Ik weet het niet meer.. Paard gevaarlijk met buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Icecrystal

Ik weet het niet meer.. Paard gevaarlijk met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 18:54

Na vandaag zit ik toch echt met mijn handen in het haar. Ik zal even mijn verhaal uitleggen en hoop dat iemand mij kan helpen.(alvast bedankt voor het lezen!)

Ik heb een 4,5 jarige merrie, ik heb haar in laten rijden bij een manege en heb haar zelf verkeersmak gemaakt. Ik heb haar gekocht toen ze 3 was, nu dus anderhalf jaar geleden. Ze was toen echt totaal niet verkeersmak en ontzettend bang voor alles buiten. Ik ben toen heel veel met haar gaan wandelen en samen met een ander paard gaan rijden en dat ging zo allemaal goed. Sinds de zomer ben ik ook aan het oefenen om alleen met haar buiten te rijden. Dat ging eigenlijk vrij goed. Ze was wel bang maar ze liep wel gewoon door en zo konden we toch best een leuke rit maken.

Ik wilde graag een bijrijdster, die heb ik dan ook genomen. Een leuke meid van 23 jaar met veel rij-ervaring. Dit ging allemaal goed ze had 2 x met haar buiten het pad op en af gereden en verder alleen maar in de bak.

1 maand verder begon de ellende. Ik wilde met haar buiten gaan rijden. Het ging opzich goed ookal schrok ze wel vaker dan anders. Die keren erna werd het alleen maar erger, meer schrikken omdraaien naar stal etc. Die keren erna ging het eigenlijk steeds slechter. Totdat ze op een gegeven moment het erf niet meer af wilde. De hele tijd omkeren zelfs proberen te stijgeren etc.
Ik dacht dat ze misschien ergens van geschrokken was met mijn bijrijdster, dat was volgens haar niet het geval.

Toen ben ik maar buiten met haar gaan wandelen dit ging wel goed. Ik bedacht dat ze met een ander paard misschien wel weer naar buiten wilde en dat heb ik geprobeerd. Dit ging opzich best goed. Ze ging het erf weer af en liep gewoon braaf mee.

Vandaag had ik met mijn bijrijdster afgesproken om samen te gaan rijden. De ellende begon alweer bij het erf. Ookal was een ander paard mee deed ze alsnog gek door weer om te draaien en achteruit te lopen. Dus ik had een halstertouw aan dr hoofdstel gedaan zodat ze wel mee moest lopen en dit lukte uiteindelijk ook. Totdat we bij een punt kwamen waar we het pad in moesten om naar het bos te gaan.Ze wilde het pad niet in draaide zich in een keer om en galoppeerde ervandoor. Hierbij viel mijn bijrijdster op de grond.. We zijn met haar naar het ziekenhuis gegaan en ze heeft haar enkel gebroken en moet 12 weken in het gips!

Ik weet niet meer wat ik er nog aan kan doen.. het is onverantwoord om op haar naar buiten te gaan want ze blijft zenuwachtig en gek doen. Een bijrijdster zoeken durf ik nu ook niet meer, stel dat weer hetzelfde gebeurt..

Ik ben er echt helemaal wanhopig van. Heeft iemand dit meegemaakt? Of weet misschien iemand wat ik eraan kan doen?

ik hoop echt op reacties.
Laatst bijgewerkt door Apple op 07-03-11 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt.

Anoniem

Re: Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:59

Allereerst beterschap gewenst voor je bijrijdster.

Op zich is het niet raar wat er gebeurt, dit hebben heel veel paarden, ook na een tijdje wel braaf meegeweest te zijn. Kan kwestie van uitproberen zijn (door sommigen 'puberen' genoemd) maar kan ook dat ze zich in het begin wat hebben laten intimideren en dat ze later besluiten dat het toch niet leuk of zelfs wat eng is buiten.
Toch kwestie van zo stoïcijns mogelijk op reageren en slimmer zijn dan je paard. Wil 'ie ergens niet langs en gaat 'ie achteruit? Mooi, draai dan nog maar een keer om en ga achteruit verder. Paar honderd meter verder willen ze gráág weer gewoon vooruit stappen.
Misschien een wat meer gevorderde ruiter nog even wat door laten rijden, als je 't zelf niet goed durft?
Ik zou me hier persoonlijk niet door laten intimideren.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:00

Inderdaad beterschap voor je bijrijder.
Je moet voor jezelf bepalen en beoordelen of het voor je paard angst is of dominantie.
Als het dominantie is, zou ik met haar gaan wandelen met een hengstenketting aan het halster (niet aan hoofdstel)
Van een paard "winnen" kan niemand maar je kan wel zorgen dat je leiderschap toont aan je paard. Streng toespreken maar vergeet niet op de fijne stukjes ook je paard leuk toe te spreken en te belonen. :j (dat maakt de uitstapjes alleen maar leuker voor je paard)

Als het (verlatings) angst is, ben je toch eventjes afhankelijk van een ander betrouwbaar paard. :j
Gewoon een paar maanden lang 1 of twee keer per week op pad. Dat het vertrouwen weer terug is.

En we vergeten dat veel paarden op deze leeftijd wel in een puberfase zitten. Het ene paard eerder dan het andere paard.
Het ene paard langer in de pubertijd dan het andere.

Belangrijkste is dat JIJ zeker van je zaak moet zijn. Als jij twijfelt, voelt je paard dat. :j
Dus of zeker van je zaak zijn en de dingen doen die je wilt doen met je paard en anders uitsluitend met een super braaf paard op pad gaan. :-)

Hopelijk is je paard dan snel weer de oude en gaat het met plezier op pad.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:06

Ben het helemaal eens met alles wat al geschreven is!
Jouw beestje is nog zo jong, probeer gewoon een tijdje samen met iemand anders naar buiten te gaan.
Paardjes zijn kuddedieren en zeker van die leeftijd best gehecht aan hun soortgenoten.
Neem het risico niet en ga lekker met een andere ruiter en paard buieten rijden, en probeer dab af en toe voorop te gaan zodat jouw paardje went aan het voorop en dus alleen lopen...
Mijn beestje is tot haar 6de alleen maar mee geweest terwijl mijn man ernaast fietste en nu is ze 8 en super braaf!
Noet teveel willen, ze is in korte tijd best volwassen geworden, zadelmak en een vreemde ruiter erbij....
Best heftig voor zo'n muppie!
Beterschap voor je bijrijdster en geduld met je paard!!!

tvup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:21

Ik zou even kijken als dat is gebeurd nadat ze is zadelmak gemaakt, zou ik gewoon terug gaan naar hun en dat tegen hun zeggen wat je vindt dat eigenlijk niet goed is gegaan. Het komt misschien wel door hun, ze hebben wel belangrijke dingen gedaan wat dat paard moet weten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:43

Ik ga helemaal mee wat "Sonja" hier al aangaf.
Zeker niet laten intimideren, maar ga ook geen gevecht aan, tracht door je kennis en verstandelijk vermogen een goede oplossing te bedenken.
Je moet het paard zo sturen dat hij zelf gaat kiezen hetgeen jij eigenlijk wil, maar het paard mag niet weten dat het jouw opdracht was, het was namelijk zijn idéé.
Braaf paardje en belonen dus.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 06:25

Je paard is duidelijk nog niet toe aan het buitenrijden. Waar ik mee aan de gang zou gaan, is schriktraining. Leer je paard over een hindernisje gaan waar een zeil overheen ligt, waar een plu naast ligt, laat hem over een zeil lopen, langs een wapperend zeil, langs een groot stuk zilverfolie, een optrekkende trekker, een fuvuzela, een fluitje, noem maar op. Dit alles gewoon in de bak. Zorg dat je paard vertrouwen heeft, in jou, en in je bijrijder als ze straks weer is opgeknapt (ik begreep je laatste stukje ook niet helemaal, wil je haar nu gaan vervangen??).

Je paard raakt telkens van elk dingetje weer van de kook, en daar kun je al mee aan de slag zonder gelijk het terrein af te gaan. Pas als je paard nergens meer van schrikt, of angstig van is, zou ik pas weer zachtjes aan naar buiten gaan. Als je dit zo door drukt, heb je kans dat ze er nooit meer mee stopt.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 08:57

Brendaaaa schreef:
Zorg dat je paard vertrouwen heeft, in jou, en in je bijrijder als ze straks weer is opgeknapt .

Ik sluit me aan bij bovenstaand. Het is door veel mensen hier gezegd belangrijk dat jij leiderschap toont, maar eveneens essentieel lijkt me dat er vertrouwen is. Je paard is jong en aan puberen, maar misschien wel veel meer onzeker.
Je bent al op pad geweest met een ander paard, je hebt de leiding genomen en resultaat was niet dat je paard het leuk vond of vertrouwen kreeg, nee, resultaat was een paard compleet over zijn toeren en een gebroken enkel.

Lijkt mij meer een vertrouwenskwestie dan een leiderschapskwestie.

Ga grondwerken, zorg voor vertrouwen.
Zet buitenrijden even uit je hoofd en ga over een tijdje rustig een stukje uitstappen buiten de bak, maar op het terrein, dan een keertje op de straat en als het goed gaat, iedere keer een stukje verder.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:05

toen ik je verhaal las dacht ik ook direct die is aan het puberen :) mijn paardje doet het ook, hij is er 4 en begint ook te 'proberen', eerst likt en dan snel 'hap' (niet hard), hij is altijd heel relaxed geweest en nu, hij schrik en gaat ervan door, gewoon manieren! ik probeer het rustig aan te doen, hem op een vriendelijke manier op zen plaats te zetten, als hij uit de stal wil, zet ik hem achteruit,... grondwerk doen...

ik ben wel verhuisd van stal omdat ik het op een bepaald moment ook nietmeer zag zitten... en nu probeer ik meer te doen onder begeleiding en niet zelf maar aan te modderen... en dit gaat prima...