mond open tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kusvoorjou

mond open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 14:49

hallo,
ik had een vraagje.
Mijn paard heeft haar mond tijdens het rijden vaak open, en laat dan haar tanden goed zien, ook lijkt het een beetje alsof ze
het bit dan vast pakt.. er zit dan geen rem en stuur meer op, laat ik het zo zeggen.
ze heeft een gebroken bitje.
ook is ze een jaar geleden ongeveer naar de tandarts geweest, hier kan het probleem denk ik ook niet aan liggen??
wie denkt te weten wat er aan de hand is?
hoor het graag!

even geüpdatet, wat foto's er bij voor beter beeld
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kusvoorjou op 04-03-11 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:01

Na een jaar kan je paard al weer last van zijn tanden en kiezen hebben. Die van ons gaat een keer per jaar en dan is het echt nodig. Als hij het eerst niet deed en nu wel zou ik maar beginnen met de tandarts.

kleinvosje

Re: mond open tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:04

Inderdaad, het kan best zijn dat ze toch weer behandeld moet worden. Verder zijn er nog meer mogelijke oorzaken van een open mond, zoals een te strenge ruiterhand, te veel druk op de teugel etc.

Suzannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:07

Mijn paard doet het ook; hij pakt niet het bit vast, maar trekt zijn bovenlip op (vooral zichtbaar aan de zijkant). En hij kauwt wel op het bit. Ik heb begrepen dat het kan zijn, omdat het paard niet helemaal ontspannen is.
Ben benieuwd naar jullie tips en adviezen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:09

Een klein beetje kauwen is niet erg, kan ook een teken van ontspanning zjn. Erg kauwen heeft een rijtechnische oorzaak, en dat is niet een twee drie via de pc te zeggen/benoemen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 15:22

ook al ik met lange teugel rijd, dan doet ze het ook zo af en toe:(
maar ze kauwt wel wat op het bit, niet te veel.. dus dat is wel ontspanning...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:22

Het is zo vanaf een beetje tekst niet goed af te zien, heb je foto's waarop we kunnen zien wat ze doet?

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 15:23

klein vosje, heb foto's er bij geplaatst in het topic. niet de duidelijkste, heb zo geen anderen op deze pc

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 15:25

Foto's zijn inderdaad niet echt duidelijk. Op de tweede foto ziet het eruit alsof het bit te groot is, kan ook een oorzaak zijn. Verder is het moeilijk te zien, misschien even betere foto's maken? Het is tenslotte mooi weer!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 16:21

hhm, vandaag word het hem niet meer. we hebben alleen een buitenbak, en geen verlichting.
misschien dat ik morgen wel wat foto's kan maken en plaatsen!
Over een te groot bit heb ik mijn lesgeefster ook nog nooit gehoord.. maar dat zou idd wel kunnen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:27

kleinvosje schreef:
Foto's zijn inderdaad niet echt duidelijk. Op de tweede foto ziet het eruit alsof het bit te groot is, kan ook een oorzaak zijn. Verder is het moeilijk te zien, misschien even betere foto's maken? Het is tenslotte mooi weer!

Ik wou het net zeggen, bit lijkt iets te groot.. daar verdenk ik mijn eigen paard ook van..
maar die maten zijn volgens mij raar want het ene bit in een maat lijkt vaak kleiner dan
een ander bit in diezelfde maat. Maar een halve maat kleiner zou bij die van mij weer net
te strak vallen.

Ja het is lastig hoor TS.. en daarnaast gaan de meeste paarden die veel binnen staan
inderdaad ieder jaar naar de tandarts. Als ze 24/7 in de wei staan en alleen van de grond
eten slijten ze hun kiezen regelmatig. Paarden die op stal staan doen dat niet. Daarom krijgen
ze haken enz. en die haken slijten niet als ze dan weer op de wei gaan want dan zitten
ze er al op. Net zoals tandsteen bij mensen.. als er een beetje zit krijg je het met de
tandenborstel niet meer weg en wordt het alleen maar meer, tot je weer bij de tandarts
geweest bent.. (alleen zijn haken veel irritanter dan iets gelige tanden) ;)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:59

Het bit lijkt wat te groot. Mss vindt het paard een ander bitje plezieriger, een dubbelgebroken of zo.

tvup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:26

Eens een keer iemand anders op laten rijden, of een keer hele andere oefeningen doen dan wat hij gewend is, kan ook helpen, gewoon met hetzelfde bit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:35

Op de 2de foto lijkt het bit idd te groot, maar we zien de andere kant natuurlijk niet hé.
Op de eerste foto zie je een paardje met een mooi gebogen hals das idd mooi, maar hij zet zijn kaak vast, en daar zit het probleem, hij is niet nagefelijk op het bit.
zorg door oefeningen , laterale buiging, stelling links, stelling rechts ervoor dat je paardje van het bit blijft, en nageeft in kaak - nek - en hals. De hals was er al maar dus niet de kaak en nek. (checkpoint 1)
Zolang je dit niet klaar krijgt is eigenlijk verdere goede opleiding niet echt mogelijk.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:55

aeolusnr1 schreef:
Op de 2de foto lijkt het bit idd te groot, maar we zien de andere kant natuurlijk niet hé.
Op de eerste foto zie je een paardje met een mooi gebogen hals das idd mooi, maar hij zet zijn kaak vast, en daar zit het probleem, hij is niet nagefelijk op het bit.
zorg door oefeningen , laterale buiging, stelling links, stelling rechts ervoor dat je paardje van het bit blijft, en nageeft in kaak - nek - en hals. De hals was er al maar dus niet de kaak en nek. (checkpoint 1)
Zolang je dit niet klaar krijgt is eigenlijk verdere goede opleiding niet echt mogelijk.

Toch even nog een reactie, mocht het gebit het niet zijn en het bit goed zijn:

Op foto 1 zit de ruiter ook naar rechts gebogen, wil het paard stellen door de binnenhand naar
haar toe te halen en heeft ze handen in een wat "gedwongen" houding. Ik denk dat buiging vragen
idd een goede oefening is maar als de ruiter niet correct op het paard zit kan het paard ook niet
ontspannen. En daarnaast moet ze opletten als ze buiging vraagt dat ze de binnenhand OPZIJ zet
en de buitenhand begrenst tegen de hals.. Dus niet ene hand naar achter en de ander naar voren.
Dan trekt het paard scheef in de kaak en komt hij helemaal niet los.. Het teugelcontact hoort op
2 teugels hetzelfde te zijn. Daarnaast is het paard ook niet helemaal van achteren naar voren,
hij zet nog niet voldoende onder.. Als ze dagelijks zo rijd en hoort van haar instructrice dat het
goed gaat zou ik toch een andere instructrice zoeken...

Op zich is dit niet al te moeilijk.. maar ruiter moet op bepaalde punten gewezen worden om zelf
te kunnen ontspannen waarnaar het paard ook kan ontspannen. Ze moet het LEREN voelen.

kristelsanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:29

Een paard die zijn mond open doet heeft een aanleuningsprobleem. Paard loopt niet over de rug...