Dochtertje vind rijden op grote lespony makkelijker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Dochtertje vind rijden op grote lespony makkelijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 08:26

Mijn dochtertje van 8 krijgt les op de manege. Daar hobbelen de pony's lekker achter elkaar aan, en hoeft ze niet te sturen of wat dan ook vind ik. Ze heeft nu sinds kort haar eigen shetlander, maar ze vind het heel moeilijk om hem zelfstandig te sturen. Draven durft ze helemaaal niet met hem alleen. Nu heb ik zelf jarenlang ervaring, maar heb zelf nooit les gegeven.
Nu overweeg ik om instructie op haar eigen pony te regelen, maar ik vraag me echt af of dit zal helpen.
Ik vind het zo maf eigenlijk dat ze meer durft op de grote manegepony's dan met haar eigen kleine kereltje. Hij is heel lief, doet niks geks, maar moet uiteraard wél gestuurd worden:-)
Denken jullie eens mee? Aan de longe heb ik ook gedaan, maar dat werkt helemaal niet lekker vind ik. Dan hoeft ze namelijk nog niks zelf te doen.

bromfiets

Re: Dochtertje vind rijden op grote lespony makkelijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:28

Op grotere pony's gaat alles wat langzamer, dus lichtrijden en zo. Waarschijnlijk heeft ze daar wat meer moeite mee. Misschien oefenen met lichtrijden zodat ze wat meer vertouwen in zichzelf krijgt?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:28

en rijden in een kleinere ruimte, bijvoorbeeld de longeerring, waar jij eerst in het midden blijft staan en haar eventueel helpt met wat lichaamstaal naar de pony toe?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:29

Tja op de manege leren ze dan ook niet heel zelfstandig rijden, maar als ze het zo nog leuk vind zou ik het lekker zo houden en lekker buitenritjes/wandelingen gaan maken. Ik merkte dat toen ik 9/10 was echt wat meer zelf wilde gaan rijden, toen ben ik ook serieuzer met mijn pony gaan rijden en gestopt op de manege omdat er nog steeds achter elkaar aan werd gehobbeld..

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:30

Vind je dochtertje echt de kleine pony niets of is het het feit dat ze dan moets sturen. Probeer anders eens een privelesje op de manege, dan krijgt ze al meer aandacht en dan kan ze daar leren zelfstandig te sturen. Dan komt dat vanzelf ook wel op haar eigen pony.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:34

Die grote manege pony's zijn vaak wat voor geprogrameerd om het zo maar te zeggen.
Een shet is wat eigenwijzer en moet je soms wat meer overredings kracht hebben.

Je kunt het spul aan de lounge zetten en wat balans oefeningen doen.
- Tenen pakken
- Water spoeier (handen overal heen laten gaan, alsof je er water uit je vingers komt)
- Vliegtuigje
- Wolken pakken
- Alle schoefjes controleren (Alle gewichtspunten draaien en losmaken)
- Hand op de staart
- Hand naar de oren
- Hoofd-schouder-knie-en-teen oefeningen en vooral meezingen.

Succes!!

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:44

Hallo,

Ik zou aanraden om bij een pensionstal in de buurt les te nemen. Ik kom zelf ook bij de manege weg, en heb toen ook niet leren sturen geen houding en niks. Nu rijd ik op een super plek in nw-Friesland heb het daar naar mijn zin de gene die mij les geeft geeft nu super les mijn houding is verbetert mijn draven en het tempo en ben nu bezig met springen.

met deze voorbeelden wil ik je laten zien dat je hier veel beter les krijgt. Als je nog vragen hebt Pb me maar.

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:58

Kan ze met haar eigen pony niet een paar manege lesjes mee rijden? Dan kan ze hem misschien een beetje leren kennen en vertrouwen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:01

hier precies het zelfde .
Mijn dochter heeft ook een shetje, en het ging allemaal niet zo lekker.
Dacht nou een poosje op de manege, ging super, grote pony ze hoefde niks te doen bijna .

Op der eigen shetje moet ze alles zelf doen , en dan roept ze.....ze luistert niet mama :P
ze heeft in het begin les gehad op der eigen shetje, en dat gaan we nu weer doen .

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 09:02

Leuke tips en ideeen!
Ze zit ongeveer een 3-kwart jaar op de opstaplessen van de manege. Ze rijdt nooit vooraan. Ook omdat ze nog steeds niet zelfstandig stuurt. Ik vind eigenlijk dat ze daar te weinig aandacht aan besteden op les. Ze zijn al vanaf het allereerst begin heel erg bezig geweest met draven-lichtrijden, terwijl ik eigenlijk vind dat je in de beginnerslessen juist zou moeten beginnen met sturen om pillonnen en zo. Maar ja, ik ben zelf geen docente, dus heb er verder nooit wat van gezegd. Onze shetlander staat op een pensionstalling, niet bij de manege waar ze les krijgt. Misschien kan ik daar dan beter apart les gaan nemen met haar eigen poontje? Ze vind het harstikke leuk hoor, wat we ook doen, ze is graag bij Bam Bam. Ik zou het alleen voor haar leuker vinden als ze écht zelfstandig met hem in de bak kan rijden.
Zou ik inderdaad eens beginnen met haar balansoefeningetjes te laten doen, en te laten sturen om obstakels en zo? Misschien wat caveletti laten lopen enz? Er een soort stuur-spelletje van maken?

Gaapje, jaaa dat zegt mij dochter ook; hij luistert niet mama! hahahaha
Nee gek he, als je de teugeltjes op half zeven laat hangen:-)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:06

nou dat gaat hier nog wel goed, maar dat licht rijden ......mama kan ze niet wat grotere passen nemen :D

Ik ga het met een maandje weer oppakken, wij hebben gelukkig kleine padock....en daar gaat ze eerst in .
En wat jij zegt , pionnen neetzetten enzo , een stoelin het midden waar mama opzit ......en sturen maar ;)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 09:09

en merkte je dat ze met rijden beter haar best doet als ze les krijgt dan wanneer jij het zelf doet? Daar zie ik mijn dochter ook wel voor aan namelijk haha

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:13

ja zeker, tegen mij blijft ze roepen ........IK KAN HET ZELF MAMA !!

Ik moet zeggen , een goede juf vinden is moeilijk hoor .
Heb er meerdere bij gehad maar pffff, ik vind dat ze alles leuk en spelenderwijs moeten leren .

Dat gaat het ook allemaal makkelijker .
Ik had er toen 1 voor een proefles, en die begon binnen 5 min over der stelling...ik dacht echt wat is dat ???????????.

En het is ook per pony verschillend.
Toen der eigen pony drachtig was reed ze op shet van vriendin, die is wat slomer .
Der eigen shetje gaat na 1 keer aansporen al een lekker gangetje, en moet ze ook echt wat voor doen om der weer in stap te krijgen.
OOk was ze altijd te dik , en dus wat slomer . Nu na het veulen is ze mooi slank en dus veel beter in der vel .
dat heeft ze laatst ook geweten haha.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:13

Jaa! Zelf lesgeven werkt meestal niet zo goed. Bij een "juf"doen ze vaak veel meer hun best. Heb het al vaak gezien en meegemaakt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:46

in eerste instantie zou ik ook zeggen.. manegepony´s zijn wat voor geprogrameerd en grotere pony´s maken grotere passen.. maar naar 3/4 jaar hoort sturen er echt wel bij.

stuurt ze wel mee in de les zeg maar.. of helemaal niets?
ik zou les zoeken op de pensionstal.

verder zou je zelf innd met haar kunnen spelen.. loopt de pony makkelijk achter je aan.
leg uit hoe je moet sturen.. loop met bambam door de bak met haar er op.. dan laat je haar los en moet ze achter jou aansturen.. de pony zal dit enigsins zelf doen.. maar toch moet we wat sturen..
en dan pilonnen gaan sturen innd.. en figuren.. en als ze niet bekend is met de figuren.. ga ik ook wel eens cijfers rijden (maar ik weet niet of dat al lukt op haar leeftijd)

gewoon oefene en maar overal een spelletje van.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:52

Je schrijft dat je dochter lol heeft op de manege, dat ze het leuk vindt om met haar eigen pony bezig te zijn en je beschrijft dat het aan de longe allemaal prima gaat. Super toch! Dat lijkt mij in eerste instantie het allerbelangrijkste voor een 8-jarige.
Je zegt dat het jou leuker lijkt als ze zelfstandig door de bak kan sturen, maar misschien denkt zij daar wel heel anders over :Y)

De overgang van 'voorgeprogrammeerde' manegepony's (van welk formaat dan ook) die toch wel braaf achter hun voorganger aanlopen naar een eigen pony kan ontzettend groot zijn, misschien wordt ze daar simpelweg wel wat onzeker van.

Ik denk dat balansoefeningen en stuurspelletjes zoals al beschreven worden harstikke leuk kunnen zijn, door spelenderwijs bezig te gaan kan ze meer vertrouwen ontwikkelen. Dan komen de momenten dat ze het allemaal wél zelf wil doen en jij je hart vast staat de houden aan de bakrand vast vanzelf :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:56

Ik ben benieuwd waar je woont, ik ken iemand in NH die les geeft aan een meisje bij ons op stal, die af en toe op een kleine pony rijd en die doet het heel leuk, dus die kan ik je aanraden, mits je in de buurt woont. PB maar als je interesse hebt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 22:25

Ik woon in Spijkenisse, is dat in de buurt?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 22:27

raya00 schreef:
Je schrijft dat je dochter lol heeft op de manege, dat ze het leuk vindt om met haar eigen pony bezig te zijn en je beschrijft dat het aan de longe allemaal prima gaat. Super toch! Dat lijkt mij in eerste instantie het allerbelangrijkste voor een 8-jarige.
Je zegt dat het jou leuker lijkt als ze zelfstandig door de bak kan sturen, maar misschien denkt zij daar wel heel anders over :Y)

De overgang van 'voorgeprogrammeerde' manegepony's (van welk formaat dan ook) die toch wel braaf achter hun voorganger aanlopen naar een eigen pony kan ontzettend groot zijn, misschien wordt ze daar simpelweg wel wat onzeker van.

Ik denk dat balansoefeningen en stuurspelletjes zoals al beschreven worden harstikke leuk kunnen zijn, door spelenderwijs bezig te gaan kan ze meer vertrouwen ontwikkelen. Dan komen de momenten dat ze het allemaal wél zelf wil doen en jij je hart vast staat de houden aan de bakrand vast vanzelf :)

Heb je ook helemaal gelijk in hoor, maar het is wel zo handig dat ze zelf ook kan sturen zonder dat ik ernaast loop:-) Het is ook zo dat ze vooral lol moet hebben, daar gaat het mij ook vooral om. Ik heb de pony niet speciaal voor haar gekocht, maar vooral ook om zelf mee te spelen:-) Deze 33-jarige penny is toevallig dol op shetlanders, en ja, als we maar lol hebben, zo is het ook!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:26

Nee helaas, dat is totaal de andere kant van NH (sorry).
Ik zou als ik jou was gewoon opzoek gaan naar een instructie die begrijpt dat ze een klein meisje lesgeeft. Waarom ga je trouwens niet met je pony en je dochter naar de manege dat ze daar kan lessen? Misschien vind ze het alleen rijden wel helemaal niets ?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 17:24

Hoi
Omdat de manege totaal niet in de buurt zit van de stalling waar onze pony staat. Er is ook geen manege dichtbij genoeg om te lopen, en ik ga niet elke week dat beestje in de trailer meeslepen naar les:-) Ik ga eens kijken wat we kunnen verzinnen!