Buikschuivers in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Buikschuivers in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:44

Hoi allemaal.

Ik hoop op adviezen en tips door dit topic.
Even een achtergrondje.
Pablo, haflinger kruising, bijna 5 jaar, Kort en gedrongen gebouwd. <3
Als 3 jarige zadelmak gemaakt, de rest van het jaar 1x per maand een buitenritje, en verder wel wat grondwerk, maar nauwelijks
bakwerk(denk 5 lessen gelopen op een heel jaar). Ik wilde eerst KM maken.
Vorige zomer wat meer opgepakt, stelling, buiging, rechtrichten, ongeveer 2x per week. Verder nog een longeersessie per week.
Afgelopen winter weer rust gehad, lekker op het land gestaan met zijn vrienden. :D
Nu ben ik in december begonnen met longeren met de pessoa. Alleen in de lang en laag stand. Galop zonder pessoa, dat vond ik nog te zwaar.

Sinds twee maanden meer onder het zadel gaan rijden. Stap en draf gaan erg goed. We zijn er nog lang niet, maar er zitten al hele mooie stukken tussen. :D
Nu mijn probleem.
In galop heeft hij nog steeds flink moeite met zijn balans.. Gaat alleen niet harder lopen, maar wel enorm op de voorhand.
Waardoor hij dus voorover kukelt in de galop echt op zijn knieen/buik.(vandaar, buikschuivers in galop) Hij leunt niet op het bit, voelt op die momenten niet zwaar aan, maar het lijkt of hij zichopkrult.
Gevolg.. Bijrijdster met twee gescheurde ribben. Ik heb het nu vanmorgen ook weer gehad in de les. Ben gelukkig wel blijven zitten.

Mijn instructrice zegt dat ik hem omhoog moet "snokken" van voor. :(
Jullie raden het vast.. dat is niet echt mijn stijl. Heb het geprobeerd, het werkte wel iets, maar ik voel me daar
niet prettig bij.

Mijn vraag aan jullie, hoe krijg ik hem wat meer op de achterhand, zodat we dit niet meer hebben.

Alvast bedankt voor het lezen van dit epistel.

Aanvulling.. Ik ga de komende weken meer lessen om dit op te lossen, en ben vooral op zoek naar andere oplossingen dan omhoog trekken.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:51

Met omhoog trekken, onderdruk je het probeem en los je het niet op. Ook leer je hem hiermee niet op zijn eigen benen te lopen, maar moedig je juist het ´hangen op het bit´aan, als je een jong paard zo van voor vast wilt houden.

Probleem is dat hij moet leren op zijn eigen vier de benen lopen en dat zijn natuurlijk evenwicht, wordt opgebouwd naar horizontaal evenwicht en daarna als klap op de vuurpijl ook het horizontale evenwicht onder de ruiter.

Laat hem kilometers maken aan de longeerlijn, juist veel in galop en de passoa. Dit stimuleerd het ontwikkelen van het horizontale evenwicht, waardoor hij van de voorhand af gaat komen en meer op de achterhand gaat lopen. Maak aan de longe ook tempowisselingen en overgangen. Zorg ervoor dat alles beheerst en netjes uitgevoerd wordt. Beloon goed gedrag.

Werk onder het zadel in stap en draf aan voltes openen en sluiten, tempo en tempi wisselingen. Spring in een later stadium een paar passen aan in galop en neem hem weer mee terug naar de draf. Wanneer hij aan de longe beter gaat galoperen, kun je dit ook onder het zadel uit bouwen. Maar zorg voor veiligheid en corrigeer hem direct wanneer hij uit balans raakt. Niet om te straffen, maar wel om hem aan te geven, dat het niet is wat je bedoelt en dat hij andere spieren moet gebruiken voor datgene wat je wel bedoelt.

ZusJacobs

Re: Buikschuivers in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:58

Wat ik begrijp uit je bericht is dat hij dus nog niet sterk genoeg is (zo) lang te galoperen, pak kleine stukjes mee, paar passen goed gelijk belonen en stoppen voor die dag. Mensen realiseren zich niet hoe zwaar galoperen is, en willen vaak te veel te snel. Dus proberen van uit een draf (rust en op de achterhand) een paar passen galop.

Olikea

Re: Buikschuivers in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:43

@ zusjacobs.. In de bak galoppeer ik meestal 1x de hoefslag rond. Ik ben altijd bang om hem te overvragen.

@ biskwie.. Bedankt voor de tips.. hier kan ik mee aan de slag.
Als ik hem laat galopperen aan de pessoa, welke stand zou ik dan het best gebruiken. Ik zat zelf te denken aan de middelste stand.

Op buitenritten (lekker rechtdoor) heeft hij dit probleem niet, daarom dacht ik ook aan een balansprobleem.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:10

Olikea schreef:
@ zusjacobs.. In de bak galoppeer ik meestal 1x de hoefslag rond. Ik ben altijd bang om hem te overvragen.

Als ik hem laat galopperen aan de pessoa, welke stand zou ik dan het best gebruiken. Ik zat zelf te denken aan de middelste stand.

Op buitenritten (lekker rechtdoor) heeft hij dit probleem niet, daarom dacht ik ook aan een balansprobleem.

Nogmaals, waarschijnlijk is hij gewoon nog niet sterk genoeg voor de galop in zo'n kleine ruimte. Buiten is het voor een paard vaak makkelijker, daarbij zijn ze vaak beter gemotiveerd om te galopperen en gaan ze vaak ook te veel en te snel. (gevolg, paard is de volgende dag stijf door overbelasting van de spieren in de achterhand)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:14

ZusJacobs schreef:
Olikea schreef:

Nogmaals, waarschijnlijk is hij gewoon nog niet sterk genoeg voor de galop in zo'n kleine ruimte. Buiten is het voor een paard vaak makkelijker, daarbij zijn ze vaak beter gemotiveerd om te galopperen en gaan ze vaak ook te veel en te snel. (gevolg, paard is de volgende dag stijf door overbelasting van de spieren in de achterhand)

Zorg in ieder geval voor een grote doorsnede van je longeercirkel, dat is minder belastend dus heb je sneller resultaat. De laagste stand, heeft nog geen functie, daarvoor moet hij over de rug vanuit de achterhand lopen. Als je hem nu al laag gaat instellen, stimuleer je hem juist op de voorhand en dat wil je niet. Hoog instellen, heb je kans dat ie gaat hangen of tegen de hand wordt, het beste is inderdaad een stand in het midden, waarop hij niet kan hangen, maar waarop hij ook niet teveel ruimte krijgt om naar voren te kukkelen. Belangrijker nog is dat hij voldoende contact heeft met het bontje achter z´n billen, daar moet zijn spierbeweging vandaan komen.