Problemen met rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esther1o1

Problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 11:16

Heee,
Ik heb een paard en dat wil amper door de nek..
ik rijd der zonder hulpteugels maar als er een keertje iemand anders op rijd krijgt die een thiedeman om.
Dit is omdat mijn paard Evita nogal moeilijk te rijden is.
Ze rijd met een ongebroken bit trouwens;)
Maar met draf is ze zeer moeilijk te rijden.
want als je een lichte ophouding maakt versnelt ze of gaat ze zowat stappen en ze wil onder geen omstandigheden door de nek ja na een uur ongeveer doet ze wat we van der verlangen.
ook de stelling en buiging is een ramp..
Ze kan voor de rest wel egt fantastish middendraf - middenstap - verzameld draven - middengalop - wijken - achterwaards - hals strekken
maar gwn arbeidsdraf vertikt ze te doen en stelling en buiging zijn we nu al 6 jaar denk mee bezig en door de nek wilt ze pas na een uur moe rijden..
weet iemand misschien tips voor ons...?

Nadiah15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:23

Ik heb dit ook gehad dat mijn paard dat ze niet wou in buigen ik heb veel geoefend met haar recht terichten! ik zou zegen probeer veel te slalommen als je naar links gaat is links en op je linker been druk geven en recht precies het zelfde. probeer dan ook stelling tevragen hou niet de druk vast maak op houdingen. los vast. doe dit eerst in stap. en probeer het op tebouwen. maak ook voltes met steling naar binnen en dan naar buiten. maar niet je hand vast zetten maak op houdingen. dit heb ik veel met mijn paard gedaan waar ze sprongen in voor uit is gegaan. ik hoop dat je hier wat aan hebt. kijk ook eens op http://www.paardenrechtrichten.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:25

Een keer een dierenarts naar dr nek laten kijken?..
En les... Kan ook nooit kwaad :) Rechtrichten bv.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:29

Persoonlijk klinken wat dingen mij tegenstrijdig: b.v. niet door de hals maar wel fantastisch hals strekken?
Ik denk dat dit probleem niet via een forum kan worden opgelost. Een goede instructeur is de beste oplossing.
Als er geen medische oorzaak is zou ik zeker op zoek gaan naar een instructeur die met je aan de basis begint en je leert jouw paard recht en door het lijf te laten bewegen.

isabelleke

Re: Problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:35

ten eerste: het is niet belangrijk dat ze door de nek (= hetzelfde als aan de teugel?) lopen.
Wel is het belangrijk dat ze ontspannen in hunlijf zijn, dat koppie en nekkie komt later wel.
Is ze ontspannen, luistert ze wel naar je?
ten tweede: laat er eerst eens een ostheopaat/dierenarts,... naar kijken

Geryon

Re: Problemen met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:54

Ik vind het een beetje tegenstrijdig. Ik weet niet wat je niveau is maar een middendraf fantastisch rijden terwijl ze niet eens nageeflijk loopt in de arbeidsdraf? En verzameld doet ze ook fanatastisch? Nou sorry dat geloof ik niet. Dit paard is niet helemaal los dus dat kan dan gewoon niet. Waarschijnlijk gaat ze met ''verzameld'' gewoon langzamer lopen en dan is het altijd makkelijker voor een paard te ontspannen.

Heb je les? Misschien kan je een bijrijder vinden die er ervaring mee heeft die je paard helemaal los kan maken.. Of misschien eens een ostheopaat naar laten kijken. Ik denk niet dat dit vanaf een forum beoordeeld kan worden.

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 18:09

Geryon schreef:
Ik vind het een beetje tegenstrijdig. Ik weet niet wat je niveau is maar een middendraf fantastisch rijden terwijl ze niet eens nageeflijk loopt in de arbeidsdraf? En verzameld doet ze ook fanatastisch? Nou sorry dat geloof ik niet. Dit paard is niet helemaal los dus dat kan dan gewoon niet. Waarschijnlijk gaat ze met ''verzameld'' gewoon langzamer lopen en dan is het altijd makkelijker voor een paard te ontspannen.

Heb je les? Misschien kan je een bijrijder vinden die er ervaring mee heeft die je paard helemaal los kan maken.. Of misschien eens een ostheopaat naar laten kijken. Ik denk niet dat dit vanaf een forum beoordeeld kan worden.

Dat middendraf, verzamelde draf doet ze hartstikke goed als ik der aan de slof rij...
En ik heb al les op der maar die zeggen tiedeman erop maar dat is niet wat ik wil..
mijn niveau is nu nog L maar ik heb dit jaar (na de zomervakantie) geen wedstrijden meer gereden ivm dat me paarden bij me thuis kwamen staan en alles nog wennen was en ik ben ookpas vorig jaar (2010) voor het eerst wedstrijden gaan rijden omdat me pony kreupel was..