Stijgeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteLSL

Stijgeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 23:21

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn puberende haf van 5 jaar oud.
Ze loopt goed alleen als ik aan haar vraag of ze een volte 10 m of een ander figuur waarbij ze veel moet wenden en doorlopen.
Ze gaat dan stilstaan en achteruit lopen als ik haar dan voorwaards drijf of een tik geef komt ze omhoog doordat het vrij voorspelbaar is zijn ze ook makkelijk uit te zitten maar het blijft vervelend. Heeft er iemand tips hoe ik dit kan oplossen?

AlexandraM

Re: Stijgeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:29

heeft ze echt nergens last van? en is het echt puur puber gedrag?

Bij de haf die ik reed kreeg ze het gewoon uit het niets buiten (niet met voltes ofzo) ze wou dan gewoon NIET meer verder, ze bokte dan en stijgerde niet. Met veel gedult, telkens een kleine volte draaien en terug naar het punt waar ze stopte liep ze uiteindelijk gewoon rustig verder....

Met ander paard dat buiten stijgerde als hij echt ergens niet langs durfde was de beste keus gewoon afstappen en geleiden, dan kreeg ik hem er wel doorheen... Tis me met wederom heel veel gedult uiteindelijk ook gelukt hem ergens langs te krijgen als hij staakte door zelfde metode als hierboven, echter daar schiet jij denk ik niet veel mee op ;)

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 23:32

AlexandraM schreef:
heeft ze echt nergens last van? en is het echt puur puber gedrag?

Bij de haf die ik reed kreeg ze het gewoon uit het niets buiten (niet met voltes ofzo) ze wou dan gewoon NIET meer verder, ze bokte dan en stijgerde niet. Met veel gedult, telkens een kleine volte draaien en terug naar het punt waar ze stopte liep ze uiteindelijk gewoon rustig verder....

Met ander paard dat buiten stijgerde als hij echt ergens niet langs durfde was de beste keus gewoon afstappen en geleiden, dan kreeg ik hem er wel doorheen... Tis me met wederom heel veel gedult uiteindelijk ook gelukt hem ergens langs te krijgen als hij staakte door zelfde metode als hierboven, echter daar schiet jij denk ik niet veel mee op ;)

Nee ze heeft nergens last van zadel is pas bijgevuld en gecontroleerd en ze heeft geen last van haar rug of iets dergelijks. Bang is ze zeker niet ze is nooit ergens bang voor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:29

DE oplossing is jijzelf, je vraag t teveel en het dier geeft dat aan door omhoog te gaan .
Miss zet je te veel druk in de oefeningen die ze nog niet helemaal snapt of lichamelijk niet aan kan?
Miss te veel druk op de teugel? want hoe rij je een volte b.v op je zit of stuur je op het bit, wat geen stuur is?
Ik geloof niet in puberende paarden alleen in slechte ruiters.
Bedenk dat het dier nog maar 5 jaar is en dat een volte van 10 m best klein is voor een dier wat in de natuur nooit voltes uit zich zelf zou lopen, dus je vraagt iets onnatuurlijks, daar zul je het dier op moeten voor bereiden en sterk genoeg voor moeten maken , want als hij al in de natuur een volte loopt is dat met het hoofd naar buiten en nu moet hij met een ruiter in stelling en buiging lopen dat vergt tijd en geduld en veel trainingen, zodat hij in balans netjes die moeilijk volte en wendingen kan lopen met ene ruiter op de rug die vaak ook niet in balans kan zitten.
Dus heb geduld en zoek de fout bij je zelf

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 00:32

midgie schreef:
DE oplossing is jijzelf, je vraag t teveel en het dier geeft dat aan door omhoog te gaan .
Miss zet je te veel druk in de oefeningen die ze nog niet helemaal snapt of lichamelijk niet aan kan?
Miss te veel druk op de teugel? want hoe rij je een volte b.v op je zit of stuur je op het bit, wat geen stuur is?
Bedenk dat het dier nog maar 5 jaar is en dat een volte van 10 m best klein is voor een dier wat in de natuur nooit voltes uit zich zelf zou lopen, dus je vraagt iets onnatuurlijks, daar zul je het dier op moeten voor bereiden en sterk genoeg voor moeten maken , want als hij al in de natuur een volte loopt is dat met het hoofd naar buiten en nu moet hij met een ruiter in stelling en buiging lopen dat vergt tijd en geduld en veel trainingen, zodat hij in balans netjes die moeilijk volte en wendingen kan lopen met ene ruiter op de rug die vaak ook niet in balans kan zitten.

Ik vraag geen stelling of buiging en ik heb haar zo veel mogelijk voorbereid door de figuren steeds ietsjes kleiner te maken. Ik stuur zoveel mogelijk met mijn benen en zit meestal lukt het ook gewoon zonder het bit te hoeven gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:37

Dan miss toch eens met de stelling en buiging gaan werken is wel zo makkelijk voor het dier om een bocht door te moeten rijden, maar daar geld ook voor leer het eerst goed aan b.v vanaf de grond.
Het is echt een rijtechnische fout, miss eens les nemen van iemand die jou het rechricht/gymmen kan uit leggen.
Kijk ook eens op paardenbegrijpen.nl staan heel veel tips en oefeningen om je paard soepeler en sterker te krijgen,

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 00:43

midgie schreef:
Dan miss toch eens met de stelling en buiging gaan werken is wel zo makkelijk voor het dier om een bocht door te moeten rijden, maar daar geld ook voor leer het eerst goed aan b.v vanaf de grond.
Het is echt een rijtechnische fout, miss eens les nemen van iemand die jou het rechricht/gymmen kan uit leggen.
Kijk ook eens op paardenbegrijpen.nl staan heel veel tips en oefeningen om je paard soepeler en sterker te krijgen,

Ik krijg les van iemand die er veel verstand van heeft en ben net begonnen met stelling en buiging te vragen maar nog niet op dat soort figuren ik probeer het zoveel mogelijk aan te leren met longeren. Ze doet het trouwens ook soms als ik haar even stil zet en dan met behulp vak mijn kuit weer naar voren wil laten stappen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 00:51

was ik weer ;) .. heb je een foto of filmpje van jou op je haf?

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 00:52

ja ik zet ze even neer.

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 00:59

helaas nog niet dat ze stijgert.
Afbeeldinglosrijden.
AfbeeldingBuiging vragen.
AfbeeldingZe loopt vaak achter de teugel!
AfbeeldingZe wou naar het andere paard toe rennen ik kon haar net tegen houden maar ze was het er niet mee eens dus ging een beetje raar doen daarom zit ik ook heel raar.
AfbeeldingGalopje.

Ik heb helaas geen idee hoe ik filmpjes er op krijg.

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 01:05

Ze kan trouwens ook heel lief zijn:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 01:09

Eerst maar eens bij de basis beginnen. Is het dier voor t been? Dus drijven - reactie? Of moet je erg "schoppen en porren" voordat je een reactie hebt?

Als ze omhoog gaat, of omhoog huppelt is er maar één remedie: naar voren. Meteen, hopla voorwaarts. Als ze daarbij in galop schiet, so be it. Prima, dan heb je tenminste reactie. En inderdaad maak je dan niet je volte af, maar een volte waarbij je paard omhoog gaat ,heb je toch niks aan. Eerst lopen, dan goed lopen.

CharlotteLSL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 01:15

rien10 schreef:
Eerst maar eens bij de basis beginnen. Is het dier voor t been? Dus drijven - reactie? Of moet je erg "schoppen en porren" voordat je een reactie hebt?

Als ze omhoog gaat, of omhoog huppelt is er maar één remedie: naar voren. Meteen, hopla voorwaarts. Als ze daarbij in galop schiet, so be it. Prima, dan heb je tenminste reactie. En inderdaad maak je dan niet je volte af, maar een volte waarbij je paard omhoog gaat ,heb je toch niks aan. Eerst lopen, dan goed lopen.

Vaak reageert ze goed op mijn been maar soms lijkt ze hem te negeren dat gebeurt niet zo heel vaak. Het gebeurt niet alleen op de volte ook als ik even stil heb gestaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 06:07

Je zadel zit te ver naar voren; het drukt op de schouder.

OP foto 2 waar je buiging vraagt, kan je goed zien dat de schouder niet vrij ligt en jij met je knie op de schouder drukt. Daar kan je probleem liggen, omdat je pony geen vrijheid heeft om te buigen.
Heb je het bontje nodig, want je zadel ligt ook heel erg hoog op je paard.

Zelf denk ik dat als je pony aangeeft dat de oefening voor hem/haar te zwaar is en in protest komt, dat je een paar stappen terug moet. Blijkbaar is hij/zij nog niet zo soepel in de lengtebuiging als je denkt.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:42

Ik heb foto's gevraagd omdat ik verwachte wat ik nu zie.
je zadel ligt echt niet goed.. hij klapt omhoog(van achteren) en hij ligt te ver naar voren.
Dit kan dus een bijkomend probleem zijn.
Maar ik denk ook echt dat je pony haar grenzen zoek.. je moet echt streng zijn.
Zorg eerst voor een goed passend zadel en als dat oke is, zou ik beginnen met streng zijn.
Hoezo niet voorwaarts? gebruik je zweep!!
Steigeren is gevaarlijk, en dat mag ze niet!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 08:56

folte rechts moeilijker dan links? en inderdaat zadel licht te ver naar voren en niet goed.
rechts meer duk op de teugel dan links, krijg je ook meer druk op 1 kant van het zadel zeker als je naar rechts draaid.

mignonvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:41

verzet! hand na voor en je paard bezig houden met dingen die hij makkelijk vind en vanuit daar meer vragen, komt hij weer in verzet ga je weer terug na het begin! denk er aan dan je op die voltes dat je niet aan je binnen hand loopt te plukken, greetz

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:19

midgie schreef:

Ik vind als je dit op deze manier (voor)oordeeld, dat je ook het recht niet mag hebben om het op zo'n manier te zeggen. Omdat je het niet gezien hebt.

Ik geloof wel in puberende paarden, ik heb er namelijk zelf ook eentje rondlopen. Tuurlijk ligt de fout altijd bij jezelf, helemaal mee eens. Vooral de eerste zin.

Hoe kan je dit nu zeggen: DE oplossing is jijzelf, je vraag t teveel van het dier, die zou dat aan moeten geven door omhoog te gaan.

Waar heb je dat vandaan Ben je erbij geweest ofzo?

Sorry, dit is mijn mening.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:22

Mijn paard heeft ook de term steigeren ontdekt tegenwoordig.
Wat rien10 zegt, krijg ik ook altijd te horen van mijn instuctrice, ik moet zeggen dat dit super helpt!

rien10 schreef:

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:28

Het zadel op de tweede rij met foto's van de wedstrijd zeg maar is dat het zelfde zadel. Daar ligt het namelijk wel goed en dat is zonder bontje.
Toen het zadel was gecontroleerd en gevuld, was dit met bontje eronder?
Anders kan het goed zijn dat het daar aan ligt. Door het bontje komt het zadel hoger te liggen en word de kamer nauwer, dit kunnen ze ook merken en daar dan last van krijgen. Met zon hele kleine volte kan dat zeer doen en dan komt hij in protest. Zo vind ik het klinken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:07

IK heb ook de foto`s even zitten bekijken, maar het zadel ligt veels te ver naar voren.
DE tweede foto zie je duidelijk dat het dier op zijn voorhand loopt en je zal eerst stelling moeten vragen en dan pas buiging, op de derde foto loopt hij achter de teugel omdat hij niet anders kan, hij heeft daar ook zijn mond open, wat zou dat betekenen? wat leer jij in je lessen daar over?
OP de foto dat jij zegt dat ze ook lief kan lopen loopt ze met weg gedrukte rug en op de voorhand, dus ja ik zou toch eens te raden gaan bij de gene van wie je les krijgt en zelf wat meer de theorie gaan leren over wat en hoe beweegt een paard.
Het is heel normaal dat een paard gaat steigeren als je te veel druk zet op het bit, het zadel niet fijn ligt , zelf niet weet wat je aan het doen ben, het paard vertelt jou daar mee wat , luister daar naar en ga op zoek waar het fout gaat en dat komt echt vanuit jou zelf, neem les van iemand die jou kan leren met minder hulpen meer te gaan bereiken en laat je zadel nakijken het ligt te ver naar voren, , het hoort op de rug van het paard en niet op de schoft , dat kan ook een hele goeie rede zijn om te gaan steigeren, want dat geeft echt een pijn prikkel en het paard kan zich dus nooit ontspannen. ik zie op geen een foto een lekker ontspannen haf lopen ook het stukje op straat niet en dat is jammer , je wil tenslotte samen plezier hebben toch en dat betekend in mijn ogen ook een fijn lopend paard en als je paard steigert heeft die in elk geval geen plezier.