaad iets actiever maar voor de rest loopt hij heerlijk!
Leuk paard ;)
Ga lekker zo door..

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 18:21

Ik heb nog eens goed gekeken en ik vind inderdaad ook dat in de galop zijn achterhand er meer onder mag. Dit doe ik dus door veel voltes en overgangen te rijden + vooruit drijven ?
Ik zie wel niet echt dat hij stijf zou zijn in de rug, ik zal eens vragen aan m'n leraar om dit te bekijken.

Jentel: Bedankt :D! & hij is inderdaad zeer gevoelig aan wat ik (verkeerd) doe :P

Edit: ik heb trouwens nog een filmpje, heb het eens goed bekeken en wat ik daarop zie is dat zijn achterhand er in rechtergalop meer onder zit, maar daar heeft hij volgens mij te veel stelling en loopt hij minder ontspannen. Ik zal het vanavond of morgenvroeg eens uploaden en hier plaatsen !

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:50

ik zie helemaal geen stijfheid hoor.. alleen iets actiever, maar je rijd hem netjes hoor, laat je niet van slag brengen! ;)

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:57

Zoals enkele voorgangers al zeiden loopt ie in viertakt. Je mag ook je onderbeen iets stiller houden in galop, en je paard mag best iets dieper lopen :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:39

Er is meer informatie aan de openingspost toegevoegd en het topic is weer heropend. Tevens zijn er wat offtopic reacties verwijderd over een niet werkend filmpje.