teugelkreupel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 22:22

Mijn paard loopt sinds vorige week zondag wat onregelmatig. Vorige week zondag werd ze gereden door haar bijrijdster. Ik was er zelf bij. Ze schrok 2x. Kort erna begon ze heel overdreven met haar hoofd ja te schudden, en zei haar bijrijdster dat ze wat mank liep. Ik heb er toen extra opgelet, en het leek alsof ze linksvoor wat korte pasjes maakte. Toen ze met haar aan de hand ging draven was er niks meer te zien. Dag erna heeft ze ook gereden, en gebeurde het weer. Ze heeft toen aan een instructeur gevraagd of hij even wilde kijken of ze kreupel liep. Die man had gezegd dat er inderdaad wat mis was, maar dat we gewoon met haar moesten gaan stappen. Dag erna heeft haar bijrijdster gelongeerd. Ze zei dat er toen niks meer te zien was. Dag erna is ze weer gaan rijden, en liep ze weer onregelmatig ;(.

Ze heeft vrijdag een dag vrij gehad. Vandaag ben ik zelf naar stal gegaan om te longeren met dubbele lijnen. Er was helemaal niks raars te zien aan haar. Ze liep heel ontspannen & voorwaarts. Daarom vroeg ik me af of ze misschien teugelkreupel kan zijn (omdat ze aan de longe normaal loopt)? Wat mij vaak opviel is dat ze wat teveel terug valt, en dus onder haar normale tempo wil gaan draven ohz. Haar zadel is nog niet zo lang geleden aangepast door de zadelmaker dus daar is niks mis mee. Ze is een week geleden bekapt, en haar witte hoef lijkt wat korter bekapt dan de rest.. misschien dat het daar ook wat mee te maken kan hebben?.

Bruintje_87

Re: teugelkreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:25

Maar voordat ze was geschrokken liep ze niet nooit 'teugelkreupel'?

En op de dag dat ze schrok, liep ze op een hand goed en op de andere hand slecht?
En wat dat de eerste keer dat je weer aan het rijden was na het bezoek van de smid?

Misschien toch iets in haar rug wat niet goed zit? Wat pas naar voren komt met het gewicht van de ruiter erop?

Hoe loopt ze dan als je erop zit met een lange teugel?

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 22:27

Ik zou ook denken aan een rug probleem...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 22:38

Ze heeft zeker 20min normaal gelopen zonder problemen. Een paar dagen ervoor heb ik zelf nog gereden & ging het juist heel goed!. Ze schrok bij een schuifdeur (dat doet ze wel vaker als het buiten waait).

Wanneer de smid geweest is weet ik niet precies, dat wordt meestal gedaan als ik aan het werk ben. Maar het was inderdaad wel de eerste keer dat ze aan het werk gezet werd met kortere hoefjes.

Hoe ze loopt met lange teugel weet ik nog niet. Omdat ze al een tijdje gelopen had hebben we haar daarna vrij snel weer op stal gezet. Aankomende week ben ik er zowizo ook bij zodat ik kan zien wat er precies gebeurd. Het is wel een gevoelig paard. Aantal maanden geleden lag mijn zadel niet goed & dat liet ze duidelijk merken (staken). Sinds de zadelmaker geweest is heb ik eigenlijk geen problemen meer met haar gehad.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:01

Een verrekking door het schrikken?
teugelkreupel is een fabeltje..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:03

Teugelkreupel is helemaal geen fabeltje, het is een verzamelnaam voor kreupelheden die ontstaan door het rijden in een verkeerde houding waarin het paard zijn lijf niet goed kan gebruiken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:13

Sommige mensen geven aan 'teugelkreupel' de definitie als paarden 'slim' zijn en een trucje doorhebben door te gaan kreupelen bij teugelcontact. Dát noem ik een fabel.
Zoals jij het stelt bestaat het idd

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:34

Hmm, ja dat kan ik wel beamen.
Ik heb hier een wat ouder paard, dat zeg maar, nooit goed bereden is en daardoor ter hoogte van de 7e wervel de spieren (en wervel) uit lijn staan. De klachten zijn inderdaad: kortere draf (maakt passen niet af) moeilijk om tempo te behouden. Je kunt er wel achter komen of er iets niet goed zit in de schouder/nek partij. Zet het paard in rust en kijk naar de plaatsing van de voorbenen. Staan ze niet in lijn (naast elkaar) dan is er waarschijnlijk iets fout in de bovenste regionen. Ben je niet zeker, dan moet je even je paard longeren, totdat ze genoeg warming up gehad heeft. Dan doe je de "wortelproef" (meegeven) stel je op naast het paard en reik het een wortel aan. Beweeg de wortel richting kruis en kijk of het genoeg buigt dat ze de wortel daar kan pakken. Herhalen met de andere zijde. Kan het dat niet, dan is dat een bevestiging van een blessure in de schouder/nek. Als de blessure niet goed behandeld wordt, dan gaat zich vaak een knik ter hoogte van de 7e wervel vormen (net voor de schoft). Dit type blessure is in een vroeg stadium goed te behandelen met de "wortel proef" door een paar keer per dag deze oefening te doen (na warming up!) en de buiging voor ongeveer 30 seconden per zijde vol te houden.
Aanvullend zou je ook nog een strekoefening met de voorbenen kunnen doen (voor het paard opstellen, been opnemen en het langzaam naar voren te brengen) Dit is ook goed voor de spieren in de schouders.
Ik zal eens een foto plaatsen van dit type blessure.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:45

geheel eens met mindfields...probeer meer van achteren te rijden en een ...eerlijke...weerstandbiedende hand aan te bieden....gebrek hier aan is vaak de veroorzaker van dit soort kreupelheden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:03

Ja, je ziet toch vaak dat, doordat er de teugels teveel ingehouden wordt, de achterhand te veel opdrijft, waardoor het hele paard in een "knik" gereden wordt. Dan krijg je een heel krampachtige aanblik, waardoor de pas niet afgemaakt wordt en de achterhand zoveel opduwt dat er problemen gaan ontstaan met de nek en de wervels/spieren voor het kruis. Vooral bij volbloeds zie je dit vaak, in combinatie me de sport waarvoor ze ingezet worden. Het paard waar ik het over had, is nu van dit leed aan het revalideren, samen met een osteopaat, maar het wordt een langdurig proces. Dat kun je dus maar beter voorkomen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:11

Gelukkig loopt ze nu weer helemaal goed!! Beter dan ze ooit gelopen heeft :D. Ze gooit veel hoger op, en maakt veel ruimere passen. Echt een hele vooruitgang :D. Had dat nooit verwacht dat een andere manier van rijden (voor meer los laten & naar voren rijden) zoveel met je paard kan doen. Denk dat ze zich daarvoor toch verstapt heeft, of misschien toch door het bekappen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:00

Fijn om te horen....

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:13

Ja, idd, scheelt weer een hoop gedoe. Succes!

gwnanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 21:52

unicorn_kiss schreef:

Dan geloven er heel veel mensen in fabeltjes :)

Ik denk dat dit moeilijk te zeggen ios van een verhaal. iemand zou het moeten zien die er echt verstand van heeft!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 01:28

Teugelkreupel is absoluut géén fabeltje maar een veelvoorkomend probleem bij paarden die stram gereden zijn en het kan zich op veel manieren uiten.
Echter, teugelkreupel als trucje om onder het werk uit te komen, dat noem ik pas een Dikke Fabel en helaas is het er ééntje die 'her en der' nog vol overtuiging en geloof verteld wordt :n

Fijn om te horen dat ze alweer beter loopt, TS!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 02:54

Het is zeker geen fabeltje.
Wij hebben hier een paard staan, dat we aan het revalideren zijn van teugelkreupelheid.
En dat gaat lang duren.
Overigens is teugelkreupelheid een blessure in de nek. Vaak ter hoogte van de 7e wervel.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:26

gwnanouk schreef:
unicorn_kiss schreef:

Dan geloven er heel veel mensen in fabeltjes :)

Ik denk dat dit moeilijk te zeggen ios van een verhaal. iemand zou het moeten zien die er echt verstand van heeft!

lees mijn 2de post ;)