op twee teugels rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saartje1985

op twee teugels rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 19:48

hoi leden...

Wie kan mij een goeie tip geven. Ik heb mijn paard vaak op een teugel lopen, links druk en recht weining. Daardoor heb ik het idee dat ze vaak over de buiterschouder weg loopt. Na een tijdje te hebben gereden heb ik haar op twee teugels. Ik probeer meestal haar wat langer en laag te rijden maar valt niet mee. Zodra ik rechts iets meer er bij pak dan kruld ze zich iets meer op. Heeft iemand hier ervaring mee? Volgens mijn instructrice is dit een fase, want als ik haar opgericht laat lopen. Loopt soms wat te diep en achter de loodlijn. Maar dat kom ik meestal tegen in kleine wendingen. Dan moet ze het gewicht meer op achteren zetten en dat vind ze moeilijk. Maar het belangsrijkste vind ik dat ik mijn merrie op twee teugels wil rijden, dat gevoel wil ik toch sneller vinden..dan na 20 min.

groeten

aeolusnr1

Re: op twee teugels rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:08

Je instructrice is verkeerd in haar antwoord.
Jouw paard is niet rechtgesteld en trekt dus aan één kant meer dan aan de andere, vraag naar oefeningen om te rijden aan je instructie , om dit paard recht te krijgen, en nageeflijk te krijgen.
Als je instructie dit niet kan geven is het niet de goeie instructie die je nodig hebt.
Dit is niet abnormaal ieder paard heeft dit in meer of mindere mate hoor, dit heeft te maken met de spieropbouw, en dat kan je dus perfect trainen.
Iedere gediplomeerde instructeur/trainer heeft dit in zijn opleiding geleerd.

saartje1985

Re: op twee teugels rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 17:06

Dat vind ik wel een snelle oordeel dat het aan de intructrice ligt. Ik kom dit probleem juist vaak met thuis rijden tegen. Bij les zetten we haar vaak op de schouder voor en recht over steken om haar recht te rijden. Achterhand naar binnen rijden in gallop en draf. Merk dat ik haar thuis af en toe niet helemaal recht krijg. Zet ik haar in de schouder voor, komt alleen maar stelling en soms loopt ze af en toe wel met de achterhand tegen het schot. En dan ben ik een tiepje die snel in de war is...dan denk ik, gaf het toch goed door?